کد خبر: ۲۲۱۴۸۶
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲

تحلیل مواضع وزیر اقتصاد درباره ارزندگی بورس/ پیش بینی رشد تدریجی تقاضا
سه کارشناس بازارسرمایه اعلام کردند:

تحلیل مواضع وزیر اقتصاد درباره ارزندگی بورس/ پیش بینی رشد تدریجی تقاضا

سه تحلیلگر بازار سرمایه با ارزیابی اظهارات وزیر اقتصاد درباره ارزندگی بورس و ارزش ذاتی سهام شرکت‌ها، قوی‌ترین محرک در هفته جاری و افزایش تدریجی تقاضا را پیش بینی کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سه تحلیلگر بازار سرمایه ضمن ارزیابی اظهارات وزیر اقتصاد درباره ارزندگی بورس و ارزش ذاتی سهام شرکت‌ها و قوی‌ترین محرک بورس در هفته جاری درگفت و گو با دنیای اقتصاد، افزایش تدریجی تقاضا را پیش بینی کردند.

نیما میرزایی: بعد از خبر مهم و اثرگذار انتشار گواهی سپرده 30 درصدی و به تعبیر کامل‌تر افزایش نرخ بهره بدون ریسک، موج فروش جدیدی در بورس طی روزهای اخیر ایجاد و بطور عمومی موجب کاهش قیمت‌ها شد. با توجه به افت قیمت‌ها و اصلاح شاخص تا محدوده حمایتی فعلی از یک‌طرف و افزایش مجدد نرخ ارز و بیدار شدن انتظارات تورمی در سطح اقتصاد از سوی دیگر به نظر می‌رسد محدوده فعلی نقطه برگشتی برای شاخص باشد.

معاملات انتهای هفته از افزایش تقاضا حکایت داشت. احتمال می‌رود از نیمه هفته جاری بازار به روند با ثبات برگردد و به مرور تقاضا افزایش یابد. همچنین بیش‌ واکنشی در کف‌های قیمتی به افزایش نرخ بهره بدون ریسک تا حدودی به اتمام رسیده و اثرات آن از کلیت قیمت‌ها حذف شده است. از این‌رو در روزهای آینده آرام‌ آرام با روند صعودی همراه شده و اعتماد سهامدارانافزایش می یابد.

برزو حق‌شناس: بازار نه توان بالا رفتن دارد و نه توان پایین آمدن و حالتی بلاتکلیف را پشت سر می‌گذارد. بورس در این نقاط و برای رشد به محرک نیاز دارد که می‌تواند مسائل مختلفی باشد اما قوی‌ترین محرک در هفته جاری رشد نرخ دلار است.

اگر دلار سقف‌های قبلی را در هفته جاری بشکند بازار سهام هم با فاصله زمانی پشت سر دلار حرکت می کند اما اگر نرخ ارز نتواند سقف قبلی را بشکند بورس به همین حالت بلاتکلیف خواهد ماند. بعد از دلار، بحث تجدید ارزیابی دارایی برخی شرکت‌ها نیز می‌تواند مقداری کمک‌کننده باشد اما بطور کلی در هفته جاری احتمالا خنثی خواهد بود.

حسن حسین‌‌‌نیا: هفته گذشته با وجود اصلاح قیمتی ماه‌های اخیر، رشد تقاضا معنادار نبود. با وجود ایجاد محدودیت بازارگردان‌ها برای فروش، همچنان نقدینگی برای ورود دنبال مشوقی قوی‌تر و شرایطی مطمئن‌تر است. البته شرایط هفته‌های پایانی سال و استراتژی حقوقی‌ها جهت تامین هزینه‌ها از محل فروش سهام نیز بر تصمیم سرمایه‌گذاران اثر گذاشته که نمود آن در نمادهایی همچون "اخابر و ذوب" قابل مشاهده است و به‌رغم رونمایی از افزایش سرمایه سنگین از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و قیمت تئوریک پایین آنها با عرضه حقوقی‌ها مواجه شدند.

کنفرانس اطلاع‌رسانی ایران‌ خودرو در هفته گذشته حاوی نکات مهم بود که با توجه به ابهامات و بی‌اعتمادی‌های شکل‌گرفته توجه سهامداران را جلب نکرد. بحث خودروسازان از واگذاری بلوک تا تغییر قیمت و تولید محصولات جدید در روزهای اخیر افزایش پیدا کرده اما تجربه سال‌های گذشته سهامداران را نسبت به وقوع تغییر اساسی مردد کرده است. البته شرایط فعلی و مشکلات این صنعت مسئولان را به فکر چاره‌ وادار می‌سازد.

انتشار نظرات وزیر اقتصاد درباره ارزندگی بورس و ارزش ذاتی بسیار بالاتر سهام شرکت‌های حاضر در بورس نیز نشان‌دهنده اعتراف به واقعیت بزرگی است که ماه‌ها فعالان بر آن تاکید داشتند اما نتیجه عملکرد و اتخاذ سیاست‌های اقتصادی و پولی در کنار فعالیت‌های قیم‌ مآبانه سازمان بورس به بروز شرایط فعلی منجر شد و فاصله گرفتن ارزش بازار شرکت‌ها با ارزش ذاتی آنها برآیند عملکردی مدیران و عدم‌حفظ منافع ذی‌نفعان و سرمایه‌گذاران در تولید است.

آنچه در بخشی از سخنان وزیر قابل تامل است که کاربری بورس را صرفا در تامین مالی و بازار اولیه موجه می‌داند و به توسعه بازار ثانویه اهتمام کافی وجود ندارد. موردی که یکی از نقدهای جدی به عملکرد مدیریت سازمان بورس و شورای عالی بورس نیز بوده و نتیجه آن متضرر شدن شرکت‌کنندگان در دو تامین مالی بزرگ با نمادهای "فصبا و شگستر" بود.

به نظر می رسد در روزهای آینده به واسطه افت قیمتی سنگین ماه‌های گذشته و در عین حال انتشار اخبار احتمالی مناسب برای صنایع اثرگذار همچون خودروسازان، تقاضا به تدریج افزایش یابد. گزینه اصلاح سنگین در شاخص غیر‌محتمل‌ترین خواهد بود مگر اینکه ریسک سیستماتیک غیر‌منتظره‌ای پیش بیاید. همچنان صنعت خودرو به دلیل آسیب‌دیدگی بیشتر از محل قیمت‌گذاری دستوری مورد توجه سهامداران برای پیش‌بینی سیاست گذاری‌های مرتبط دولت در تولید خواهد بود و عامل محرک این گروه می‌تواند به تحریک تقاضا در کلیت بازار بینجامد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ