کد خبر: ۲۲۲۷۴۷
۱۱:۱ - ۱۴۰۳/۲/۹

تعیین ساز و کار جدید دریافت مالیات بر عایدی سرمایه از اشخاص غیر تجاری
توسط مجلس و برای تأمین نظر شورای نگهبان رخ داد:

تعیین ساز و کار جدید دریافت مالیات بر عایدی سرمایه از اشخاص غیر تجاری

مجلس با هدف تأمین نظر شورای نگهبان، ساز و کار جدیدی برای اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از اشخاص غیرتجاری جهت در نظر گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان در خصوص طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی، نمایندگان مجلس در نشست علنی جهت تامین نظر شورا با اصلاح ماده 23 این طرح موافقت کردند.

بر اساس این گزارش، طبق ماده اصلاحی ۱۲۰ قانون مالیات­ های مستقیم و تبصره ها، درآمد مشمول مالیات موضوع این فصل 100 درصد درآمد حاصله خواهد بود. در صورتی که درآمد فوق غیرنقدی باشد در خصوص دارایی‌های موضوع ماده 46 این قانون، ارزش روز موضوع تبصره یک ماده 48 این قانون و در خصوص سایر دارایی ­ها، بهای روز تحقق درآمد، مأخذ محاسبه مالیات قرار می­ گیرد.

تبصره 1-  در مورد صلح معوض و هبه معوض، درآمد مشمول مالیات موضوع این فصل‌عبارت است از مابه­‌تفاوت ارزش عوضین که بر اساس مقررات این ماده تعیین می­ شود برای هر یک از متعاملین که از ‌معامله‌ منتفع شده است.

تبصره 2– ماخذ محاسبه مالیات موضوع این ماده در مورد املاکی که در اجرای مفاد ماده 64 این قانون برای آن‌ها ارزش معاملاتی تعیین شده تا زمان استقرار بستر اجرایی موضوع ماده 16 مکرر قانون پایانه­ های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، ارزش معاملاتی فوق است.

همچنین در ادامه رسیدگی به ماده 24 این طرح جهت تأمین نظر شورای نگهبان به تصویب رسید که طبق ماده 24 اصلاحی، ماده 124 به ذیل فصل ششم باب سوم قانون مالیات ­های مستقیم الحاق می‌شود.

الف- ما‌به‌تفاوت مبالغ مندرج در صورتحساب های الکترونیکی از قبیل صورتحساب‌های الکترونیکی انتقال دارایی‌های موضوع ماده 46 این قانون و دارایی ­های دارای شماره یا شناسه­ منحصربفرد موضوع بند ح ماده 16 مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان با مجموع وجوه پرداختی، ارزش ریالی دارایی‌ های معاوضه شده یا ارزش ریالی بدهی‌های تهاتر شده به‌عنوان مابه‌ازای انتقال آنها حسب مورد برای هر یک از طرفین که منتفع شده

ب- به میزان مبلغ تسویه ­نشده در خصوص صورتحساب­ های الکترونیکی دارای تاریخ تسویه از قبیل انتقال دارایی‌های موضوع بند الف این ماده به صورت نسیه و صورتحساب‌های الکترونیکی موضوع تبصره 6 ماده 16 مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان که با لحاظ تمدید تاریخ تسویه صورتحساب‌های الکترونیکی فوق، حداکثر پس از گذشت پنج سال از تاریخ صدور آن به طور کامل تسویه نشده به‌صورت علی­ الحساب در سال اتمام مهلت حسب مورد برای خریدار یا دریافت کننده وجه که منتفع شده در صورت تسویه موارد ذکر شده در این بند، سازمان موظف است مالیات علی ­الحساب پرداختی فوق را حداکثر ظرف 30­ روز پس از تاریخ تسویه مسترد کند.

تبصره‌های یک تا 3 ماده 124 به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به عنوان تبصره 4 به این ماده الحاق شد:

تبصره 1- مواعد مربوط به مالیات موضوع این فصل در خصوص اشخاص غیرتجاری، مطابق تبصره‌های یک و 2 ماده 16 مکرر قانون پایانه­ های فروشگاهی و سامانه مؤدیان است.

تبصره 2– اخذ مالیات موضوع این ماده و اعمال معافیت موضوع ماده 126 این قانون، مشروط به استقرار بستر اجرایی موضوع ماده 16 مکرر قانون پایانه­ های فروشگاهی و سامانه مؤدیان است.

تبصره 3- آن بخش از درآمد موضوع این ماده که از طریق اعضای خانوار یا پدر یا مادر یا اجداد یا فرزندان محقق شده، مشمول پرداخت مالیات موضوع این فصل نیست. شرط برخورداری از این معافیت در خصوص اعضای خانوار، تأیید یا ثبت اطلاعات خانوار بر اساس مقررات مربوط است.

تبصره 4- آیین‌نامه اجرایی‌ این ماده حداکثر یک‌سال پس از تاریخ لازم­الاجرا شدن این ماده توسط سازمان تهیه می‌شود و به­ تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

بر اساس مصوبه نمایندگان تبصره 4 حذف شد و یک ماده به طرح الحاق شد:

ماده الحاقی- یک بند به شرح زیر به عنوان بند ج به ماده 22 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان الحاق می‌شود:

عدم صدور صورتحساب الکترونیکی توسط اشخاص موضوع ماده 16 مکرر این قانون به میزان 10 درصد کل مبالغی که صورتحساب‌های الکترونیکی آن صادر نشده یا اصل مالیات متعلق هر یک بیشتر باشد.

اشخاص فوق در صورت تکرار تخلف فوق، مشمول مجازات‌‌های موضوع تبصره‌ یک ماده 23 این قانون می‌شوند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ