کد خبر: ۲۲۲۶۰۳
۱۱:۱ - ۱۴۰۳/۲/۳

دو عامل تعیین کننده در آینده بورس و محرک ورود شاخص به کانال ۲.۵ میلیونی
دو کارشناس بازار سرمایه اعلام کردند:

دو عامل تعیین کننده در آینده بورس و محرک ورود شاخص به کانال ۲.۵ میلیونی

دو کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر دو عامل تعیین کننده بر معاملات این هفته بورس، مشوق های جدید را محرک رشد شاخص به کانال ۲.۵ میلیونی دانستند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دو کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر دو عامل بر روند معاملات این هفته در گفت و گو با دنیای اقتصاد، هر مشوق جدیدی را محرک رشد برای حرکت به سقف 2.5 میلیونی سال‌ گذشته شاخص دانستند.

حسن حسین‌نیا: بازار سهام پس از کاهش تنش‌های نظامی و ریسک‌های سیستماتیک ابتدای هفته را با رشد قابل‌ توجه ارزش معاملات شروع کرد. ورود نقدینگی سنگین اشخاص حقیقی روز ابتدای هفته نیز قابل‌ توجه و به‌نظر می‌رسد بخش بزرگی از محل صندوق‌های درآمد ثابت بود. دیروز ارزش معاملات هرچند کمتر از روز قبل ولی امیدوارکننده بود و ورود نقدینگی اشخاص حقیقی تداوم داشت.

با توجه به رشد قیمتی قابل‌ توجه نمادها در روز اول هفته، فروش و ذخیره سود بخشی از جامعه سهامداران بویژه نمادهای مهم صندوق‌های اهرمی قابل پیش‌ بینی بود که این امر باعث شد جو عرضه در کلیت بازار و بویژه نمادهای بزرگ و اثرگذار در شاخص‌کل شکل بگیرد. نکته مهم دو روز ابتدایی هفته را می‌توان برگشت شاخص‌ به محدوده بیش از 2.3‌ میلیون‌ واحدی ارزیابی کرد که البته با ارزش معاملات قابل‌ قبولی همراه بود.

در روزهای پیش‌روی هفته، دو موضوع مالیات مضاعف بر سود سرمایه‌گذاری که در مجلس مورد بحث قرار خواهد گرفت و نزدیکی به سررسید‌ آپشن نماد ایران‌ خودرو بر روند معاملات کلیت بازار موثر خواهد بود. بورس در پی اخبار مربوط به دلار نیمایی و صنعت خودرو است و هر مشوق جدیدی می‌تواند محرک رشد برای هدف قرار‌دادن سقف سال‌ گذشته شاخص باشد. انرژی مناسبی پس از کاهش ریسک‌های سیستماتیک شکل‌گرفته و باید با دید مثبت به تداوم وضعیت فعلی نگاه کرد.

نیما میرزایی: با نزدیک‌شدن به انتهای هفته گذشته تقاضا افزایش یافت و شاخص‌کل رشد داشت. در مورد روند میان‌مدت بازار سرمایه نکات مثبتی را می‌توان از مقطع فعلی درنظر گرفت. اول اینکه روند قیمت‌های جهانی مطلوب و رو به بالا است و کامودیتی‌ها وضعیت باثبات و بعضا روبه‌ رشدی دارند. در نگاه داخلی نیز زمزمه‌هایی از افزایش نرخ دلار نیمایی شنیده می‌شود هرچند نمی‌توان در کوتاه‌مدت نگاه خوش‌بینانه‌ای به این موضوع داشت.

چرا که احتمال دارد این فرآیند با مقاومت بانک‌ مرکزی مواجه شود و چند ماهی زمان ببرد اما تحقق این امر اجازه حرکت رو به بالا را به شاخص خواهد داد تا بتواند به نقطه تعادلی برسد. علاوه‌بر این اخبار مثبتی نیز پیرامون گروه خودرویی وجود دارد از جمله افزایش نرخی که اعلام شد. اخبار تجدید ارزیابی دارایی‌ ها به‌نظر می‌رسد ادامه‌دار خواهد بود. مجموع عوامل در صورت عدم‌ افزایش احتمالی تنش‌های منطقه‌ای می‌تواند این خوش‌بینی را بوجود بیاورد که بازار در ماه‌های آینده مخصوصا تیر و مرداد حرکت مثبت و باثباتی را به سمت سقف شاخص‌کل خواهد داشت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ