کد خبر: ۱۰۰۳۳۵
۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۷/۲۳

پیش بینی عبده تبریزی از کسری بودجه ۹۷ و علت رشد نقدینگی

پیش بینی عبده تبریزی از کسری بودجه ۹۷ و علت رشد نقدینگی

کارشناس ارشد اقتصادی با اشاره به علت رشد نقدینگی گفت: سال جاری نیز دولت کسری خواهد داشت بنابراین اگر دولت بخواهد از محل کسری بودجه سرمایه درگردش را تامین کند مشکل ساز خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حسین عبده تبریزی درباره سیر صعودی نقدینگی در برنامه تیتر امشب گفت: افزایش نقدینگی موقعی مسئله است که متناسب آن کالا و خدمات به صورت واقعی ایجاد نشود. وقتی نگرانی ایجاد می شود که نقدینگی بالا رود و واقعیتی در بخش اقتصاد نداشته باشیم.وقتی تورم زیاد شود عامه مردم هستند که متضرر می شوند چون مردم حجم بیشتری از تورم را تحمل می کنند.

وی افزود: با افزایش وام های بانکی هم، نقدینگی افزایش می یابد. در سال های آخر دولت دهم و دولت یازدهم نیز این وضعیت را داشتیم که بانک ها پرداخت هایی کردند که در توان آنها نبوده و با خلق پول هایی که واقعیت نداشته در مجموع کم آوردند و دست به دامن بانک مرکزی شده اند تا پایه پولی را افزایش دهند.

این کارشناس اقتصادی درباره تامین نقدینگی واحدهای تولیدی گفت: برای تامین موجودی اضافی باید سرمایه درگردش داشته باشیم. کسانی که به فکر صدمه زدن به تولید هستند معتقدند باید تولید تعطیل شود. وقتی تورم لجام گسیخته شود در چنین شرایطی تولید بیش از این آسیب می بیند بنابراین تولید باید از صادرات استفاده کند بنابراین باید هم صادرات را بالا ببریم هم سرمایه درگردش را در تولید افزایش دهیم.

عبده تبریزی ادامه داد: سال جاری نیز دولت کسری خواهد داشت بنابراین اگر دولت بخواهد از محل کسری بودجه سرمایه درگردش را تامین کند مشکل ساز خواهد بود. اگر سرمایه درگردش و کسری بودجه را از محل فروش ارز تامین کند خطر دیگر خواهد داشت که قیمت کالا و خدمات افزایش خواهد یافت و این افزایش قیمت ها متوجه مردم خواهد شد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی نمی تواند نقدینگی را که از سمت سود موهوم نقد کرده به سمت تولید ببرد،گفت: سیاست انبساطی نباید در مسیری باشد که پول تولید شود بنابراین باید مجموعه ای از اقدامات در کنترل رشد نقدینگی صورت گیرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ