کد خبر: ۲۲۱۷۱۵
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰

خروج ۲۱۴ هزار میلیارد تومان از بورس در ۴ سال و دلایل+ اثر احتمالی بر گرانی دلار

خروج ۲۱۴ هزار میلیارد تومان از بورس در ۴ سال و دلایل+ اثر احتمالی بر گرانی دلار

کارشناس بازارسرمایه با اشاره به خروج ۲۱۴ هزار میلیارد تومان سرمایه سهامداران حقیقی و حقوقی از بورس طی چهار سال، دلایل این وضعیت و اثر احتمالی بر گرانی دلار را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فردین آقابزرگی درباره ارتباط بازار ارز که با افزایش دلار به کانال 61 هزار تومانی همراه شده و تداوم اوضاع نابسامان بورس به ایسنا، اعلام کرد: گمانه‌زنی‌ مربوط به اثر خروج نقدینگی از بورس و انتقال به بازار ارز ها، معمولا منبع موثقی ندارد اما هر زمان که مردم و سرمایه‌گذاران به این نتیجه برسند که می‌توانند سرمایه را در بازار بهتری سرمایه‌گذاری کنند این کار را انجام می دهند. 

آمار چند سال اخیر نشان می‌دهد میزان خروج نقدینگی از بورس افزایش یافته است. به طوریکه سال ۹۹ با وجود فعالیت و بازدهی مناسب بازار سرمایه ۲۴ هزار میلیارد تومان و در دو سال گذشته ۴۰  و ۶۰ هزار میلیارد تومان و طی سال جاری هم ۹۰ هزار میلیارد تومان پول حقیقی و نقدینگی از بازار سرمایه خارج شده که می‌تواند در بازارهای مختلف و سفته باز از جمله ارز، مسکن، خودرو و ... سرمایه‌گذاری شده باشد.  

این میزان خروج نقدینگی می‌تواند حاصل کاهش اعتماد مردم به بازار سرمایه باشد. ضمن اینکه سیاست‌های نادرست دولت و بانک مرکزی در سال‌های اخیر می‌تواند عامل خروج نقدینگی از بورس باشد. همچنین سازمان بورس که نسبت به سیاست‌های مرتبط دولت با بازار سرمایه عملکرد انفعالی دارد می تواند دلیل دیگری برای خروج نقدینگی از بازار سرمایه باشد.  

بورس بازار مولد اقتصاد است و بازارهای دیگر همچون ارز، خودرو، طلا، مسکن و ... بازارهای سفته بازی هستند. بنابراین تا زمانی که عوامل خروج نقدینگی از بازار سرمایه رفع نشود فعالان سرمایه را به بازارهای دیگر منتقل می‌کنند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ