کد خبر: ۲۲۲۳۱۷
۰:۰ - ۱۴۰۳/۱/۲۲

تقاضای جهانی زغال‌سنگ با افزایش بی‌سابقه به ۸.۷ میلیارد تن رسید
طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی:

تقاضای جهانی زغال‌سنگ با افزایش بی‌سابقه به ۸.۷ میلیارد تن رسید

تقاضای جهانی زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۳ برخلاف تعهدهای اقلیمی به سطح بی‌سابقه ۸.۷ میلیارد تن رسید.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، تحلیل وضعیت بازار جهانی زغال‌سنگ توسط مؤسسه بلومبرگ نشان می‌دهد به‌رغم برنامه‌های اعلامی برای کربن‌ زدایی، زغال‌ سنگ بطور پیوسته در جهان استخراج و استفاده می‌شود.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، حجم تولید زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۳ به سطح بی‌سابقه‌ ۸.۷ میلیارد تن و قیمت آن نیز به بالاترین سطح در سال ۲۰۲۲ رسید. البته پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۲۴ کاهش‌ یابد و تا سال ۲۰۲۶ در سطح ۸.۴ میلیارد تن در سال تثبیت شود.

دلایل این وضعیت در درجه اول در بی‌ثباتی تأمین انرژی چین و تقاضای فزاینده زغال‌سنگ در هند برمی گردد. همچنین متأثر از پیامدهای تنش در اوکراین و شکست در برنامه‌های بین‌المللی برای تشویق به ترک تدریجی سوخت‌های فسیلی در اقتصادهای نوظهور است.

اگر سال ۲۰۰۰ اقتصادهای پیشرفته تقریباً ۵۰ درصد از مصرف جهانی زغال‌سنگ را به خود اختصاص داده بودند تا سال ۲۰۲۶ هند و چین به‌تنهایی بیش از ۷۰ درصد مصرف زغال‌سنگ را به خود اختصاص می دادند. همین موضوع موجب افزایش قیمت زغال‌سنگ می‌شود. مصرف‌کنندگان هندی و چینی پیشنهاد های سودآورتری را به عرضه‌کنندگان این حامل انرژی ارائه می‌دهند.

سال ۲۰۲۳ چین، هند و اندونزی عملیات احداث نیروگاه‌های جدید زغال‌سنگ با ظرفیت ۵۹ گیگاوات را آغاز کردند و پروژه‌های پیشنهادی را با ظرفیت ۱۳۱ گیگاوات دیگر (حدود ۹۳ درصد کل ظرفیت جدید جهان) به جریان انداختند. تولید زغال‌سنگ در چین، هند و اندونزی نیز در سال ۲۰۲۳ در سطح بالایی باقی ماند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ