کد خبر: ۱۰۸۷۷۷
۱۳:۹ - ۱۳۹۷/۹/۱۱

راهکار وزیر اقتصاد برای کوچک سازی دولت و سهم۲۰ درصدی تعاونی ها

راهکار وزیر اقتصاد برای کوچک سازی دولت و سهم۲۰ درصدی تعاونی ها

وزیر اقتصاد راهکار کوچک سازی دولت و تحقق سهم۲۰ درصدی شرکت های تعاونی از خصوصی سازی ها را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس فرهاد دژپسند در سیزدهمین اجلاس بین المللی تعاون در آسیا و اقیانوسیه، گفت: تشکیل شرکت‌های تعاونی جدید و خرید شرکت‌های دولتی آماده واگذاری توسط آنها راهکاری موفق برای کوچک سازی دولت و تحقق سهم ۲۰ درصدی شرکت‌های تعاونی از خصوصی‌سازی است که در قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است. 

وی افزود: رابطه دولت با بازار باید رابطه‌ای تعریف شده و غیر مداخله‌گر باشد که در این مسیر باید سهم و نقش دولت به گونه‌ای تنظیم شود که مانع فعالیت‌های بخش غیر دولتی، خصوصی و تعاونی نشود و دولت هرگز نباید در اموری که بخش‌های مذکور، تمایل و توان انجام آن را دارند، وارد شود. 

این مقام مسئول، در کنار عامل سود و رای سهامدار، موضوع علایق منطقه‌ای را هم در واگذاری شرکت‌ها به تعاونی‌های سهامی عام و فراگیر مطرح و اعلام کرد : باید مدل اقتصاد دولت‌ - بازار به  بازار - دولت تبدیل شود و نقش دولت از عاملیت به سیاست‌گذاری، هدایت و نظارت تغییر کند. 

دژپسند ادامه داد:یکی دیگر از برنامه‌های وزارت اقتصاد مربوط به نقدینگی و اهرم کردن دارایی‌های دولت است و می‌توان شرکت‌هایی که کالاهای صادراتی دارند را در قالب بخش تعاونی واگذار کرد.

به گفته وی ویژگی‌ اصلی تعاونی‌ها این است که در این گونه شرکت‌ها فقط اشخاص حقیقی می‌توانند عضو شوند. همچنین شرکت‌های تعاونی فقط در امور مربوط به تولید و توزیع می توانند فعالیت کنند که این مساله می‌تواند از ایجاد بنگاه‌های سفته بازی که فعالیت‌ها در نهایت منجر به خلق پول می‌شود هم جلوگیری کند و چه بسا باعث رونق گرفتن فعالیت‌های تولیدی در اقتصاد هم شوند. 

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ