کد خبر: ۲۱۴۵۹۸
۰:۰ - ۱۴۰۲/۷/۱۸

ابهام در آثار جنگ اخیر و انتقاد از رفتار مدیران صندوق ها و حقوقی های بورس
کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد :

ابهام در آثار جنگ اخیر و انتقاد از رفتار مدیران صندوق ها و حقوقی های بورس

کارشناس بازار با اشاره به مبهم بودن آثار جنگ اخیر بر اقتصاد، تولید و سود شرکت‌ها از رفتارهای هیجانی مدیران صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه گذاری انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شاهین چراغی عضو سابق شورای عالی بورس با ارزیابی روند روزهای اخیر شاخص بورس به مهر اعلام کرد: بازار سهام در موقعیت مناسب سرمایه‌گذاری قرار دارد اما در سایه اخبار منتشره از جنگ به شدت منفی و منجر به ترس سهامداران و ایجاد رفتار هیجانی شده است.

در صورت وجود چنین واکنش‌هایی باید در ابتدا ارزیابی کرد که آیا نوسانات بازار تحت تأثیر اخبار منتشره طبیعی است یا خیر؟ تجربه ثابت کرده اخبار بر روند معاملات بازار موثرند و اگر قرار باشد بدون تحلیل منجر به ایجاد هیجان و نوسانات کاذب در بازار شوند، عمدتاً سهامدارانی که اقدام به خروج از بازار می‌کنند، بازنده خواهند بود.

همیشه باید ضمن تحلیل تأثیر اخبار منتشره، اثر آن در اقتصاد ملی ارزیابی کرده و دید کدام عوامل جزو مؤلفه‌های تأثیرگذار بر بازار هستند. عملاً نمی‌توان با یک خبر شاهد تشدید هیجانات بود.

در این میان هیچ تحلیلی ارائه نشده که اتفاقات غزه چه تأثیری در اقتصاد، تولید و سودآوری شرکت‌ها خواهد داشت. بنابراین بعید به نظر می‌رسد روند منفی شاخص بورس برای مدت طولانی ادامه دار باشد. بنابراین یکی از بزرگترین آسیب‌های بازار سرمایه، عدم درک درست و تشخیص این اثرات است.

در بازارهای مثبت نیز این هیجانات همواره تأثیر نامطلوب بر روند بازار گذاشته و اسهامداران بدون هیچ گونه تحلیل درست، کارشناسی و منطقی رفتار هیجانی نشان می‌دهند.

این رفتار هیجانی شاید در سهامداران خرد قابل توجیه باشد اما از سمت صندوق‌ها، شرکت‌های سرمایه گذاری و … که دانش لازم معامله گری دارند قابل توجیه نبوده و متأسفانه همین طیف سرمایه‌گذاران بیشترین آسیب را به بازار رساندند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ