کد خبر: ۲۲۱۵۰۹
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳

استفاده از ابزارهای بورس در مهار نقدینگی سرگردان / اوضاع نامناسب بازار مسکن
دبیر کانون سراسری انبوه سازان مطرح کرد:

استفاده از ابزارهای بورس در مهار نقدینگی سرگردان / اوضاع نامناسب بازار مسکن

دبیر کانون سراسری انبوه سازان با اعلام وضعیت نامناسب بازار مسکن، استفاده از ابزارهای بازار سرمایه را در مهار نقدینگی سرگردان موثر دانست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فرشید پورحاجت در خصوص مزیت صندوق‌های زمین و ساختمان و املاک و مستغلات بر بازار مسکن به سنا، گفت: یکی از مشکلات اساسی حوزه مسکن، کمبود نقدینگی بنگاه‌های تامین مسکن است. زیرا دیگر ابزارهای سنتی همچون بانک‌ها به سبب محدودیت‌های متعدد امکان تزریق نقدینگی به این صنعت را ندارند.

وی افزود: ابزار پیش فروش نیز که از ۱۲ سال گذشته به واسطه قانون پیش‌فروش ساختمان در حال اجرا است، دیگر اثرگذاری لازم را ندارد بنابراین اقدام اخیر سازمان بورس به منظور راه‌اندازی صندوق‌های املاک و مستغلات در کنار صندوق‌های زمین و ساختمان می‌تواند به سبب تجمیع نقدینگی، روند تامین مالی بنگاه‌های ساخت مسکن را تسریع بخشد.

این فعال صنعت ساختمان ادامه داد: صندوق‌های املاک و مستغلات و زمین و ساختمان باید به‌نوعی طراحی و توزیع شوند که تمام بنگاه‌های اقتصادی از آن به منظور تسریع در روند ساخت مسکن بهره‌مند شوند. نقدینگی سرگردان در اقتصاد می‌تواند با استفاده از ابزارهای بازار سرمایه مهار شود. باید با همکاری سازمان بورس ابزارهای تامین مالی حوزه مسکن به منظور جذب نقدینگی و مشارکت حداکثری مردم افزایش یابد. زیرا در شرایط تحریمی بهترین مسیر برای کنترل نقدینگی بازار سرمایه است.

پورحاجت با اشاره به شرایط رکودی بازار مسکن، توضیح داد: داده‌های اقتصادی نشان از شرایط رکود در بازار مسکن و حرکت نامتوازن این صنعت با شرایط تورمی دارد. با تدابیر صورت گرفته از افزایش قیمت مسکن جلوگیری شده است. سیاست‌گذاران باید در راستای بهبود حوزه مسکن برنامه‌ریزی‌های مدون و تدابیری را در نظر گیرند.

به گفته وی، بازار مسکن به دلیل سهم پایین از کیک اقتصاد شرایط مناسبی ندارد. دولت، مجلس، وزارت راه و سایر ارگان‌ها و نهادهای مربوطه باید اقدامات لازم را برای بهبود وضعیت این بخش انجام دهند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ