کد خبر: ۱۰۸۳۴۶
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۸/۲۷

اثر زیان ۵.۵ هزارمیلیاردی ایران خودرو و سایپا و پیشنهاد خرید مواد از بورس
رییس انجمن قطعه سازان اعلام کرد:

اثر زیان ۵.۵ هزارمیلیاردی ایران خودرو و سایپا و پیشنهاد خرید مواد از بورس

رییس انجمن قطعه سازان ضمن اعلام مطالبات اصلی این صنعت، از اثر زیان ۵.۵ هزار میلیاردی ایران خودرو و سایپا طی ۶ ماه بر تعطیلی واحدها خبر داد و برای خرید مواد اولیه از بورس کالا پیشنهادی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا نجفی منش درباره آخرین وضعیت شرکت های قطعه ساز به ایرنا گفت: مشکلات قطعه سازان به داستان غم انگیزی تبدیل شده و ادامه ان ، مرگ تدریجی این صنعت ریشه دار را به همراه خواهد داشت.خودروسازان از یک ماه گذشته پولی به قطعه سازان ندادند و برخی واحدها به رغم تولید ، نتوانستند حق و حقوق کارگران را بپردازند.

وی افزود: علت پرداخت نشدن پول از سوی خودروسازان زیان انباشته آنها است، 2 خودروساز بزرگ در 6 ماه نخست سال جاری بیش از 5.5 هزار میلیارد تومان زیان داشتند که علت اصلی آن فروش خودرو با قیمت هایی پایین تر از قیمت تمام شده است.

این فعال صنعت قطعه سازی ادامه داد: دلار از سال گذشته از حدود 3200 تومان به 3800 و سپس 4200 تومان افزایش یافت و در نهایت نرخ نیمایی (حدود 9 هزار تومان) شد. همچنین قیمت مواد اولیه داخلی چند برابر شده است. در حالی که دریافت ارز نیمایی نیز زمانبر شده، برخی عرضه‌کنندگان در عمل این مواد اولیه را در بازار عرضه نمی‌ کنند بنابراین دلالان وارد عمل شده و قیمت‌ها را افزایش داده ‌اند.

نجفی منش گفت: تهیه مواد از بورس کالا نیز با سختی همراه است و قطعه سازان نمی توانند چند برابر گذشته، قیمت مواد اولیه را بپردازند.برای تهیه مواد اولیه در گذشته به صورت اعتباری و چند ماهه خرید می شد اما این روزها به دلیل مشکلات مذکور باید به طور نقدی خرید داشته باشند همچنین پس از فروش محصولات به خودروسازان باید چهار تا 8 ماه در صف دریافت پول بمانند و همه اینها مشکلات را چندین برابر کرده است.

وی پیشنهاد کرد برای کاهش مشکل واحدهای قطعه ساز، آن دسته از موادی که در بورس عرضه می شود با ال. سی های سه ماهه دریافت شود.در ماه های گذشته و قبل از افزایش نرخ ارز، مواد اولیه خارجی را با نرخ 3200 تومانی ارز تهیه کرده بودیم اما اکنون که زمان بازپرداخت بدهی هاست باید با نرخ نیمایی بازگردانیم که در این راستا،خواستار عطف به ما سبق شدن این موضوع و بازپرداخت بدهی های خارجی با همان نرخ ارز خریداری شده هستیم تا از زیان بیش از پیش خودروسازان جلوگیری شود.

نجفی منش ادامه داد: بروز رسانی قیمت قطعات، بازپرداخت یک ماهه مطالبات قطعه سازان، تسهیل در تامین مواد اولیه و تسویه مطالبات خارجی ها با همان نرخ های ارز زمان خرید، از مطالبات اصلی قطعه سازان است.تحقق همه این موارد در وهله نخست در گرو به روز رسانی عادلانه قیمت خودرو است.
در صورت روال پیشین تولید، خودروسازان و قطعه سازان زمین می خوردند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ