کد خبر: ۲۲۰۶۸۶
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۹

مهم‌ترین چالش صنعت و صادرات ۱۰.۵ میلیون تنی به ۲۵ کشور در ۹ ماه سال
دبیر انجمن مطرح کرد:

مهم‌ترین چالش صنعت و صادرات ۱۰.۵ میلیون تنی به ۲۵ کشور در ۹ ماه سال

دبیر انجمن صنعت سیمان با اعلام مهم‌ترین چالش شرکت ها از صادرات ۱۰.۵ میلیون تن سیمان به ۲۵ کشور در ۹ ماه سال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی اکبر الوندیان با بیان اینکه صنعت سیمان قابلیت تولید ۱۲ نوع سیمان را دارد، گفت: با لحاظ کردن رده های مقاومتی و درصدهای افزودنی، ۵۵ محصول استاندارد ملی در این صنعت ثبت شده است. با توجه به شرایط بازار و تقاضا اکنون ۱۶ نوع محصول عرضه می شود. معرفی تدریجی انواع سیمان های تولیدی در بورس کالا در دستور کار است.

وی افزود: در ۹ ماه سال، ۱۰.۵ میلیون تن سیمان به ۲۵ کشور از جمله عراق، کویت، افغانستان پاکستان و سوریه صادر شد. سال ۱۴۰۱ طبق آمارها، ۱۳ میلیون تن سیمان صادر شد و ۶۰ میلیون تن مصرف داخل بود. سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به دلیل همکاری وزارت نیرو در تامین برق و انرژی، صنعت سیمان شاهد رشد تولید بود و پیش بینی می شود برای سال آینده نیز وضعیت بهتر شود.

این فعال صنعت سیمان ادامه داد: دهه طلایی سرمایه گذاری در صنعت سیمان دهه ۸۰ بود که ایران به رتبه چهارم جهان صعود کرد و اکنون در رتبه ششم تولید سیمان قرار دارد. سالانه ۹۰ میلیون تن سیمان تولید می شود ضمن اینکه با بهره برداری از ۱۳ پروژه نیمه تمام حدود ۸.۸ میلیون تن به ظرفیت سیمان سفید اضافه خواهد شد. از سال ۱۴۰۰ سیمان وارد بورس کالا شد و به واسطه شفافیت در این بازار، ساماندهی در عرضه و تقاضا اتفاق افتاد.

الوندیان در خصوص مشکلات صنعت سیمان، توضیح داد: افزایش نامتعارف و شیوه اعمال هزینه های تولید در کف و موانع صادراتی از مهم‌ترین چالش ها هستند. رشد قیمت با هزینه تولید توازن ندارد. در همین راستا چهار هزار میلیارد تومان از محل مابه تفاوت قیمت سوخت از اردیبهشت ماه هزینه بیشتری به تولیدکنندگان این عرصه تحمیل شده است. 

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ