کد خبر: ۱۰۷۱۵۷
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۸/۲۲

پیش بینی عضو هیات مدیره انجمن از کاهش مصرف فولاد به چند دلیل

پیش بینی عضو هیات مدیره انجمن از کاهش مصرف فولاد به چند دلیل

عضو هیات مدیره انجمن فولاد پیش بینی کرد به دلیل بی‌ثباتی بازار،افزایش هزینه‌های تولید و تاکید بر صادرات مازاد محصولات فولادی، مصرف سال جاری این محصول با کاهش همراه خواهد شد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،رضا شهرستانی با اشاره به لزوم رفع مشکلات صادرات محصولات غیرنفتی و بازنگری در قوانین مربوط به عرضه محصولات در بورس کالا توسط وزارت صنعت به ایسنا گفت: با توجه به کاهش فروش نفت در اثر اعمال تحریم‌های آمریکا، توسعه صادرات محصولات جایگزین نفت یکی از راهکارها است.

وی ادامه داد: تولید سالانه فولاد در سال جاری به ۲۵ میلیون تن خواهد رسید. مصرف فولاد در سال گذشته حدود ۱۵ میلیون تن بود اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد با توجه به بی‌ثباتی بازار و افزایش هزینه‌های تولید، سال جاری میزان مصرف نهایتا ۱۳.۵ میلیون تن خواهد بود. بنابراین مشکل اساسی بخش فولاد، برنامه‌ریزی برای صادرات مازاد بر مصرف این محصول است.

این مقام مسئول افزود: تحریم‌ها به عنوان یک عامل خارجی، علاوه بر کاهش صادرات ایران باعث شده برخی خریداران تلاش کنند اجناس را ارزان‌تر از قیمت واقعی آن تهیه کنند. افزایش نرخ ارز به عنوان یک عامل داخلی باعث شده قیمت فولاد بیش از ۱۰۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند این عامل اثر منفی بر صادرات داشته است.

شهرستانی ادامه داد: وضع سیاست‌هایی با هدف کنترل قیمت‌ها باعث محدود شدن صادرات شده است. برای مثال در برخی موارد،صادرکنندگان باید طبق تعهدات ارز را به سامانه نیما برگردانند که از قیمت فروش شمش صادر شده، بیشتر است و صادرکنندگان باید مقدار باقیمانده را از جیب بپردازند.

وی افزود: پیمان‌سپاری ارزی از دیگر عوامل کاهش صادرات است. چراکه اجرای این قانون باعث شده بسیاری از صادرکنندگان صادرات را به کشورهای همسایه همچون عراق و افعانستان متوقف کنند.

شهرستانی ادامه داد: الزام عرضه در بورس کالا برای محصولاتی که از میزان تولید بیشتر از مصرف‌ برخوردارند ، درست نیست و عرضه و تقاضا باید تعیین کننده بازار باشد.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ