کد خبر: ۲۱۷۸۹۴
۱۲:۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱

تبعات منفی افزایش ۴۰ برابری عوارض صادراتی مواد معدنی و تحریم هوشمند داخلی!

تبعات منفی افزایش ۴۰ برابری عوارض صادراتی مواد معدنی و تحریم هوشمند داخلی!

عضو اتاق بازگانی با اشاره به اینکه افزایش ۴۰ برابری عوارض صادراتی مواد معدنی، تحریم هوشمند داخلی است، اعلام کرد: با دولت و مجلس برای اصلاح و تعدیل این سیاست مذاکره می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سجاد غرقی در رابطه با اعمال عوارض صادراتی بر محصولات معدنی به مهر اعلام کرد: ابلاغیه اخیر اثرات منفی شدید، دفعی و سریعی بر روی بازارها دارد و سبب تعلیق قراردادها، توقف پرداخت‌‌‌ها و از دست رفتن بازارها در کوتاه‌ و میان‌مدت می‌شود. چرخه گردش و تامین مالی زنجیره هم به‌ ویژه میانه و بالادست دچار مخاطره خواهد شد.

پرداخت‌‌‌ها هم در برخی از بنگاه‌‌‌ها متوقف شد. چرا که منشأ اصلی تامین مالی که ارز ناشی از صادرات است با مخاطره مواجه و عوارضی که مجلس به میزان نیم‌ درصد لحاظ کرده بود در برخی  اقلام به ۲۰‌درصد رسیده که بیانگر رشد ۴۰ برابری و مخالف با اهداف دولت مبنی بر رشد ۲۳، ۸ و ۱۳ درصدی در صادرات، صنعت و معدن است.

بنابراین باید سریعا نسبت به این مسئله عکس‌العمل نشان داد و این سیاست تحت هر عنوانی چه جلوگیری از خام‌‌‌فروشی، چه حمایت از زنجیره و... باشد به معنی تحریم هوشمند داخلی است.

چهار منشأ اصلی تامین مالی برای سرمایه در گردش و سرمایه‌گذاری وجود دارد که شامل ارز ناشی از صادرات، فروش داخل، تسهیلات بانک و بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود. سرمایه‌گذاری خارجی که فعلا منتفی بوده و بانک‌ها هم توان چندانی برای تسهیلات‌‌‌دهی ارزان قیمت ندارند.

در فروش داخلی هم مشکل وجود دارد. زیرا مواد معدنی و اقلامی که مشمول عوارض شدند عمدتا مازاد بر مصرف هستند و تقاضای موثر در داخل برای آنها وجود ندارد.

قیمت‌گذاری‌ها در بسیاری از حلقه‌‌‌ها دستوری هم بوده و بنابراین تنها منشأ تامین مالی برای برخی از حلقه‌‌‌ها ارز ناشی از صادرات است که با ۴۰ برابر کردن عوارض صادراتی شاهرگ این زنجیره به‌ویژه حلقه‌‌‌های میانی و بالادست قطع می‌‌‌شود. این مورد به علت ممنوعیت هرگونه عوارض بر مازاد مصرف، مخالف با احکام ۲۳ ماده برنامه توسعه‌‌‌ای و ماده ۳۷ قانون بهبود مستمر فضای کسب‌ و کار است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ