کد خبر: ۱۰۷۰۵۹
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۸/۲۰

پیش بینی مشاور سابق سنای آمریکا از استیضاح ترامپ و سیاست خارجی

پیش بینی مشاور سابق سنای آمریکا از استیضاح ترامپ و سیاست خارجی

مشاور پیشین حزب جمهوری خواه سنای آمریکا با پیش بینی استیضاح ترامپ توسط دمکرات ها و وضیعت سیاست خارجی گفت: برخی سناتورهای جمهوری خواه آماده هستند در فرصت مناسب از پشت به وی خنجر بزنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جیمز جورج جترس درباره ارزیابی از نتیجه انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا به ایرنا گفت: انگیزه و پیام اصلی این انتخابات، تنفر از ترامپ بود. پایگاه دمکرات ها به خاطر نفرتی که از وی دارند، بسیج شد. ترامپ این انتخابات را در بعد سراسری طوری مطرح کرد که خود را در وسط کارزار قرار داد و با حمله به مهاجران و کاروان آنها و موضوع شهروندی بر اساس تولد در خاک آمریکا، تلاش کرد پایگاه را به پای صندوق های رای بکشاند و در عین حال طرف مقابل را هم تحریک کرد.

وی ادامه داد: نتیجه این انتخابات می توانست برای وی بدتر هم باشد هرچند که نسبت به اوباما درصد کمتری را در مجلس نمایندگان از دست داد.چالش بزرگ ترامپ، احتمال استیضاح توسط دمکرات ها خواهد بود، طرفداران دمکرات ها، ترامپ را هیتلر آمریکا می بینند و انتظار دارند انها در کنگره با تمام توان برای کنار گذاشتن وی تلاش کنند. بر این اساس پیش بینی می کنم شاهد تلاش آنها برای استیضاح ترامپ باشیم.

این فعال سیاسی آمریکایی افزود: فکر نمی کنم اکثریت جمهوری خواه سنا تضمین کند برکناری ترامپ موفق از آب در نیاید. خیلی از سناتورهای جمهوری خواه اگر بتوانند، زیرآب ترامپ را خواهند زد تا کار به مایک پنس معاون رییس جمهوری سپرده شود.حدس می زنم شاهد جدالی سخت باشیم.ترامپ تصور می کند برخی جمهوری خواهان دو آتشه در سنا با افزوده شدن مانع از استیضاح وی خواهند شد، اینها نمی تواند چیزی را تضمین کند.دمکرات ها به طور سنتی در کنار رئیس جمهوری دمکرات قرار دارند و در زمان استیضاح بیل کلینتون دیدیم که از وی پشتیبانی کرده اند اما جمهوری خواهان بطور سنتی خائن به روسای جمهوری هم حزبی بوده اند.ریچارد نیکسون به دست هم حزبی ها سرنگون شد. برای همین به نظرم ترامپ با وضع حساسی روبروست.

مشکلات دمکرات ها

جترس نتایج انتخابات کنگره را نشان دهنده وجود نوعی بحران در داخل حزب دمکرات هم دانست و گفت: آنها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و به همین دلیل هم می خواهند با سرعت تمام برای فشار و احتمالا برکناری ترامپ در ظرف ماه های آینده حرکت کنند. به عبارت دیگر، آنها به انتخابات ریاست جمهوری 2020 چشم دوخته اند.

وی ادامه داد: آنها نگران هستند ترامپ نیروهای اجتماعی پوپولیستی در داخل را تهییج کند و در مقابل، دمکرات ها با جریان های در حاشیه همچون زنان، مهاجران، رنگین پوستان و اقلیت های جنسیتی تکیه کرده اند. با این حال دمکرات ها احساس می کنند ترامپ، حاشیه را برای آنها تنگ کرده و آینده آنها به برکناری وی بستگی خواهد داشت.

این صاحب نظر آمریکایی با اشاره به بالا گرفتن تنش ها در واشنگتن میان دو حزب گفت: روند به سمت برخوردهای شدید پیش می رود. خیلی ها از جنگ سرد داخلی در واشنگتن سخن می گویند. نگرانی از این است که دولت عمیق در واشنگتن بر ترامپ چیره شده و روز به روز برای درگیری بیشتر با چین، روسیه و ایران زمینه سازی کند.البته خوشبختانه به دلیل مسایل پیش آمده درباره سعودی ها، برنامه آنها علیه ایران دچار تاخیر شده است.

جترس درباره بهبود رفتار بین المللی آمریکا و پایان سیاست های یکجانبه گرایانه کاخ سفید هم ابراز تردید کرد و گفت: نتیجه این انتخابات تاثیر مثبتی بر سیاست خارجی آمریکا نخواهد داشت.ترامپ تضعیف شده و به همین خاطر مجبور است با همین گروه سیاست خارجی بسازد و نخواهد توانست آنها را برکنار کند تا به شعارهایی که در جریان انتخابات 2016 ریاست جمهوری داده بود، بازگردد.

وی گفت: نفوذ جریان های قوی در واشنگتن بر سیاست خارجی وی ادامه خواهد یافت. از این منظر، خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان یا سوریه دور از دسترس خواهد ماند و این جریان های ضد ایرانی، برای مقصر جلوه دادن ایران برای مشکلات منطقه تلاش خواهند کرد.ترامپ باید در برابر جریان های قوی و لابی های با نفوذ تمکین می کرد که بماند. همان جریانی که دولت عمیق نامیده می شود. سیطره این جریان ها به این معناست که سیاست خارجی اول آمریکا نداریم. این سیاست خارجی اول سعودی و اول اسراییل است. برای همین به نظرم سیاست خارجی بهبودی نخواهد یافت و حتی بدتر هم خواهد شد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ