کد خبر: ۱۲۳۲۹۴
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۲/۹

چکیده چند مصاحبه ظریف درباره مذاکره با آمریکا و انتخاب‌های ایران

چکیده چند مصاحبه ظریف درباره مذاکره با آمریکا و انتخاب‌های ایران

چکیده چند مصاحبه وزیر خارجه درباره مذاکره با آمریکا و انتخاب‌های ایران منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، به نقل از ایرنا محمد جواد ظریف در پایان سفر چند روزه به آمریکا درباره مصاحبه‌ با فاکس‌نیوز به سی ان بی سی گفت: قسمتی از مردم آمریکا و کسانی که با این دولت ارتباطات نزدیک‌تری دارند با این رسانه مانوس هستند و از این رسانه استفاده می‌کنند.

وی دلیل گفت‌وگو با این رسانه را  ارتباط با لایه‌ای از مردم آمریکا که طرفدار دولت ترامپ هستند خواند و افزود: تذکر داده می‌شود که منافع آمریکا در حال قربانی شدن برای منافع اسرائیل و یک گروه جنگ‌طلب است. این واقعیت موضوع جدیدی نیست. اما فضا را به‌قدری با تبلیغات سنگین کرده‌اند که این واقعیت را کسانی که به آن باور دارند نمی توانند به‌راحتی به زبان بیاورند. برای همین است که بیان آنها در این محیط هم لازم است و هم می‌تواند در شکستن فضای اختناق خبری برخلاف ادعای آزادی موثر باشد.

خروج از NPT یکی از انتخاب‌های ایران

وزیر امور خارجه درباره خروج ایران از معاهده NPT گفت: انتخاب‌های ایران متعدد است. مقامات کشور درحال بررسی آن هستند و حسب اینکه چگونه اقدام شود و آنچه مطرح شد"خروج از NPT" یکی از آنهاست.

ظریف درباره اینکه ایران دکترای عبور از تحریم‌ها را دارد، توضیح داد: عبور از تحریم‌ها دشواری‌هایی دارد. در این مسیر شاید هیچ کشوری به اندازه ایران به‌دلیل نیاز دارای تجربه نباشد و با استفاده از این تجربیات و با اتکا به مردم میزان فشار این تحریم‌ها به حداقل خواهد رسید. به‌عنوان دولت وظیفه داریم این فشارها را به حداقل برسانیم.

وی درباره پیشنهاد تبادل زندانی‌ها بین ایران و آمریکا گفت: پاسخی که وزارت‌خارجه آمریکا داد نشان‌دهنده ذهنیت این دولت است که در همه زمینه‌ها ادعا دارد و آن را فقط برای تبلیغات استفاده می‌کند و بدانند اگر با کشورهایی که دنباله‌رو آنها هستند و با دستور با آنها صحبت می‌کنند با مردم ایران چنین برخوردی جواب نخواهد داد.

وزیرخارجه با بیان اینکه آزمایش گفت‌وگو با آمریکایی‌ها انجام شد، گفت: این مذاکرات در ابتدا به نتیجه رسید اما در نهایت آمریکایی‌ها نشان دادند طرف مذاکره قابل اعتمادی نیستند. در چنین شرایطی تنها راه باقی‌مانده برای ایران مقابله با تحریم‌ها است. کاری که می‌تواند توسط مردم و دولت و با اقدامات مختلف انجام شود و نتیجه آن کاهش وابستگی به نفت، افزایش میزان درآمد غیرنفتی، تولید داخلی و صادرات غیرنفتی است.

منتظر پاسخ هستیم

ظریف در ادامه دیدارها در آمریکا و پیش از بازگشت به تهران در مصاحبه‌ای گفت: به پیشنهاد آمریکایی‌ها که در واقع برای تعامل ارائه شده بود پاسخ دادیم و منتظر پاسخ از سوی آنها هستیم.

وی به این پرسش که شما ایده مبادله زندانیان با آمریکا را مطرح کردید پاسخ داد: قبلا این کار را کرده‌ایم. این امکان مهیا شد که برخی از ایرانی‌های زندانی یا تحت آزادی مشروط در آمریکا را آزاد کنیم.  آنها را از آن وضعیت خارج کرده و برخی از آمریکایی-ایرانی‌هایی را که در ایران در زندان بودند آزاد کردیم. فکر می‌کنم که دوباره می‌توان این کار را انجام داد. دولت قبلی [آمریکا] تلاش می‌کرد در این کار درگیر شود. دولت جدید در ابتدا علاقه نشان داد.  در ماه سپتامبر پیشنهاد دادیم که آماده‌ایم، اکنون نیز آماده‌ایم.

این مقام مسئول در پاسخ به این گفته مبنی بر اینکه در ماه سپتامبر به دولت ترامپ پیشنهاد آغاز مذاکره را دادید گفت: پاسخ دادیم. به پیشنهاد آنها که در واقع برای تعامل ارائه شده بود پاسخ دادیم و منتظر پاسخ هستیم.

ظریف همچنین در رابطه با این موضوع که می‌خواهید چه کسانی از زندان‌های آمریکا آزاد شوند گفت: شماری ایرانی به اتهام نقض تحریم‌ها در زندان‌های آمریکا هستند. شماری ایرانی در سراسر دنیا در زندان هستند.

وی در مورد اینکه آیا فهرستی به آمریکا ارائه کرده‌اید؟ پاسخ داد: آنها می‌دانند. این ادامه مبادله قبلی است.

وزیر خارجه در جواب این پرسش که چرا پنج آمریکایی زندانی در ایران به نشانه جدیت شما در این موضوع آزاد نمی‌شوند؟ گفت: قرار نیست جدیت نشان دهیم زیرا با اجرای توافق هسته‌ای جدیت نشان داده‌ایم. این آمریکاست که باید نشان دهد جدیت دارد.

ظریف درخصوص اینکه آیا این دو موضوع را به هم مرتبط می‌کنید؟پاسخ داد: نه. این دو را به هم مرتبط نمی‌کنیم. این فقط مربوط به تجربه است. نشان داده‌ایم وقتی چیزی می‌گوییم به آن پایبند می‌مانیم. آمریکا نشان داده که وقتی می‌گوید کاری را انجام می‌دهد بعدا تصمیم می‌گیرد که آیا می‌خواهد به آن پایبند باشد یا نه.

وی با بیان اینکه مساله مبادله زندانی ارتباطی به توافق هسته‌ای نداشت افزود:  این کار را کردیم چون با هم [سر میز مذاکره] نشسته بودیم. کارهایی انجام دادیم که این یکی از آنها بود. اما این اقدام‌ها به این دلیل بود که مایل بودیم درخصوص این موضوع صحبت کنیم.

شرط مذاکره احترام است

وزیر خارجه به این سوال که درحال‌حاضر پیشنهاد می‌دهید درباره این موضوع با چه کسی صحبت کنید، با وزیرخارجه آمریکا؟ پاسخ داد: نه. آمریکا فرد مسوولی را برای این کار دارد و ایران هم همینطور. اگر آنها با هم در یک رده باشند می‌توانند ملاقات کنند وگرنه فردی را منصوب می‌کنیم که هم‌رده با نماینده آمریکا باشد.

مصاحبه‌کننده پرسید: پس نامه‌ای که از "اوبرایان" مسوول آمریکایی امور گروگان‌ها دریافت کردید... ظریف سخنان مصاحبه‌کننده را قطع کرده و گفت: نامه‌ای دریافت نکردیم.

ظریف در رابطه با این پرسش که آیا اجازه می‌دهید (اوبرایان) با معاون شما صحبت کند گفت: به فردی که با موضوع گروگان سروکار دارد اجازه نمی‌دهیم به آنها بپردازد زیرا آنها گروگان نیستند بلکه زندانی هستند.

وی افزود: با هر کسی که مایل است به ایران و توافق هسته‌ای احترام بگذارد درباره این موضوع گفت‌وگو می کنیم.  هیچ مساله‌ای با اوبرایان نداریم. با مذاکره‌کننده امور گروگان‌ها سروکار نخواهیم داشت مگر اینکه آنها بخواهند که مذاکره‌کننده خود در امور گروگان‌ها را منصوب کنیم تا بتوانیم درباره گروگان‌های ایرانی که در زندان‌های آمریکا هستند صحبت کنیم. آمریکا نمی‌تواند در یک موقعیت اخلاقی متفاوت قرار گیرد. ایرانی‌هایی را زندانی کرده که بیمار هستند. کسانی را که جرمی مرتکب نشده‌اند در آلمان و در استرالیا زندانی کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: اجازه بدهید در این باره بحث نکنیم زیرا این در حوزه مسوولیت من نیست. مسوولیتم این است تا مانع از جنگ شوم، بکوشم با تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از مشارکت ایران در آنچه که قانونا حق ایران است یعنی روابط اقتصادی عادی، مقابله کنم. این کار را به‌عنوان بخشی از کارم به‌عنوان وزیرخارجه انجام می‌دهم تا افرادی را که بدون مستندات گناهکار شناخته شده‌اند مبادله کنم.

تقابل نظامی اتفاق نمی‌افتد

ظریف ادامه داد: خواهان مناقشه و تقابل نیستیم. اما با فرار کردن نیست که هفت هزار سال دوام آورده‌ایم. مقاومت می‌کنیم اما به‌دنبال تقابل نیستیم.  معتقد نیستیم که ترامپ خواهان تقابل است اما می‌دانیم افرادی هستند که برای تقابل تلاش می‌کنند. فکر نمی‌کنم این اتفاق بیفتد.

وی درباره "تقابل نظامی" گفت: فکر نمی‌کنم که تقابلی نظامی رخ بدهد. در رابطه با تقابل نظامی احتیاط بیشتری دارند. اما فکر می‌کنم دولت آمریکا چیزهایی برای بروز تصادم‌هایی پی‌ریزی می‌کند. باید به شدت هوشیار بود تا خواسته های افرادی که برای این نوع برخورد برنامه‌ریزی می‌کنند محقق نشود.

تیم "ب"

این مقام مسئول با بیان اینکه "از افرادی صحبت می‌کنم که برای تقابل طراحی می‌کنند" به "تیم ب" پرداخت و گفت: این تیم همواره برای ایجاد تنش تلاش کرده و ادامه موجودیت آن به تنش بستگی دارد. بولتون، ب اول است. بی‌بی نتانیاهو، ب دوم، بن‌زاید، ب سوم و بن‌سلمان، ب چهارم. اتهام‌زنی نمی‌کنم. نتانیاهو گفته که آمریکا را تحت فشار قرار داده است تا سپاه پاسداران را در فهرست تروریستی قرار دهد.

ظریف ادامه داد: نتانیاهو گفته که آمریکا را تحت فشار قرار داد تا از برجام خارج شود. بولتون گفته که باید از ریاست‌جمهوری ترامپ برای پرداختن به ایران استفاده شود. بن‌زاید و بن‌سلمان دو نفری هستند که به گفته ترامپ قول داده‌اند نفت ایران را جایگزین کنند. این افراد خواهان تقابل هستند و معتقدم مهم است که افراد محتاط و انسان‌های عاقل و بالغ مانع از تقابل شوند.

پشیمان نیستیم

این پرسش مطرح شد که "یک سال یا یک سال و اندی پیش که به گفت‌وگو نشستیم، گفتید که روحانی از ملاقات با ترامپ در نیویورک امتناع کرد. آیا اکنون از این بابت پشیمان هستید؟" ظریف پاسخ داد: نه، پشیمان نیستیم. زیرا با کسی که احترامی قائل نیست، کسی که تعهدات بین‌المللی کشورخود را نقض کرده، کسی که از توافق‌نامه‌ها خارج شده ملاقات نمی‌کنیم. برای چه باید ملاقات کرد؟ برای عکس یادگاری ملاقات نمی‌کنید. بلکه برای رسیدن به نوعی نتیجه ملاقات می‌کنید. یکصد صفحه توافق داریم. منظورم این است که این یک عکس یادگاری و دو صفحه سند نیست. ۱۵۰ صفحه توافقی داریم که به دقت درباره آن مذاکره‌ شده است. این یک توافق دوجانبه میان ایران و آمریکا نیست.

وی افزود: یک توافق‌نامه چندجانبه که شورای امنیت سازمان ملل و آمریکا که عضو دائم آن است آن را تایید کرده است. بنابراین اگر آمریکا خواهان مراعات آن نیست چرا باید به آن احترام گذاشت؟

وزیرخارجه ایران در پاسخ به این سوال که دیدار ترامپ و روحانی فایده‌ای ندارد؟» گفت: هیچ فایده‌ای در ملاقات آنها نیست مگر آنکه آمریکا مایل باشد نشان دهد شریکی قابل اتکاست اما در این زمینه ناکام بوده است. آمریکا نه فقط ازتوافق‌نامه با ایران بلکه از یونسکو نیز خارج شده است. آمریکا از نفتا، پیمان مشارکت ترانس پاسیفیک (TPP)، شورای حقوق بشر و اخیرا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد (INF) خارج شده است. بنابراین موضوع توافق رئیس‌جمهوری نیست بلکه خروج از پیمان‌ها و سازمان‌هاست.

طولانی‌ترین مذاکره با کری

ظریف همچنین گفت: مستقیما با آمریکا مذاکره کردیم. اینکه آمریکا توسط ترامپ یا اوباما رهبری شود انتخاب ما نیست بلکه انتخاب مردم آمریکاست. احتمالا طولانی‌ترین مذاکره را با مردی داشتیم که با توجه به شناخت اینجانب، وزیرخارجه آمریکا بود توسط سنا تایید شده و منصوب رئیس‌جمهوری بود که هم منتخب مردم و برآمده از آرای الکترال بود. اما این دولت تصمیم گرفته توافقی را رد کند که آنها ایجاد کرده بودند.

وی ادامه داد: از جان کری حرف می‌زنم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا هنوز با کری صحبت می‌کنید؟ گفت:  از هیچ فرد خارجی هیچ توصیه‌ای نمی‌گیرم.

وزیر خارجه افزود: ترامپ باید به تاریخ ایران نگاه کند. هفت هزار سال با عمل کردن براساس توصیه خارجی‌ها دوام نیاورده‌ایم.  راهبرد خود را براساس آنچه دو سال دیگر یا چهار سال دیگر در آمریکا چه اتفاقی می‌افتد طراحی نمی‌کنیم.

امکان بازگشت آمریکا به مذاکره

خبرنگار این پرسش را مطرح کرد که آیا محتمل است آمریکا به توافقی که از آن سخن می‌گویید بازگردد؟ ظریف گفت: میز مذاکره‌ای هست که هنوز هم وجود دارد. آن میز مذاکره را ترک نکردیم. آمریکا طرفی بود که میز مذاکره را ترک کرد. بقیه اعضای برجام هنوز آنجا هستند. این خودکار نیست. منظورم این است که آمریکا به افراد زیادی لطمه زده است.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا با سایر دموکرات‌ها صحبت می‌کنید؟ جواب داد:  مشخصا با هیچ کسی صحبت نمی‌کنم. من با هر کسی که خواهان گفت‌وگو  است صحبت می‌کنم.  با اعضای رسانه‌ها ، با اعضای اندیشکده‌ها صحبت می‌کنیم.

وی همچنین در جواب این سوال که آیا با مقام‌های سابق دولت آمریکا یا فردی از دولت فعلی آمریکا صحبت می‌کنید؟ گفت: نه.

خبرنگار این نکته را مطرح کرد که آیا درحال‌حاضر هیچ تماسی میان آمریکا و ایران وجود ندارد؟ وزیرخارجه ایران گفت: تا جایی که خبر دارم هیچ تماسی. و فکر می‌کنم از همه چیزهایی که میان ایران و آمریکا رخ می‌دهد بسیار زیاد مطلع هستم.

بازه زمانی ۲۰۲۰

در ادامه این پرسش‌ها  مطرح شد: پاییز ۲۰۲۰ در پیش است زمانی که تحریم تسلیحاتی سازمان ملل برداشته می‌شود و اجازه می‌دهد ایران برود و تسلیحات متعارف خریداری کند. آن موقع چه خواهد شد؟ آن زمان درست در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار دارد. آن هنگام تنش‌ها زیاد است.آیا ایران قصد دارد آن خریدها را انجام دهد؟

ظریف در این رابطه گفت: این تاریخ‌ها مورد مذاکره قرار گرفت و موضوع مذاکراتی طولانی بود. این به آن معنی نیست که در اکتبر ۲۰۲۰  مثل عربستان ۶۷میلیارد دلار تسلیحات می‌خریم.  چنین پولی نداریم. سال گذشته  ۱۶ میلیارد دلار برای دفاع هزینه کردیم. اما عربستان سعودی ۶۷ میلیارد دلار سلاح خرید و امارات جمعیت بومی یک میلیون نفری، ۲۲ میلیارد دلار خرج کرد.

خبرنگار: اما شما می‌توانید، تسلیحات سازمان ملل! ظریف: می‌توانیم. خبرنگار: تحریم برداشته شده. ظریف: اما نخواهیم کرد. خبرنگار: شما نخواهید کرد؟ ظریف: ما نخواهیم کرد.

خبرنگار این سوال را مطرح کرد: آیا فکر نمی‌کنید که دولت ترامپ، همان‌طور که بعضی‌ها گمانه‌زنی کرده‌اند تلاش می‌کند تا این توافق را پیش از آنکه پنجره برای ایران باز شود از مسیر خارج کند. ظریف گفت: آن دولت تلاش می‌کند. اما این مساله مهمی نیست زیرا  همان‌طور که می‌دانید هشت سال جنگ داشتیم. هیچ کسی به ایران سلاح نفروخت. به همان دلیل موشک‌ها را توسعه دادیم. اکنون شکایت می‌کنند که چرا موشک داریم.  موشک داریم چون هیچ ابزار دیگری برای دفاع ندادید. می‌توانستیم سلاح بخریم. می‌توانستیم جت‌های جنگنده بخریم اما وقتی به ایران حمله شد هیچ‌کس آنها را به ایران نداد. بنابراین تولید موشک‌ها را توسعه دادیم و به لطف خدا  به سلاح‌های خارجی نیاز چندانی نداریم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ