کد خبر: ۲۱۹۳۷۲
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸

زیان ۲۰ میلیارد دلاری صنایع فولاد و پتروشیمی از قطعی گاز در سال جاری
معاون اسبق سازمان بورس مطرح کرد:

زیان ۲۰ میلیارد دلاری صنایع فولاد و پتروشیمی از قطعی گاز در سال جاری

معاون اسبق سازمان بورس با مقایسه هزینه انرژی تولید هر تن فولاد در ایران با دو کشور عربی، خسارت صنایع فولاد و پتروشیمی در اثر قطعی گاز را ۲۰ میلیارد دلار در سال جاری اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بهمن آرمان با اشاره به طرح سوال یکی از نمایندگان مجلس ششم مبنی بر دلیل افزایش نرخ کالا‌های عمومی مثل برق، آب، گاز، کرایه اتوبوس و ... توسط نهاد‌های مختلف تامین کننده در موعد سال نو به نفت ما، اعلام کرد: در مقطع اواخر دهه هفتاد و هشتاد، تورم به شدت فعلی بالا نمی‌رفت. اکنون تورم به قدری سیر صعودی دارد که نمی‌توان آن سیاست را اجرا کرد به این معنی که سیاست خارجی سهم پررنگی در مناسبات اقتصادی دارد.

بازتاب‌های ناشی از اصلاح قیمت‌ها در آغاز هر سال، درآمد‌های دولت را شدیدا کاهش می دهد و بالطبع پرداخت یارانه افزایش پیدا می کند که در چنین حالتی نیاز برق به ۴ هزار مگاوات در سال افزایش پیدا می کند. در حالی که با اصلاح قیمت‌ها متناسب با نرخ تورم، دولت دچار کسر بودجه نمی‌شود و لازم نیست اسکناس چاپ کند. در نتیجه تورم فعلی بوجود نمی‌آید و فضای اقتصادی تا به حد فعلی دچار شلختگی نمی شود.

مصرف برق در تابستان زیاد می شود و به همین دلیل دولت هم قیمت را بالا می‌برد تا از این طریق از افزایش تقاضا جلوگیری کند. وضع به جایی رسیده که اقدام برای هرگونه اصلاح قیمتی در بنزین یا گازوییل موجب گرانی عمومی می‌شود که این هزینه ساز است و کشور را با تاوان مواجه می‌کند. تاوان یعنی کوچک شدن سفره مردم، بالا رفتن غیرقابل تورم و مغفول ماندن تولید که این موارد گره‌هایی کور در اقتصاد هستند.

متاسفانه دولت بجای فشار بر روی بخش غیرمولد اقتصاد وارد کند اما روی بخش مولد وارد می‌کند. هزینه انرژی برای تولید هر تن فولاد در عربستان ۸ درصد ، قطر ۴ درصد و در ایران به دلیل سیاست‌های غلط ۱۸ درصد است و موجب از دست دادن بازار‌ها می شود. خسارت وارده به صنایع فولاد و پتروشیمی که به دلیل کمبود گاز در ورطه تعطیلی قرار گرفتند به بیش از ۲۰ میلیارد دلار در سال جاری می‌رسد.

 اصرار مسئولین دولت و دستگاه های دیگر به سیاست‌های پوپولیستی عملا کمکی به اقتصاد نکرده و حتی ضربه‌های بسیار سنگینی تحمیل کرده است. دولت به اشتباه فکر می‌کند از طریق قاچاق سوخت می‌تواند در سیستان و بلوچستان و مناطق غربی اشتغال غیرمولد به نام سوختبران و کولبران ایجاد کند. همه این سیاست‌ها هزینه ساز و نگران کننده هستند که بازتاب آن در سفره‌های مردم و ذهن پریشان جامعه ملموس است.

ایران بنزین کافی و به میزان لازم از برق و منابع عظیم نفتی برخوردار است و شرایط پیچیده فعلی و تنگنا‌های عدیده‌ای که نظم اقتصاد را کاملا به هم ریخته اند به راحتی قابل رفع هستند. با بکار گیری متخصصین و تصمیم گیرانی با آگاهی کامل از شرایط و باید‌ها و نباید‌ها بسیاری از مانع‌های موجود برچیده شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ