
هدفگذاری یک میلیارد دلاری صادرات محصولات "فولاد" در سال جاری
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، هفتمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی(ایران اکسپو 2025)، با هدف توسعه صادرات غیرنفتی بهعنوان بزرگترین رویداد تجاری ایران با حضور رئیسجمهور، وزیر صنعت، رئیس سازمان توسعه تجارت، وزیر جهاد کشاورزی، معاون علمی فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، برخی وزرا، مسئولان اقتصادی و حضور فعال و متفاوت گروه فولاد مبارکه از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت برگزار شد.
بر اساس این گزارش، محمدرضا عارف معاون اول رئیسجمهور، محمد اتابک وزیر صنعت، مهدی جمالینژاد استاندار اصفهان، محمد آقاجانلو رئیس هیاتعامل ایمیدرو، وجیهاله جعفری معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی از مهمترین بازدیدکنندگان غرفه فولاد مبارکه در روز نخست نمایشگاه بودند.
در این نمایشگاه گروه فولاد مبارکه قدرتمندتر از همیشه بهعنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان غیرنفتی بههمراه چند شرکت زیرمجموعه در غرفه ۶۳۱ سالن شماره ۶ محل دائمی برگزاری نمایشگاههای بینالمللی تهران از ساعت ۹ تا ۱۶ میزبان بازدیدکنندگان داخلی و خارجی بود.
برای همکاری با کشورهای آفریقایی ازجمله صنایع معدنی و فولادی، زمینه مساعد وجود دارد
محمدرضا عارف معاون اول رئیسجمهور در این بازدید، گفت: اولویت صنایع فولادی و شرکتهای تولیدی تأمین نیازهای داخل است. البته همین اتفاق هم میافتد و سهمیهها در این زمینه بهصورت کامل پرداخت میشود. مابقی محصولات نیز به بازارهای منطقهای و کشورهایی که با آنها تعامل وجود دارد، صادر میشود.
وی افزود: در خصوص همکاری با کشورهای آفریقایی در همه بخشها ازجمله صنایع معدنی و فولادی، زمینه مساعد وجود دارد و سومین اجلاس همکاریهای ایران و آفریقا نیز با استقبال مناسبی مواجه و فرصت مناسبی برای افزایش سطح مبادلات اقتصادی فراهم شده است.
هدفگذاری یک میلیارد دلاری صادرات محصولات فولاد مبارکه به ۵۰ کشور دنیا
سعید زرندی مدیرعامل فولاد مبارکه در گزارشی از وضعیت صادرات شرکت به معاون اول رئیسجمهور، گفت: فولاد مبارکه تقریباً بزرگترین صادرکننده غیرنفتی داخلی است و سال جاری هدفگذاری یک میلیارد دلار برای صادرات دارد. در گروه فولاد مبارکه بهدلیل تأمین نیاز بازار داخلی، سهم بازار داخلی بیشتر و طرحهایی ارائه شده که بتوانیم بازار صادراتی را نیز تقویت کرد.
وی افزود: محصولات ورق و حدود ۲ میلیون تن اسلب فولاد مبارکه به حدود ۵۰ کشور صادر میشود. حضور بیشتر در بازار کشورهای همسایه در دستور کار فولاد مبارکه است.کیفیت و قیمت ورق فولاد مبارکه در سطح منطقه شناخته شده و مشتریان خاص دارد. اگر نیاز بازار داخلی پوشش داده و حتی تولید تا دو تا سه برابر افزایش یابد، بازار کشورهای واردکننده کشش لازم برای جذب این محصولات دارد.
این مقام مسئول ادامه داد: درخصوص آخرین وضعیت بهرهبرداری از نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی فولاد مبارکه تا کنون ۸۰ مگاوات برق خورشیدی وارد مدار شده و هفته آینده با حضور وزیر صنعت این میزان به ۱۲۰ مگاوات خواهد رسید.
صادرات با تمرکز بر بازارهای آفریقایی و شرق آسیا دنبال میشود
زرندی در خصوص صادرات محصولات، توضیح داد: فولاد مبارکه یکی از شرکتهای پیشرو در صنعت فولاد است و در سال جاری برنامههای گستردهای برای افزایش صادرات دارد. سال جاری تمرکز بیشتری بر بازارهای جدید، بویژه در مناطق شرق آسیا و آفریقا خواهیم داشت. هدف اصلی این است با بررسی و شناسایی مشتریان نهایی، ارتباطات بهسرعت گسترش و میزان صادرات افزایش یابد.
به گفته وی، فولاد مبارکه با ظرفیت بالای صادراتی در سالهای گذشته بهدلیل ملاحظات تنظیم بازار، اولویت را بر تأمین نیازهای داخلی گذاشته بود اما اکنون در صورت فراهم شدن شرایط، امکان افزایش صادرات را دارد. به همین منظور، زیرساختهای لازم برای افزایش ۵۰ درصدی صادرات نسبت به شرایط فعلی در حال آمادهسازی است.
صادرات ورق گرم، سرد و گالوانیزه مازاد نیاز داخلی به بازارهای بینالمللی
مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به برنامه گسترش صادرات ورقهای فولادی با هماهنگی و رویکرد حمایتی وزارت صنعت، اضافه کرد: فولاد مبارکه ورق گرم و سرد و گالوانیزه مازاد نیاز داخلی را به بازارهای بینالمللی صادر میکند. بازار صادراتی بهراحتی به دست نمیآید و تصمیمات نادرست در شرایط بحرانی میتواند به از دست رفتن مشتریان بینالمللی منجر شود.
زرندی گفت: درخواست شده حمایتهای لازم برای حفظ و گسترش بازارهای صادراتی این شرکت انجام شود. در این راستا فولاد مبارکه در حال برنامهریزی برای حضور در بازارهای جدید و تشکیل گروههای مشترک با کشورهای مختلف بهمنظور همکاری در زمینه صادرات و تولید است. این شرکت به دنبال تبدیل اسلب مازاد به ورق و صادرات آن به بازارهای جهانی است. با توجه به برنامهها، امید است در سال جاری میزان صادرات افزایش قابل توجهی داشته باشد و بهعنوان یکی از بازیگران اصلی در بازار جهانی فولاد شناخته شود.
از طرحهای نوآورانه فولاد مبارکه برای حضور در بازارهای جهانی حمایت میشود
محمد اتابک وزیر صنعت نیز در جریان برگزاری این نمایشگاه در نشست با سعید زرندی مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، گفت: محصولات گروه فولاد مبارکه در بازارهای جهانی شناخته شده است و این گروه نقش را در تأمین نیازهای داخلی به نحو مطلوب ایفا میکند. از طرحهای نوآورانه فولاد مبارکه برای حضور در بازارهای جهانی حمایت می شود.
وی افزود: اکسپو ۲۰۲۵ از نظر تعداد شرکتکنندگان و کیفیت، شرایط بهتری نسبت به گذشته دارد. این رویداد نتیجه تلاشهای تولیدکنندگان و برگزارکنندگان است و امید میرود این تلاشها به افزایش ارتباطات با کشورهای خارجی منجر شود. در این دوره از نمایشگاه ایران اکسپو، ۱۱۲ کشور شرکت کردهاند و بیش از ۳۰ وزیر از دولتهای مختلف در حال بازدید و مذاکره با تولیدکنندگان هستند. فضای حاکم بر این رویداد بیشتر خصوصی است و انتظار میرود تجار ایرانی از این فرصت بهره بگیرند و قراردادهای مطلوبی با کشورهای دیگر منعقد کنند.
شرکتهای ایرانی از فرصتهای سرمایهگذاری در حوزه معدن و فلزات در آفریقا استفاده کنند
محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان توسعه تجارت در حاشیه بازدید از غرفه فولاد مبارکه، گفت: سال جاری استقبال مناسبی از نمایشگاه ایران اکسپو شده و شرکتها و مؤسسات زیادی در آن حضور دارند.
وی افزود: این نمایشگاه فرصتی مناسب برای تعاملات تجاری فراهم میآورد. از ۱۱۱ کشور جهان، مهمانانی به این نمایشگاه آمدهاند، بویژه از سوی کشورهای آفریقایی علاقهمندی زیادی برای توسعه روابط با ایران وجود دارد. در این راستا، فرصتهای مناسبی در حوزه معدن و فلزات در آفریقا فراهم است و شرکتهای ایرانی باید بیشتر با کشورهای آفریقایی آشنا شوند و از این فرصتها بهرهبرداری کنند. از فولاد مبارکه بهعنوان شرکت بزرگ و معتبر، انتظار میرود در این مسیر پیشگام باشد.
توجه به صادرات محصولات فولادی در کنار تأمین نیاز داخلی
وجیه اله جعفری معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت در حاشیه بازدید از غرفه فولاد مبارکه، گفت: صادرات در اولویت است و علاقهمندی به صادرات محصول نهایی وجود دارد. در زنجیره تولید در مواردی که مازاد بر نیاز داخلی وجود داشته باشد، میتوان به صادرات پرداخت. صنعت فولاد بهویژه شرکت فولاد مبارکه یکی از شرکت های بزرگ بوده که در چرخه تولید صنایع پاییندستی و بالادستی اثرگذار است.
وی افزود: در تلاش بوده تولید داخلی را افزایش داده و از ورقهای فولادی مورد نیاز صنایع خودرو و لوازمخانگی استفاده شود. درعینحال صادرات محصولات فولادی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
آمادگی پیگیری حل چالشهای فولاد مبارکه
اکبر پولادی نماینده مردم لنجان در مجلس در حاشیه بازدید، گفت: فولاد مبارکه مدیریتی عالی را به کار گرفته و محصولات کیفی را که قابل عرضه در تمامی بازارهای جهانی است تولید میکند.
نباید صنایع خود تأمینکننده برق مثل فولاد در اوج مصرف با مشکل مواجه شوند
زینب قیصری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بازدید از غرفه گروه فولاد مبارکه، گفت: مجلس در تلاش است با ایجاد تنظیمگر مستقل برای بخش برق، شرایطی را فراهم کند که صنایع بزرگ مثل فولاد بتوانند بطور مستقل برق خود را تأمین کنند و در اوج مصرف با مشکل مواجه نشوند. با توجه به نقش مهم صنایع فولادی در جیدیپی این بخش برای کمیسیون صنایع و معادن مجلس اهمیت خاصی دارد. بنابراین تلاش میکند با تسهیلگری و انجام اقدامات لازم در زمینه زیرساختها به این بخش در زمینه تحقق سنجههای فولادی در برنامه هفتم کمک کند.
سرمایهگذاری ۵ میلیارد دلاری گروه فولاد مبارکه در سرتاسر کشور
سعید زرندی مدیرعامل فولاد مبارکه به شبکه العالم، گفت: گروه فولاد مبارکه در 15 استان سرمایهگذاری به ارزش ۵ میلیارد دلار تعریف کرده است.
استراتژیهای جدید فولاد مبارکه برای افزایش صادرات و توسعه بازارهای جهانی
رضا حیدری معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵، گفت: یکی از چالشهای بزرگ فولاد مبارکه در حوزه صادرات، تأمین نیاز مشتریان داخلی است. محصولات به دلیل کیفیت بالا، مورد توجه مشتریان داخلی قرار دارد. همچنین فولاد مبارکه به عنوان شرکت جهانی در جمع فولادسازان بزرگ دنیا جای دارد و محصولات آن در بازارهای جهانی شناختهشده است.
وی افزود: توسعه کمّی و کیفی فولاد مبارکه نیازمند تقویت حضور در بازارهای جهانی است درحالیکه تأمین نیاز داخلی همچنان اولویت مهم بشمار میرود. در سالهای گذشته، تلاشها بر این بوده با عرضههای مرتب در بورس کالا، نیاز زنجیره فولاد بویژه در بخش پاییندست تأمین شود که فولاد مبارکه در این زمینه موفق بود.
این مقام مسئول ادامه داد: نگاه آینده به سمت صادرات است و توسعه بازارها جزو اهداف کلیدی محسوب میشود. خوشبختانه، محصولات فولاد مبارکه به بیش از ۵۰ کشور صادر شده و رضایتمندی مناسبی از آنها حاصل شده است. با تولید محصولات کیفی و ویژه میتوان سهم را در بازارهای جهانی تقویت کرد.
حیدری با تأکید بر اهمیت و لزوم توسعه سبد محصولات فولاد مبارکه عنوان کرد: بخشی از محصولات تولیدی در آینده نزدیک توسط سایر شرکت های فولادی نیز تولید خواهد شد. این امر زمینه را برای صادرات محصولات به بازارهای جهانی فراهم میکند. امید می رود با همکاری و تعامل بین فولاد مبارکه و وزارت صنعت، زمینه برای صادرات بیشتر فراهم شود.
به گفته وی، نکته حائز اهمیت، شفافیت در فروش محصولات صادراتی فولاد مبارکه است. از ابتدای سال با دستورالعمل مدیرعامل، محصولات صادراتی در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه میشود که نقطه عطف مهم خواهد بود. امید است سهم فروش محصولات صادراتی در بورس کالا روز به روز افزایش یابد.
حیدری اضافه کرد: مطالعات نشان میدهد کشورهای آفریقایی میتوانند سهم قابلتوجهی از بازار ورق گرم، سرد، گالوانیزه و رنگی فولاد مبارکه را به خود اختصاص دهند. همچنان که سال گذشته نیز بخشی از محصولات فولاد مبارکه به این بازارها ارسال شد. امید است این نمایشگاه و نشستها زمینهساز حضور جدیتر فولاد مبارکه در بازار آفریقا باشد.
تکمیل زنجیره تولید فولاد منجر به افزایش اشتغالزایی و ارزآوری میشود
بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی در حاشیه بازدید از غرفه فولاد مبارکه، گفت: اکسپو ۲۰۲۵ فرصتی مناسب برای نمایش توانمندیها در حوزههای مختلف بویژه در زمینه معدن و صنایع معدنی است. ایران دارای ظرفیتهای بسیاری در این حوزه است و بسیاری از مجموعههای معدنی از جمله فولاد مبارکه به تکمیل ظرفیتها پرداختند. اکتشافات جدید میتواند ذخایر ارزشمندی را به ذخایر فعلی اضافه کند و تکمیل زنجیره تولید میتواند به اشتغالزایی و ارزآوری بیشتر منجر شود.
وی افزود: برگزاری اکسپو در شرایط کنونی با وجود تحریمها با چالشهایی مواجه و ممکن است بسیاری از سرمایهگذاران خارجی نتوانند در این رویداد حضور یابند اما در صورت نبود تحریمها، حضور سرمایهگذاران خارجی میتوانست جذابیت بیشتری برای این رویداد ایجاد کند به ویژه در حوزه معدن که هر بخش از زنجیره مواد معدنی برای سرمایهگذاران جذاب است و میتواند بازگشت سرمایه و سود مناسبی را به همراه داشته باشد.
به گفته شکوری، علاوه بر معدن، ظرفیتهای زیادی در سایر بخشهای اقتصادی مانند توریسم و کشاورزی نیز وجود دارد. در شرایطی که برخی سرمایهگذاران خارجی قادر به حضور نیستند، برگزاری اکسپو میتواند به ایرانیها کمک کند تا از توانمندیهای داخلی آگاه شوند. تجربه نشان داده قراردادهای بیشتری بین صاحبان سرمایه و صنعتگران داخلی در نمایشگاهها منعقد میشود تا با سرمایهگذاران خارجی. این رویداد میتواند به شناساندن ظرفیت ها و تولید داخلی و جلوگیری از خروج ارز کمک کند.
توسعه صادرات محصولات فولادی نیازمند توسعه زیرساختهای داخلی است
علیرضا منصوری مدیر صادرات فولاد مبارکه، گفت: برگزاری نمایشگاه توانمندیهای صادراتی فرصتی مناسب برای صادر کنندگان است تا توانمندی ها را به نمایش بگذارند و حضوری مؤثر در بازارهای بینالمللی داشته باشند. فولاد مبارکه بهعنوان بزرگترین صادرکننده محصولات غیرنفتی از ابتدای بهرهبرداری بهعنوان اولین صادرکننده در صنایع فولادی و محصولات معدنی شناخته شده است.
وی افزود: از زمان آغاز فعالیت فولاد مبارکه، حدود ۲۶ میلیون تن از محصولات این شرکت به بازارهای جهانی صادر شده و ارزآوری قابلتوجهی به ارمغان آورده است. سال گذشته این شرکت 1.3 میلیون تن محصولات را به کشورهای مختلف صادر کرد که حدود ۶۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور و صنعت فولاد به همراه داشت.
این مقام مسئول اظهار امیدواری کرد: سال جاری با برنامهریزیهای جدید و تأکیدات مدیرعامل، بتوان بازارهای جدیدی را شناسایی و ارزآوری برای کشور و صنعت فولاد را دوچندان کرد. با توجه به طرحهای توسعهای در دست اقدام حضور در بازارهای جهانی اجتنابناپذیر است و نیاز به برنامهریزی مناسب دارد.
منصوری با اشاره به برخی چالشهای موجود در حوزه صادرات گفت: یکی از بزرگترین چالشها عدم توسعه زیرساختها است. زیرساخت های حمل و نقل بویژه ریلی و بندری بهشدت محدود است و کشتیهای صادراتی مدتزمان زیادی را در اسکلهها معطل میمانند. این تأخیرها باعث میشود نتوان با رقبا رقابت کرد و مشتریان را از دست داد. علاوه بر این مسائل دیگری مثل دونرخی بودن ارز و کارتهای بازرگانی نیز وجود دارد. برخی افراد محصولات داخلی را با قیمتهای پایین خریداری و صادر میکنند. این امر به برند شرکتهای بزرگ آسیب میزند و تصویر نادرستی از کیفیت محصولات ایرانی ایجاد میکند.
وی تأکید کرد: دولت باید به این مسائل توجه کند و راهکارهایی برای حل آنها بیندیشد. هرچند با کاهش نرخ دلار در روزهای اخیر این روند کمی کُند شده اما همچنان نیاز به اقدامات جدی و مؤثر وجود دارد تا بتوان به اهداف صادراتی دست یافت.
برگزاری پنل رویکرد صادراتی فولاد مبارکه با توجه به طرحهای توسعه
همزمان با برگزاری دومین روز از این نمایشگاه، پنل رویکرد صادراتی فولاد مبارکه با توجه به طرحهای توسعه با حضور علیرضا منصوری مدیر صادرات فولاد مبارکه، مهدی شکریزاده مدیر فروش و بازاریابی فولاد هرمزگان و علیاکبر حدادیان رئیس صادرات شرکت فولاد هرمزگان برگزار شد.
در این پنل بر ضرورت ارتقای سطح تعاملات سازنده بینالمللی و لزوم رفع چالشهای پیش روی صادرات محصولات فولادی تأکید شد. اجرای طرحهای توسعه فولاد مبارکه، علاوه بر اثرگذاری بر رونق تولید و رشد اقتصادی، نقش بسزایی در توسعه صادرات این مجموعه بزرگ صنعتی ایفا میکند و میتواند منجر به افزایش سطح مبادلات اقتصادی بینالمللی شود.
چالشهای صادرات عمدتاً ناشی از مشکلات زیرساختی و حملونقل است
ابوذر الوندی رئیس صادرات خاور دور فولاد مبارکه در پنل محدودیتها و چالشهای صادرات در افق آینده، گفت: چالشهای صادرات عمدتاً ناشی از مشکلات زیرساختی و حمل و نقل است و سیستم حمل ریلی و جادهای بهاندازه کافی توسعه نیافته و این موضوع شرایط حملونقل از استان اصفهان به استان هرمزگان و شهر بندرعباس را دشوار کرده است.
وی افزود: در برخی مقاطع، صادرات بطور کامل متوقف شده و تعرفههای سنگینی بر صادرات وضع میشود. بهعنوان مثال، تعرفه ۲۰ درصدی برای صادرات اسلب در سالهای گذشته وجود داشت که بهتدریج کاهش یافت و در نهایت به یک درصد ثابت رسید. متعهد به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به بانک مرکزی بوده اما نرخ ارز بهشدت پایینتر از نرخ بازار آزاد است که این موضوع بر سودآوری اثر منفی میگذارد. ضروری است به سرمایهگذاری در حمل و نقل توجه شود. ایجاد اسکله اختصاصی برای فولاد مبارکه در بندرعباس میتواند به کاهش محدودیتها کمک کند.
برگزاری پنل فروش و صادرات محصولات نهایی گروه فولاد مبارکه
همزمان با برگزاری دومین روز از این نمایشگاه بینالمللی، پنل فروش و صادرات محصولات نهایی گروه فولاد مبارکه با حضور حمید شجاعی مدیرعامل شرکت ورقخودرو چهارمحال و بختیاری، علیرضا وکیلی مدیرعامل شرکت صنایع فولاد توانآور آسیا، فرشید فرزین مشاور صادرات شرکت ورقخودرو چهارمحال و بختیاری و محمد کارگر مدیر فروش و بازاریابی شرکت ورقخودور و چهارمحال و بختیاری برگزار شد.
در این پنل با تأکید بر ضرورت تأمین نیاز داخلی به محصولات فولادی به بیان رویکردهای گروه فولاد مبارکه در فروش و صادرات محصولات نهایی این مجموعه پرداخته شد. همچنین نقش محصولات نهایی و استراتژیک گروه فولاد مبارکه در برآوردهسازی نیاز شرکای کسب و کار این مجموعه در سطح بینالمللی مورد بررسی قرار گرفت.
برگزاری پنل تخصصی تأمین پایدار مواد معدنی با رویکرد توسعه تعاملات بینالمللی در غرفه فولاد مبارکه
پنل تخصصی تأمین پایدار مواد معدنی با رویکرد توسعه تعاملات بینالمللی در چهارمین روز هفتمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی (ایران اکسپو ۲۰۲۵) به میزبانی غرفه فولاد مبارکه برگزار شد.
توسعه پایدار تأمین مواد اولیه فولاد مبارکه با رویکرد بینالمللی و افزایش تعاملات جهانی
محمدعلی اشرف کارشناس برنامهریزی و قراردادهای حوزه معادن فولاد مبارکه در این پنل به بررسی موضوع توسعه پایدار تأمین مواد اولیه با رویکرد ارتباطات بینالمللی و افزایش تعاملات بینالمللی پرداخت و گفت: هدف این شرکت قرارگیری در بین ۲۰ شرکت برتر تولیدکننده فولاد در جهان است. برای دستیابی به این چشمانداز، توجه به مسائل مهمی ازجمله تأمین پایدار مواد اولیه، مدیریت دانش و حفظ محیطزیست ضروری است.
وی افزود: این شرکت میتواند از سبد محصولات برای تأمین نیازهای بازار جهانی استفاده کند. با تحقیقات انجامشده در زمینه شناسایی ظرفیت های معدنی در مناطق مختلف جهان ازجمله آسیای میانه، قفقاز، آفریقا و آمریکای لاتین این بررسیها به شناسایی منابع معدنی موردنیاز شرکت کمک کرده است.
رفع چالشهای صنعت فولادی نیازمند اصلاحات ساختاری در نظام اقتصادی است
محمد نعیمی مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات سامان فناور فرابین و مشاور بخش تأمین مواد اولیه و توسعه همکاریهای بینالمللی فولاد مبارکه در این پنل تخصصی به بررسی چالشهای پیش روی صنعت فولاد ایران پرداخت و گفت: حل چالشها نیاز به اصلاحات ساختاری در نظام اقتصادی دارد. رتبه ایران در این زمینه ۱۶۹ از بین ۱۸۴ کشور است که جایگاه مطلوبی نیست.
وی همچنین بر اهمیت اجازه دادن به بازار برای تعیین بخشهای مختلف صنعت و توسعه محصولات تأکید کرد و افزود: اگر این کار انجام نشود، معایب آن بر مزایای آن چیره خواهد شد. کارشناسان باید دغدغههای مسئولین را تجزیه و تحلیل کنند تا بهترین نتایج برای شرکتهای بزرگ و جامعه بدست آید.
برنامهریزی برای صادرات محصولات ویژه فولادی در سال ۱۴۰۴ در فولاد و نورد سبا
قاسم خوشدلپور مدیرعامل شرکت فولاد و نورد سبا در حاشیه بازدید از هفتمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی از برنامههای این شرکت در سال ۱۴۰۴ برای تولید و صادرات محصولات ویژه فولادی، بویژه در ورق الکتریکی، فولاد زنگنزن و دیگر گریدهای خاص تولیدشده در شرکت فولاد و نورد سبا خبر داد.
وی افزود: نمایشگاه سال جاری فرصتی است تا شرکتهای فولادی بویژه شرکت فولادی توانمندیها را در عرصه صادرات نشان دهد. فولاد مبارکه از دیرباز محصولات صادراتی را به اقصی نقاط دنیا صادر کرده است. بخشی از این محصولات هم در مجتمع سبا تولید و در قالب نماد فولاد مبارکه به کشورهای اطراف صادر میشده است.
خوشدلپور ادامه داد: در سال 1404 با استقلال شرکت فولاد و نورد سبا و پس از انجام تشریفات تفکیک در حوزه تولید و صادرات برنامهریزی هایی صورت گرفت. سال گذشته محصولاتی تولید شد که تاکنون کمتر در کشور تولید شده بود یا اصلاً تولید نشده بود. در سال جاری با تولید انبوه این محصولات و بازاریابی در داخل و خارج، تکمیل زنجیره محصولات را در عرصه صادرات پی خواهیم گرفت.
قوانین ناگهانی چالش بازارهای صادراتی در ایران است
حمید شجاعی مدیرعامل شرکت ورقخودرو چهارمحال و بختیاری در حاشیه برگزاری این نمایشگاه، گفت: ورقخودرو بهعنوان یکی از پیشروان صنعت تولید ورقهای گالوانیزه در سالهای گذشته موفق به صادرات محصولات به کشورهای اروپایی و همسایگان ازجمله عراق، افغانستان و امارات شده است.
وی افزود: این روند صادراتی همچنان ادامه دارد و توسعه بازارهای صادراتی دنبال می شود. یکی از چالشهای اصلی در بازارهای صادراتی، قوانین و مقرراتی است که بطور ناگهانی وضع شوند ازجمله قوانین ارزی و تعرفهای. این مسائل میتوانند اثرات منفی بر بازارهای صادراتی داشته باشند. زیرا از دست دادن یک بازار بهسختی جبران میشود. بااینحال به دلیل ارتباطات سنتی با کشورهای همسایه تا حدودی بازارها حفظ شده است.
این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به رویکرد جدید دولت و فولاد مبارکه در زمینه افزایش بازارهای صادراتی، تلاش می شود صادرات توسعه یابد. برنامه ریزی برای سال جاری شامل صادرات حدود ۴۰ هزار تن محصولات گالوانیزه به کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی است و کیفیت محصولات با استانداردهای این بازارها همخوانی دارد.
شجاعی اضافه کرد: شرکت ورقخودرو به دلیل سرمایهگذاریهای مستمر و توسعههای انجامشده، عمده تمرکز را بر کیفیت محصولات قرار داده است. با ارائه محصولات با خواص مکانیکی و کیفی مناسب، ایجاد مزیت رقابتی در بازارهای مختلف دنبال می شود. ارتباط نزدیک با مصرفکنندگان نهایی نیز از دیگر استراتژیها برای دستیابی به این هدف است.
به گفته وی، سالهای گذشته، شرکت ورقخودرو موفق به صادرات حدود ۱۲۰ هزار تن محصول گالوانیزه شده است. بااینحال به دلیل مسائل ارزی، میزان صادرات به حدود ۱۲ هزار تن کاهش یافت. در سالهای قبل تا ۳۰ هزار تن محصول به کشورهای حوزه خلیجفارس و اروپا صادر می شد. امید است با سیاستگذاریهای جدید گروه فولاد مبارکه، بتوان مجدداً به بازارهای قبلی نفوذ کرد و صادرات را افزایش داد.
فولاد سفیددشت بازیگر جدید بازار تولید اسلب با پیشبینی ۳۰۰ هزار تن در سال جاری
محمود محمدی فشارکی مدیرعامل شرکت فولاد سفیددشت در بازدید از هفتمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی، گفت: ظرفیت تولید این شرکت در زمینه تولید آهن اسفنجی ۸۰۰ هزار تن در سال است و به دلیل ناترازی انرژی، سال گذشته ۷۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید کرد. یعنی بهدلیل محدودیت انرژی ۱۰۰ هزار تن تولید را از دست داد. آهن اسفنجی تولیدشده در شرکت فولاد سفیددشت در داخل هلدینگ فولاد مبارکه مورد استفاده قرار میگیرد و درصورتیکه در داخل هلدینگ نیازی به این محصول نباشد، عرضه صادراتی خواهیم داشت.
وی افزود: سال جاری خط تولید ۸۰۰ هزار تنی اسلب راهاندازی میشود و تولید ۳۰۰ هزار تن تا پایان سال در دستور کار است و بهعنوان بازیگر جدید تولید این محصول ورود میکند. یکی از مزیتهای فولاد سفیددشت پروژه تولید بیلت که در حال آمادهسازی ظرفیتها است تا بعد از رفع نیاز داخلی، وارد حوزه صادرات شد. همچنین برای دریافت استانداردهای جهانی اقدام شده و امید می رود اولین محموله صادراتی در نیمه دوم سال 1404 روانه بازار صادراتی شود.
بازارهای صادراتی هلدینگ آتیهفولاد نقشجهان با ابزارهای نوین توسعه مییابد
مهدی کویتی مدیرعامل شرکت آتیهفولاد نقشجهان در حاشیه بازدید از هفتمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی، گفت: گروه آتیهفولاد نقش جهان بهعنوان ابزار کلیدی برای هلدینگ فولاد مبارکه در راستای توسعه بازارهای صادراتی، اقداماتی مؤثر انجام داده است. این ابزار که از سالهای گذشته شکل گرفته و بهمرور زمان بهبود یافته در کشورهای مختلف پایهگذاری شده است.
وی افزود: با توجه به برنامهریزیهای صورتگرفته، هدف گروه فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۴، توسعه بازارهای صادراتی به کشورهای جدید است. سالهای گذشته، حدود ۳۰ درصد از حجم صادرات گروه از طریق ابزارهای هلدینگ آتی فولاد مدیریت و برنامهریزی شده این سهم در سال های آتی به ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یابد.
کویتی ادامه داد: آخرین ابزاری که در این گروه محقق شده با توجه به توافقات پیش رو، فرصتهای مناسبی را برای هلدینگ آتیهفولاد و کل گروه فراهم میآورد. این ابزار بهعنوان یک ساختار پایهای، میتواند به توسعه بازارهای صادراتی کمک شایانی کند و در نهایت، حجم سودآوری مناسبی را برای سهامداران گروه آتی به ارمغان آورد. امید است با این اقدامات، سهامداران از نتایج مثبت این توسعه بهرهمند شوند.
افزایش صادرات محصولات قلعاندود با تمرکز بر بازارهای منطقهای
علیرضا وکیلی مدیرعامل شرکت توانآور آسیا در حاشیه بازدید از هفتمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی، گفت: این مجموعه بهعنوان تولید کننده قلعاندود با همکاری فولاد مبارکه، عمدتاً به تأمین نیاز بازار داخلی ایران مشغول است. تا به امروز به دلیل تقاضای بالا، مازاد تولیدی وجود نداشت اما با افزایش تولید و توانمندیها در نظر است درصدی از فروش محصولات به صادرات اختصاص یابد.
وی افزود: سال گذشته بخشی از محصولات در بازارهای صادراتی عرضه شد. برای سال جاری نیز برنامه صادرات به کشورهای منطقه ازجمله عراق و CIS در دستور کار است.خوشبختانه از نظر کیفیت ورقهای قلعاندود شرکت فولاد مبارکه و شرکت توانآور آسیا از شرایط مطلوبی برخوردار بوده و شناختهشده است.
ایجاد ضمانتنامه دولتی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی و تأمین مالی شرکتهای بزرگ نظیر فولاد مبارکه از بورس
وحید ماجد معاون سیاستگذاری و راهبری اقتصادی وزارت اقتصاد در حاشیه بازدید از غرفه گروه فولاد مبارکه از تصویب ضمانتنامه دولتی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی خبر داد و بر اهمیت تسهیل سرمایهگذاری و تأمین مالی در راستای نامگذاری سال تأکید کرد و به اقدامات شورای ملی تأمین مالی در معرفی فرصتهای سرمایهگذاری و گسترش ابزارهای تأمین مالی اشاره کرد.
تشکیل کارگروه رفع موانع قانونی کسبوکار و صادرات در معاونت حقوقی ریاست جمهوری
مجید انصاری معاون حقوقی رئیسجمهور در حاشیه بازدید از غرفه گروه فولاد مبارکه در هفتمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی از راهاندازی کارگروهی در معاونت حقوقی دولت برای رفع موانع قانونی و مقرراتی کسبوکار و صادرات خبر داد و به همکاری با بخش خصوصی و اتاقهای بازرگانی در این زمینه اشاره کرد.
وی همچنین از پیگیری برای تصویب ۲ کنوانسیون پالرمو و سیافتی برای بهبود فضای کسبوکار از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد و ابراز امیدواری کرد مجموع این اقدامات بتواند فضای کسبوکار را بهبود بخشد.
انتظار از دولت بابت استقبال از صنایع سرمایهگذار در حوزه انرژی بهویژه میادین گازی
حمیدرضا صالحی نایبرئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵ گفت: بحران کمبود برق و گاز چند سالی است گریبانگیر صنعت فولاد و معدن شده است. در راستای حل این بحران بعضی کارخانههای بزرگ فولادی نیروگاههای حرارتی و خورشیدی احداث کردند.
وی افزود: انتظار می رود دولت از سرمایهگذاری در حوزه انرژی بهویژه در زمینه توسعه میادین گازی استقبال کند. با توجه به پیگیری مذاکرات از نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵ استقبال ویژهای شده و با ازدحام جمعیت بازدیدکنندگان داخلی و خارجی روبرو است. امید است با اصلاح سیاست های کلان بهویژه در حوزه سیاستهای بانکی و ارزی، شاهد رشد صادرات در آینده باشیم.
ایران اکسپو ۲۰۲۵ ما را به تکنولوژیهای نو نزدیک میکند
محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن و نایبرئیس اتاق ایران در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵ گفت: نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵ با سال های گذشته قابلمقایسه نیست. اتاق ایران تمام اتاقهای شهرستانها را بهصورت متمرکز به نمایشگاه آورده است. بخش معدن، تأمینکننده مواد اولیه بسیاری از صنایع است. جامعه بینالمللی متوجه شده میتواند بخشی از نیاز به مواد معدنی را از ایران تأمین کند. باید برای آینده صادرات برنامه داشت و سلایق بازار و فناوری های روز را شناخت. سفیر یک تولیدکننده ماشین از بلاروس طی بازدید نسبت به تأمین ماشین آلات اعلام آمادگی کرد. این گفتمان در اکسپو ۲۰۲۵ ما را به فناوری های نو نزدیک میکند.
شرکتهای فولاد هرمزگان، آتیهفولاد نقشجهان، صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان، ورقخودرو چهارمحال و بختیاری و توانآور آسیا از جمله شرکتهای زیرمجموعه فولاد مبارکه بودند که در این نمایشگاه به ارائه دستاوردها و توانمندیهای صادراتی پرداختند.
انتهای پیام