کد خبر: ۱۱۶۰۱۹
۰:۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۹

آخرین وضعیت گروه های اصلی بازار و بورسی که نگران دو موضوع است
یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

آخرین وضعیت گروه های اصلی بازار و بورسی که نگران دو موضوع است

یک کارشناس با بررسی آخرین وضعیت بازار و گروه های اصلی ، اعلام کرد در شرایط فعلی نقدینگی از ریسک تحریم ها و فروش های مقداری واهمه دارد و اقبال به نمادهای بعضا زیانده، بیشتر است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محیا معصومی کارشناس واحد تحلیل شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا (اماکو ) درباره آخرین شرایط بازار اعلام کرد بازار دیروز با برتری عرضه بر تقاضا آغاز بکار کرد تا شاخص بورس با کاهش حدود 1000 واحدی، کانال 160 هزار واحدی را نیز از دست بدهد. شاخص کل هم وزن با وضعیت به مراتب وضعیت بهتر، نوسان مثبت اندکی در 29500 واحد داشت که محدوده مقاومت تکنیکی این شاخص محسوب می شود. برای روزهای پیش رو باید دید که توان عبور از این محدوده را دارد یا خیر.

بانکی ها روز پرعرضه ای را پشت سر گذاشتند در این بین بانک تجارت فشار فروش سنگینی داشت و پست بانک بیشتر مورد اقبال بود. در گروه خودرویی، مسئله تجدید ارزیابی "خودرو" توجهات را به سمت این نماد جلب کرده و استقبال از آن را نیز باید در انتشار  شایعه های مبتنی بر افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دانست. در گروه پالایشی، خبر افزایش سرمایه 95 و 400 "شپنا و شسپا" از محل سود انباشته و اندوخته طرح و توسعه ،موج تقاضا را در آنها برانگیخت.

بررسی گزارش های ماهانه نشان می دهد بعضا عملکرد برخی شرکت ها همانند "زاگرس" در مقایسه با ماه گذشته افت داشته اما برخی شرکت ها همچون "کگل و شفن" گزارش های مناسبی ارائه کرده اند. "کاوه" علی رغم کاهش نرخ فروش صادراتی همچنان در صادرات موفق عمل کرده است.

در بازارهای موازی نیز دلار به کانال 12000 تومان رسید تا سناریوی افزایش قیمت ها در روزهای پایانی سال را به نوعی تقویت کند. سکه نیز با افزایش 7000 تومانی به 4 میلیون و 213 هزار تومان رسید.

در بازارهای جهانی هم حادثه شکستن سد باطله معدن سنگ آهنfejiao  باعث شد تا قیمت سنگ آهن در معاملات اول وقت بورس چین با رشد قیمت مواجه شود. روی با افزایش 17 واحدی 2699 دلار و مس نیز در سطح 6054 دلار معامله شد. سرب با افزایش قیمت به 2127 دلار صعودکرد. نفت برنت اما با کاهشی 1.5 درصدی در سطح 60 دلار در نوسان بود.

در این میان نماینده اقتصادی چین به آمریکا سفر کرده تا مسیر مذاکرات برای پایان دادن به جنگ تجاری را تسهیل کند. آنچه که از وضعیت بازارهای جهانی برمی آید فعلا وضعیت با ثباتی حاکم است کمااین که وضعیت سرب و روی بهتر از سایر فلزات است بررسی نموداری روی نیز احتمال رشد قیمتی این فلز را می دهد.

اما رفتاری که این روزهای بازار این است که نقدینگی از ریسک تحریم ها و فروش های مقداری واهمه دارد و اقبال به نمادهای بعضا زیانده، بیشتر است. در شرایطی که در بازارهای موازی امکان سفته بازدهی و فرصت کسب سود کاهش یافته اما همچنان بازار سرمایه در جذب نقدینگی ناموفق است. سود سپرده های بانکی از 20 الی 25 درصد به زیر 20 درصد کاهش یافته و بازدهی ابزار بدهی نیز کمتر از 23 درصد است بازار سهم های بنیادی خود را با قیمت به درآمد 4 مرتبه ایی معامله می کند که ناشی از ترس فراوانی است که از شرایط سیاسی دارد.

برای مثال "زاگرس" باتوانایی سودسازی بین 1600 تا 1700 تومانی در قیمت 4800 تومان درحال معامله است که با ارزش ذاتی سهم همخوانی ندارد. بسیاری دیگر از شرکت ها که شرایط مشابه دارند.

اما دیروز موعد راه اندازی کانال مالی ایران و اروپا بود. بلومبرگ به نقل از دیپلمات ها خبرداد بیانیه برای تداوم روابط مالی و تجاری با ایران پس از طرح و تصویب در جلسه اعلام می شود. جدیدترین خبر هم آن است که ثبت و رونمایی از کانال به امروز یا چهارشنبه موکول شده است. ظاهرا اختلافاتی بین دو کشور اسپانیا و ایتالیا بر سر مفاد اعلام شده وجود داشته است.

در این خصوص برونو لومر وزیر اقتصاد فرانسه از توافق فرانسه، آلمان و انگلیس برای ایجاد ساز و کار مالی مستقل با هدف تجارت با ایران خبر داد و ایجاد چنین ساز و کاری را نشانه اعتبار اروپا توصیف کرد. باید دید که سرانجام این قضیه به کجا خواهد رسید اما درصورت پیاده سازی و عملی شدن ان بازار می تواند تا حدی از ترس و واهمه خود بکاهد و تا حدی نگرانی ها از بابت فروش شرکت ها کاسته خواهد شد.

دبیر کل انجمن صنعت پتروشیمی با اشاره به اخذ حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال قیمت گذاری تکلیفی و دستوری اوره توسط دولت گفته با مصوبه دیوان باید قیمت گذاری اوره از مسیر بورس انجام شود و با توجه به شرایط و حمایت از صنایع کشاورزی و تولید داخل اوره با قیمت مصوب 612 تومان، فعلابرنامه ای برای آزادسازی نرخ اوره نیست .

بازار در شرایط فعلی به خبرها و شایعات واکنش مثبت تری می دهد و سهم های سود آور و بنیادی را به حاشیه برده است. به نظر می رسد تا زمانی که شرایط ابهام آمیز سیاسی حاکم است و اخبار مثبتی به بازار مخابره نشود همچنان  گروه های کوچکتر بازار بیشتر مورد توجه باشند. همچنین باتوجه به مشخص نبودن نتیجه SPV  برای دو روز آینده نیز نمی توان آنچنان  انتظار رشد قیمت ها و بهبود روند معاملات را داشت.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ