کد خبر: ۲۲۱۳۶۲
۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۷

سهامداران به چندین دلیل حاضر به سرمایه گذاری و فعالیت در بورس نیستند
دو تحلیلگر بازار سرمایه:

سهامداران به چندین دلیل حاضر به سرمایه گذاری و فعالیت در بورس نیستند

دو تحلیلگر با اشاره به نیاز بورس به حمایت جدی دولت، چندین دلیل سهامداران برای عدم حضور را اعلام کردند

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دو تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به تبعات مجموعه ای از عوامل بر بی‌اعتمادی به سیاست گذاری‌ دولت برای شرکت‌ های بورسی در گفت و گو با دنیای اقتصاد، بورس را نیازمند حمایت جدی مسئولان برای ارائه مشوق و اصلاحیه‌های اثرگذار دانستند.

حسن حسین‌‌‌‌‌‌نیا: پیش‌فرض بازار برای روز آغازین هفته به دلیل بین‌ التعطیلی، حجم پایین معاملات بود اما نسبت به پایان هفته قبل رشد نسبی داشت. در عین‌ حال نمادهای مهم خودروسازی افت قیمت داشت که منجر به تسری افزایش عرضه‌ها به کلیت بازار شد. برآورد کلی ارائه گزارش‌های عملکرد ماهانه در روزهای اخیر می‌تواند بر تحلیل بنیادین اثرگذار باشد ولی عامل مهم در شرایط فعلی نیازمند عزمی جدی از سوی مسئولان برای ارائه مشوق و اطمینان‌ خاطر حمایت از تولید و بخش‌خصوصی است.

در درون بازار سرمایه، ارزندگی شرکت‌ها همراه با سرخوردگی سهامداران از ترس دستورالعمل‌های جدید مشاهده می شود که به‌صورت علمی نیز تایید شده‌ است و در شرایط نزولی تمایل به ریسک فعالان کاهش‌ یافته و خروج نقدینگی حتی در قیمت‌های ارزنده تداوم می‌یابد. پس برای برگشت بازار باید حمایت‌های موثری از سوی دولت و نهادهای بالادستی صورت بگیرد و نسبت به تصویب و ابلاغ قوانین و اصلاحیه‌های اثرگذار اقدام شود که هفته‌ها است روی میز مانده که می‌توان به اصلاحیه و ارائه مشوق‌های جدید درباره تجدیدارزیابی دارایی‌ها و دستورالعمل نرخ خوراک پالایشی‌ها اشاره کرد.

بورس و کلیت اقتصاد منتظر شفاف‌سازی دقیق و بدون ابهام درباره نرخ سود بانکی است و اینکه گواهی‌سپرده خاص یک پیام با پایان است یا اقتصاد باید با آن تطبیق یابد. در صورت تداوم این نرخ سود باید انتظار تعمیق رکود و عدم‌تقاضا در صنعت و تولید را داشت که از پایین‌دست صنایع شروع خواهد شد.خبرها درباره انتشار اوراق گام بدون نرخ تنزیل نیز موثر بود که انتظار می‌رود وزارت اقتصاد و سازمان بورس نسبت به آن شفاف‌سازی بیشتری داشته باشند.

کامل ابراهیمیان: بازار سرمایه روزهای خوشی را سپری نمی‌کند و علت اصلی این موضوع به عدم‌اعتماد سرمایه‌گذاران به سیاست‌های دولت و بانک‌ مرکزی درخصوص وضعیت نرخ بهره و فرمول فرآورده‌های پالایشگاه ها برمی‌گردد. همچنین با تغییر یکباره نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و جریمه بانک‌ها به دلیل مصوبه پرداخت وام مسکن به متقاضیان، مجموعه این عوامل منجر به بی‌اعتمادی مفرط درخصوص سیاست گذاری‌های آتی دولت برای شرکت‌های بورسی شد.

از سوی دیگر انتشار گواهی 30‌ درصد توسط بانک‌ مرکزی و ادامه‌دار‌بودن آن جهت کنترل تورم و نقدینگی هم در سه هفته گذشته بورس را تحت‌تاثیر قرار داد و افزایش نرخ بدون‌ریسک به سطح 30 تا 35‌ درصد، عدم‌توانایی رقابت و افزایش هزینه تامین مالی شرکت‌ها که به آستانه 40‌ درصد هم رسیده، باعث‌ شده اثر منفی بر سودآوری شرکت‌ها بویژه شرکت‌هایی که به تامین سرمایه‌ درگردش بالا نیاز دارند، داشته باشد.

از طرفی رکود نسبی نیز در بازارهای جهانی مشاهده می شود. به دلیل سیاست گذاری‌های اشتباه صادرات در صنایع کامودیتی‌محور کاهش نسبی داشت که متاسفانه در صورت‌های مالی شرکت‌ها منعکس می شود. در کل با سیاست‌های فعلی دولت در قبال بورس به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران فعلا ترجیح می‌دهند در این بازار حضور نیابند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» مجید | ساعت ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۷
0
0
پاسخ
بورس ایران قوانین درستی نداره و پولهای بزرگ براحتی می تونه سهمی را بالا ببره و رشد پفکی و شارپ ایجاد کنه یا بر عکس موجب سقوط سهمی شود ،حقیقیها و پولهای کوچک هر وقت وارد شدن با ضرر بیرون آمدن و دیگه اعتماد نمی کنند هر دفعه برای سقوط بورس چیزی را بهانه نکنید
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ