کد خبر: ۲۲۱۵۹۳
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵

تفاوت رشد بورس با شاخص و فرصت سه ماهه سرمایه گذاری
دو تحلیلگر بازارسرمایه اعلام کردند:

تفاوت رشد بورس با شاخص و فرصت سه ماهه سرمایه گذاری

دو تحلیلگر با اعلام تفاوت رشد بورس با شاخص و تداوم عقب ماندگی، سه ماه آینده را فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری دانستند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دو تحلیلگر بازار سرمایه با ارزیابی رشد دو روز نخست شاخص در هفته اخیر در گفت و گو با دنیای اقتصاد، بعد منفی در شرایط فعلی را عدم‌تقارن اطلاعات اعلام کرده و بورس را همچنان گروگان سیاست گذار دانستند.

سلمان نصیرزاده: در دو روز ابتدایی هفته وضعیت بازار شرایط متفاوتی را نشان‌ داد. ارزش معاملاتی که در هفته‌های اخیر در محدوده 3‌ هزار ‌میلیارد‌ تومان بود به 7 هزار ‌میلیارد‌ تومان با ورود پول قوی و حرکت خودرویی ها که می‌تواند روی کلیت بازار اثر بگذارد همراه شد. علاوه‌ بر اخبار شفاف‌سازی در خصوص تجدید ارزیابی دارایی‌ها و واگذاری سهام تودلی خودرو در سال‌ آینده، تعدیل فرمول گروه پالایشی نیز مطرح بود.

اخبار تجدید ارزیابی‌ دارایی جذاب برای سهام شرکت‌هایی مثل مخابرات و ذوب‌آهن نیز منتشر شد اما مورد اقبال قرار نگرفت یا با هیجان همراه شد و بعد از آن شتاب عرضه داشت.

از طرف دیگر در همین دو روز ابتدایی هفته، حرکت و بازدهی بر روی چند صنعت و سهام خاص بود که به‌ صورت دومینو وار اثر داشت اما بورس از نظر بازدهی عقب است. بعد منفی در شرایط فعلی بحث عدم‌تقارن اطلاعات است. اوایل سال‌ نرخ خوراک و فرمول پالایشی‌ها و... مواردی بود که اثر منفی را گذاشت. برای داشتن بازاری پویا باید به این موضوع پرداخته شود.

با وجود شرایط پیش‌رو به‌نظر نمی‌رسد جریان دو روز ابتدایی هفته جنس شروع روند جدیدی نیست. شاید روند مقطعی باشد اما پشت آن هنوز به اطلاعات قوی و محرک‌های موثر‌گرم نیست. بازار همچنان با ریسک‌های متعددی که مهم‌ترین آنها سیاست گذار است روبرو است. این موارد اگر به نفع بازار حل شود، می‌تواند برای برگشت کمک کند اما با شرایط فعلی محدوده دو‌ میلیون واحد بسیار مهم است و کشش شکست این محدوده را ندارد و می‌تواند فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در سه ماه آینده باشد.

بورس گروگان و اسیر سیاست گذار شده و با هر تصمیمی با تاخیر زمانی متاثر می‌شود و با توجه به عمق کم کاملا قابلیت دستکاری دارد. از طرفی بازیگران محدود هستند و همدیگر را می‌شناسند که با تصمیمات سیاست گذار تغییر جهت می‌دهد. بنابراین احتمالا مجددا وارد فضای سکون شود.

محمد خبری‌زاد: نمی‌توان نام رشدهای اخیر را هیجانی گذاشت. شاخص آنقدر افت کرده‌ بود که این رشد مورد انتظار بود اما دو بحث وجود دارد. یکی رشد کلیت بورس و دیگری رشد شاخص.

در رشد دو روز ابتدای هفته شاخص بورس به اندازه افت یک ماه اخیر رشد داشت اما برخلاف آن پرتفوهای شخصی در سود نرفتند و حتی دیروز که افت شاخص‌ کم بود باز هم‌ درصد بالایی از پرتفوها منفی بودند. این سه روز نشان‌داد شاخص‌ بورس نمی‌تواند بیانگر کلیت وضعیت بازار سرمایه باشد. اولا فرابورس در آن نیست و دوم اینکه وزن برخی شرکت‌ها در شاخص بالا است و تقریبا 50 شرکت سرنوشت شاخص را مشخص می‌کنند.

این موضوع باعث‌ شده اختلاف وسیعی بین آنچه فعالان احساس می‌کنند و آنچه شاخص نشان می‌دهد وجود داشته‌ باشد. عدم‌ تقارن اطلاعاتی در سال‌ اخیر شدت گرفته است. بورس از این محل طی سال جاری در چند مورد به‌شدت ضربه خورد که مهم‌ترین آن اردیبهشت بود و حالا هم بحث خودروسازها مطرح است.

در دنیا به‌دنبال به صفر رساندن عدم‌تقارن هستند اما در سال‌ اخیر مشکل تفکیک اطلاعات است. برخی افراد و شرکت‌ها اطلاعاتی دارند که بر اساس آن معامله می‌کنند و این اطلاعات ماه‌ها بعد به بازار می‌رسد و این موضوع بعد از انتشار نامه خودرویی‌ها بیش از پیش خود را نشان‌ داد. این موضوع اثر منفی گذاشته و توقع فعالان بازار و مدیران نهادهای مالی از سازمان بورس این است شدیدتر با این موضوع برخورد کند.

با عدم‌ تفکیک اطلاعاتی میلیاردها‌ تومان پول جابجا شده و این موضوع اثر منفی شدیدی بر کلیت بازار دارد. رشد اخیر بیشتر از جنس به کف رسیدن و در کنار آن محدود‌شدن فروش بازارگردانان است.

بازار هنوز به قیمت دلار 40‌ هزار‌ تومانی هم نرسیده در حالی که دلار تلگرامی 60‌ هزار‌ تومان را هم گذرانده و مردم عادی با دلار تلگرامی زندگی می‌کنند. این اختلاف رانت‌ زا است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ