کد خبر: ۱۰۸۷۷۴
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۹/۱۱

تعریف ابزار جدید در صنعت حمل و نقل / بورس ایران با جهان سازگار است
رئیس سازمان بورس با اعلام آمار تامین مالی پیشنهاد داد:

تعریف ابزار جدید در صنعت حمل و نقل / بورس ایران با جهان سازگار است

رئیس سازمان بورس با اعلام آماری از تامین مالی مبتنی بر دارایی و بدهی و منطبق بودن استانداردهای بازار سرمایه ایران با استانداردهای بین المللی ، از پیشنهاد تعریف ابزار جدید در صنعت حمل و نقل خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شاپور محمدی در همایش فرصت های سرمایه گذاری و تامین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی که امزوز در سالن صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به اینکه زیرساخت ها از مهمترین عوامل توسعه محسوب می شود، گفت: ریل در متون توسعه اقتصادی یکی از شاخص های توسعه هر کشوری است که در ایران هم راه آهن این امکان را برای حمل و نقل بار و مسافر را ایجاد و ارتقا داده است.

وی افزود: ایجاد این زیرساخت ها در ماه های اول همیشه با ابهام بازگشت سرمایه همراه می شود اما اگر در صورت نبود همین زیرساخت ها، فعالیت بخش خصوصی نیز نمی تواند ایجاد و سودآور باشد و به انجام سایر فعالیت های اقتصادی کمک کند.

این مقام مسئول در خصوص دو بخش داخلی و خارجی تامین مالی گفت: همه کشورهای توسعه یافته با FDI و FPI در ارتباط بودند. برای بازار سرمایه مهم است که خارجی ها در صندوق ها و خرید مستقیم سهام مشارکت کنند. یکی از ویژگی های تامین مالی از بازار سرمایه ، بلند مدت بودن است که در زیرساخت ها به خوبی مشخص است و دوم مقیاس تامین مالی در زیرساخت ها است که بازار سرمایه بزرگ است.

آمار محمدی از تامین مالی مبتنی بر دارایی و بدهی

محمدی با اشاره به تامین مالی مبتنی بر دارایی و بدهی در بازار سرمایه گفت: کل اوراق بدهی منتشر شده در سال ۹۴ میزان ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده اما درحال حاضر گردش اوراق سر رسید نشده به ۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده که بصورت زنده معامله می شود. در ۲ سال اخیر حجم اوراق بدهی بیش از ۶ برابر شده که رشد بسیار مطلوبی است اما بیشتر این اوراق برای دولت منتشر شده، همیشه دولت کارآمد مثبت و بهره وری بخش خصوصی را ندارد. تمایل برای انتشار اوراق بدهی برای بخش خصوصی و حدود ۶۰۰ شرکت بورسی وجود دارد که باید این شرکت ها حمایت شوند.

وی ادامه داد: در کنار این شرکت ها، ۶۲۰ نهاد مالی نیز وجود دارند که نقش مهمی در اقتصاد ایفا می کنند. وظیفه سازمان بورس این است که با ابزارهای متنوع، تامین مالی شرکت ها را فراهم کند. اگر شرکت های مذکور قصد تامین مالی خوبی داشته باشند نمی توان نقش حمل و نقل ریلی، دریایی و هوایی را نادیده گرفت. بازار سرمایه به کمک نهادهای مالی همانند شرکت های تامین سرمایه اوراق منتشر می کند که برای تامین مالی راه آهن،جاده ای و بزرگراه ها مفید است.

رییس سازمان بورس درخصوص آمار تامین مالی از بازار سرمایه گفت: بین سال های ۹۰ تا ۹۵ کل اوراق منتشر شده برای حوزه ریلی۹۲ میلیارد تومان و در سال ۹۵ به میزان ۵۱ میلیارد تومان، سال گذسته ۱۳۵میلیارد تومان بود و در سال جاری هم موافقت اصولی انتشار ۱۶۰ میلیارد تومان اوراق صادر شده است. اگر از راه آهن، وزارت راه تضامینی که انتظار می رود در برابر خریداران اوراق داشته باشیم، بازار سرمایه نیز آمادگی کمک در مقیاس های بزرگتر به بخش ریلی را دارد و در حوزه برخی ابزارهای تامین مالی مبتنی بر منفعت نیز می توان اقداماتی انجام داد. با توجه به اینکه در بورس انرژی ، انرژی معامله می شود می توان به فکر معامله کالری هم که در دنیا نیفتاده، افتاد.

پیشنهاد تعریف ابزار جدید در صنعت حمل و نقل

محمدی افزود: بخش ریلی می تواند برای پیش فروش ظرفیت حمل،اوراق مبتنی بر ظرفیت حمل کالا ابزاری طراحی کند که مهندسی مالی این اجازه را می دهد ،حتی با قراردادهای سلف و فیوچر آینده رابه حال بیاوریم و در زمان حرکت کنیم. شرکت های تامین سرمایه می توانند کمک کنند پروژه ها تعریف شود و تسریع در امور حتما وظیفه سازمان بورس است ضمن اینکه از ریسک اوراق نیز مراقبت می شود. بازار سرمایه همچنین برای رتبه بندی اعتباری مجوزهایی صادر کرده تا از تضامین صرفا بانکی به سمت ضمانت های مبتنی بر اوراق بهادار برود.

وی از انتشار بخشی از اوراق مبتنی بر رتبه بندی اعتباری خبر داد و گفت: در 1.5 سال اخیر رتبه بندی بطور جدی دنبال شده و امید می رود بتوان از این ظرفیت استفاده کرد.تامین مالی اوراق بیمه اتکایی نیز که بازدهی بیشتری خواهد داشت به منظور مدیریت نقدینگی موثر منتشر می شود. استانداردهای بازار سرمایه ایران با استانداردهای بازارهای بین المللی سازگار است که می توان این پیام را به مخاطبان خارجی که می خواهند در حوزه ریلی سرمایه گذاری کنند، داد.

بنابراین گزارش، در این همایش تفاهم نامه ای بین راه آهن و سازمان بورس در جهت تامین مالی برای حمل و نقل ریلی منعقد شد تا منابع آن از بخش خصوصی تامین و منافع آن در نظر گرفته شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ