کد خبر: ۲۲۱۳۶۶
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۷

دو شرط نجات بورس از بحران طولاتی مدت و دو چالش اصلی در آخرین ماه سال
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

دو شرط نجات بورس از بحران طولاتی مدت و دو چالش اصلی در آخرین ماه سال

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دو تصمیم مهم بانک مرکزی برای نجات بورس از بحران طولاتی مدت، دو چالش اصلی بازار در اسفند را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امیرحسین جنانی با بیان اینکه سهامداران در سال جاری به غیر از مقطعی کوتاه، شاهد بازاری منفعل و رکودی بودند به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: این روزها بورس متغیری مثبت در پیش دارد و از جو منفی هفته‌های پیشین رها شده اما با وجود ناتوانی در حفظ این موقعیت و عدم جبران حجم روزهای منفی، تمایلی به افت بیشتر و انگیزه و سوخت لازم برای رشد در اختیار ندارد. بنابراین تزریق اخبار مثبت، ضروری است و می‌تواند بازار را به حرکت وا دارد.

آنچه می‌تواند بورس را از وضعیت کنونی نجات دهد دو تصمیم مهم است که اختیار آن با رئیس بانک مرکزی است. ابتدا تعیین‌تکلیف نرخ ارز نیما و کاهش فاصله چشمگیر آن با دلار بازار آزاد است و در گام بعدی به صدا درآوردن سوت پایان ماجرای گواهی سپرده خاص ۳۰ درصدی. در حوزه تحولات سیاسی هرچه اخبار کمتری مخابره شود و اوضاع آرام‌‌تر پیش رود به نفع بورس خواهد بود. در مباحث مرتبط با تحولات اقتصادی و بنیادی نیز هرچه اخبار مثبت بیشتر منتشر شود امیدواری تزریق می‌شود.

درگام بعدی بورس درگیر موج مهم دیگری از جمله اخبار گزارش‌های ماهانه است. گزارش‌های پیش رو در فضای فعلی قیمتی، ریسک به ریوارد را احتمالا جذاب می‌کند و مانع از افت بیشتر قیمت‌ها می‌شود. البته تحولات بورس کالا و رخدادهای فروش شرکت‌ها نشان‌دهنده وضعیت بنیادی آنها است اما جریان پول فعلی این موضوع را باور ندارد و مسیر را می‌رود.

از دیگر متغیرهای اثرگذار تجدیدارزیابی سنگین دارایی شرکت‌ها خواهد بود. در صورتی که این دارایی قابلیت تبدیل شدن به دارایی سرمایه‌ای در جهت عملیات شرکت داشته باشد جذاب است. به این معنا که یا بتوان از آن دارایی در راستای راه‌اندازی خطوط تولید جدید و اجرای طرح‌های توسعه‌ای بهره برد یا نقدشوندگی داشته باشد و شرکت با واگذاری آن زمینه را برای رشد تولید و گسترش فعالیت‌ها فراهم کند.

با چنین نگاهی تجدید ارزیابی دارایی در بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط بازار جذاب‌تر از شرکت‌های بزرگ خواهد بود. چرا که برخی شرکت‌ها زمین‌ هایی در تملک دارند که در دهه‌های گذشته خریداری شده و با گذشت زمان در نقطه مناسبی از شهرها قرار گرفته و ارزنده شده و قابلیت استفاده یا واگذاری دارند.

اکنون ارزش ذاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری بخصوص آنها که پرتفوی محکمی دارند، بسیار ارزنده است و ارزش ذاتی آنها فراتر از قیمت‌هایی است که امروز روی تابلو مشاهده می‌شود. بنابراین اگر تحولی ایجاد شود و روند صعودی به بورس بازگردد، شاید مناسب‌ترین محل برای سرمایه‌گذاری‌، شرکت‌های سرمایه‌ گذاری باشد.

اعلام انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی، شاخص نرخ سود بدون ریسک و بدون مالیات را ۶ تا ۷ واحد درصد افزایش داده و باعث شده شرکت‌ها برای اغنای سهامداران سود بیشتر از ۳۰ درصد را در بازدهی داشته باشند. طبیعتا این اتفاقات شرایط دشواری ایجاد کرده است. هر‌چند گزارش مالی شرکت‌ها نشان می‌دهد سودهای مناسبی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند برای سهامداران نویدبخش باشد.

با این توضیحات به نظر نمی‌رسد تا پایان سال اتفاق جدیدی رخ دهد و دلار هم محرک بیشتری برای بازار باشد. حتی اگر تصمیم سیاست گذار ثبات نرخ دلار هم باشد، نمی‌توان پیش‌بینی کرد چه اتفاقاتی رخ خواهد داد اما اگر روند دلار افزایشی باشد در روند حرکت بورس اثر مثبت می‌گذارد و بی‌تفاوتی نسبت به دلار تا چند ماه آینده از بین می‌رود.

در اسفند‌ دو چالش اصلی وجود دارد. یکی فشار فروش حقوقی‌ها برای شناسایی سود و دیگری تسویه اعتبار برخی کارگزاری‌ها و سخت‌گیری بانک ها در اعتبار‌ دهی آخر سال است که نفس بورس را می‌گیرد.

بطور کلی پایداری در مسیر صعودی نیاز به تغییر متغیرهای کلان دارد و تنها در این حالت تمایل فعالان به خرید بیشتر می‌شود. جو تعادلی بورس در اسفند‌ ماه ادامه‌دار خواهد بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» مهدی | ساعت ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۷
0
0
پاسخ
تا زمانی که دولت برای امرار معاش خود ( بودجه ) نیاز به فروش اوراق قرضه داشته باشد بورس یا ریزشی و یا رکودی خواهد بود
کدام عقل سلیم در بازار صعودی دنبال اوراق می رود ؟ پس دولت مردمی و انقلابی هرگز اجازه صعود به بازار بورس را نخواهد داد
» داود | ساعت ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۷
0
0
پاسخ
سلام
نباید دوباره گرانی تکرار شود تا کی مردم تاوان بورس را باید پرداخت کنند
چند درصد مردم ایران تو بورس یا ارز و برج ساز هستند
بورس باید رونق واقعی داشته باشه نه با ایجاد گرانی و افزایش ارزش سهام
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ