دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ضمن توضیح درباره ابعاد مختلف رونق تولید و نقش حسابداران از ارایه پیشنهاداتی در مورد حسابرسی مالیاتی و بیمهای خبر داد .
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد علوی درخصوص ابعاد مختلف عملی کردن رونق تولید و نقش موثر جامعه حسابداران رسمی در تحقق آن و همکاری با دستگاه های اجرایی نکاتی را به شرح زیر اعلام کرد:
برنامههای سال جاری جامعه حسابداران رسمی چیست؟
علوی: جامعه حسابداران رسمی طی سالهای اخیر و جاری براساس چارچوب راهبردهایی که شورایعالی جامعه تصویب کرده،سلسله برنامههای عملیاتی به منظور توسعه شفافیت در بازارها از طریق توسعه حرفه حسابرسی و خدمات اطمینان بخشی مالی دنبال کرده است. در عین حال با توجه به شرایط خاص اقتصادی و سیاستهای کلان برنامههای مربوط را دنبال میکنیم.
با توجه به اینکه سال جاری بهعنوان سال رونق تولید اعلام شده،پرسش اصلی که در برابر جامعه قرار داشت این بود که چگونه میتوانیم جهت تحقق اهداف موردنظر برای رونق تولید به سهم خود در آن مشارکت داشته باشیم.بهشدت بر امر مسئولیت اجتماعی حسابداران رسمی تأکید داریم و پیگیری تحقق سیاستهای کلان را بخش مهمی از این مسئولیت میدانیم.
چگونه حسابداران رسمی میتوانند در تحقق رونق تولید تأثیرگذار باشند؟
علوی: حسابداران رسمی با ارائه خدمات تخصصی و حرفه ای به کلیه واحدهای تولیدی ، بازرگانی و خدماتی در بخش های خصوصی و عمومی در زمینه ارایه انواع حسابرسی مشغول هستند . هم اینک سالانه نزدیک به 30 هزار واحد تولیدی، بازرگانی و خدماتی توسط مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابرسی مالی میشوند. از این خدمات اعتباربخشی به جز خود بنگاهها و سهامداران آنها، نهادهای ناظر، بانکها، سازمان امور مالیاتی و دیگر گروههای ذینفع بهره میبرند.
از سوی دیگر،حسابرسی مالیاتی و حسابرسی بیمهای اشخاص حقوقی مشمول ماده 2 آئیننامه اجرایی تبصره 4 قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفهای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی از جمله خدمات حرفهای و تخصصی است که در چارچوب ضوابط و مقررات تعیین شده برای جامعه حسابداران رسمی، توسط مؤسسات حسابرسی عضو جامعه، قابل انجام است و ظرفیت قانونی آن وجود دارد.
منظور از حسابرسی مالیاتی رسیدگی صورتهای مالی بنگاه به منظور تعیین مبلغ مالیاتی بنگاه حسابرسی شده و منظور از حسابرسی بیمه ای گزارش بازرسی دفاتر قانونی و تعیین مبالغ مشمول کسر حق بیمههای تأمین اجتماعی است.
تاکنون حسابرسی مالیاتی و حسابرسی بیمهای اشخاص مشمول ماده 2 آییننامه فوق به صورت مستقل توسط مدیریتهای ذیربط در سازمان امور مالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی انجام شده است. اجرای مستقل حسابرسی مالیاتی و حسابرسی بیمهای توسط این سازمانها، علاوه بر صرف منابع مالی کلان از محل بودجه عمومی سازمانهای مزبور، مستلزم صرف زمان های زیادی نیز می شود و عملاً بنگاه ها در فواصل زمانی معین و محدود با حسابرسان و بازرسان مختلف روبرو و درگیر می شوند که موجب اتلاف وقت و انرژی آنان میشود و مدیران بنگاه ها به جای اینکه عمده وقت را صرف تولید کنند، صرف پاسخگویی به حسابرسی های متعدد و مختلف می کنند.
وقتی ظرفیت قانونی برونسپاری این دو فعالیت به مؤسسات حسابرسی عضو جامعه وجود دارد چرا به این ترتیب، منابع مالی محدود بودجه را به این امر اختصاص بدهیم. از سوی دیگر، باید با نامگذاری سال رونق تولید، زمینه های بروز آن تکتک بررسی شود و تلاش کنیم این عوامل را اجرایی کنیم.
یکی از موانع عمومی کسبوکار به طور عام و رونق تولید به طور خاص همین موانع اداری است و شکایتهای دایم صاحبان کسبوکار از نحوه ارتباط و تعامل سازمان مالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی در این چارچوب قرار میگیرد. مسأله بنگاههای تولیدی صرفاً افزایش مستقیم هزینهها و تخصیص ارز نیست. بلکه ایجاد محیط مساعد کسبوکار هم همواره یکی از هدفهای آنها بوده است.
حسابرسی مالیاتی و بیمهای توسط مؤسسات حسابرسی چطور انجام میشود؟
علوی: زیربنای اجرای مطلوب حسابرسی مالیاتی و بیمهای، ارزیابی قابلیت اتکا به صورت های مالی واحدهای مشمول، مشتمل بر اطلاعات مالی و حسابداری پشتوانه آن است و این ارزیابی از طریق حسابرسی صورت های مالی سالانه واحدهای مشمول توسط حسابداران رسمی انجام میشود. پس در چنین شرایطی، اجرای خدمات حسابرسی مالیاتی و بیمهای توسط حسابداران رسمی، زمینههای لازم را جهت ارتقای شفافیت در نتایج رسیدگیهای مالیاتی و بیمهای و نیز افزایش بهرهوری فراهم خواهد کرد.
اجرای این طرح چه مزایایی دارد؟
علوی: طرح تمرکز ارائه خدمات حسابرسی صورت های مالی، حسابرسی مالیاتی و بیمهای واحدهای مشمول دو هدف کلی کاهش تصدیگری دولتی و استفاده بهینه از ظرفیتهای اجرای خدمات تخصصی و حرفهای توسط حسابداران رسمی را دارد. در حال حاضر حدود 250 مؤسسه حسابرسی با حدود 15 هزار نفر کارکنان حرفهای و تحت نظارت دولت و جامعه حسابداران رسمی مشغول فعالیت هستند. به این ترتیب از این ظرفیت هم میشود به نحو بهینه بهرهبرداری کرد.
علاوه بر این، این طرح باعث اجرای بهموقع حسابرسی مالیاتی و بیمهای، بلافاصله پس از انجام حسابرسی صورت های مالی سالانه میشود. از این طریق، حقوق دولتی بهموقع و در زمان کوتاهتری وصول میشود. میدانیم که در حال حاضر رسیدگیهای مالیاتی در موارد متعدد بیش از یکسال و در موارد رسیدگی بیمهای بیش از چند سال طول میکشد.
این طرح در عمل بخشی از موانع دست و پاگیر ناشی از تعدد نهادهای نظارتی که وظایف آنها همپوشانی بسیار دارد و بخشی از منابع بنگاهها را صرف بهبودبخشی روند تولید میکند.
این طرح به طور خاص چه مزایایی برای حسابداران رسمی دارد؟
علوی: قبل از هرچیز، علاوه بر انجام بخشی از مسئولیت اجتماعی که برعهده است، بخشی از ظرفیت قانونی مغفول مانده را به فعل میرساند. همچنین به اصلاح ساختار و سازمان مؤسسات حسابرسی کمک میکند چراکه به تشکیل مؤسسههای حسابرسی بزرگ با ساختار خدمات متنوع از طریق ادغام مؤسسات کوچک و متوسط یا جذب و آموزش نیروهای حرفهای لازم کمک میکند. این امر به نوبه خود، تأثیر محسوسی در ارتقای کیفیت خدمات حرفهای و تخصصی مؤسسات حسابرسی خواهد داشت و از این امر کل اقتصاد ایران بهرهمند خواهد شد.
چگونه میتوانید اطمینان حاصل کنید اجرای این خدمات توسط مؤسسات حسابرسی با کیفیت مناسب و موردتأیید دو سازمان مالیاتی و تأمین اجتماعی که ارکان عمومی هستند، انجام شود؟
علوی: برای این منظور راهکارهای مختلفی پیشبینی کردهایم. قبل از هر چیز، جامعه حسابداران رسمی علاوه بر اعمال نظارت بر عملکرد حرفهای مؤسسات حسابرسی در ارتباط با کنترلکیفیت حسابرسی صورت های مالی سالانه که به صورت سازمان یافته و مستمر انجام میشود از طریق تشکیل گروههای ارزیابی ویژه با مشارکت حسابداران رسمی واجد شرایط و حداقل یکی از کارشناسان مورد وثوق معرفی شده توسط دو سازمان امور مالیاتی و تأمین اجتماعی، تلاش میکند طرح تمرکز خدمات حسابرسی به شکل مطلوبی اجرا شود.
علاوه بر آن، تشکیل کمیتههای تخصصی در دو سازمان مذکور به منظور پاسخگویی مکتوب به سؤالات و شبهات مسئولین و مجریان کار حسابرسی مالیاتی و بیمهای به مؤسسات در انجام مطلوب این خدمات یاری کند.
در گروههای کاری، مجری ارائه این دسته از خدمات حسابرسی حداقل یک کارشناس معرفی شده از طرف این سازمانها می تواند حضور داشته باشد و مؤسسه حسابرسی ملزم به تنظیم قرارداد همکاری با آنان باشد .
آیا اجرای این طرح بار مالی جدیدی تحمیل نخواهد کرد؟ منابع اجرای طرح تمرکز ارائه خدمات حسابرسی چگونه تأمین میشود؟
علوی: منابع مالی برونسپاری مزبور، عمدتاً از محل منابع آزاد شده ناشی از کاهش تصدیگری دولتی، تأمین خواهد شد.به این ترتیب، باز تخصیص منابع مالی دو سازمان امور مالیاتی و تأمین اجتماعی از محل اعتبارات عمومی، بدون تحمیل بارمالی جدید خواهد بود. طبعاً قرارداد فیمابین مؤسسات حسابرسی عضو جامعه و سازمانهای مذکور در چارچوب آییننامه حقالزحمه پایه خدمات حسابرسی که به تصویب وزارت اقتصاد رسیده و حصول توافقهای لازم با بنگاه، منعقد خواهد شد.
دستورالعملهای حسابرسی موجود برای این کار کفایت میکند؟
علوی: بله، دستورالعملهای اجرای کار حسابرسی مالیاتی و بیمهای مصوب دو سازمان امور مالیاتی و تأمین اجتماعی، مبنای برنامهریزی و اجرای کار توسط مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی است. البته هر گونه ابهام در بکارگیری یا موارد قابل تفسیر، موارد عدم انطباق آنها با قوانین و مقررات بالادستی مربوط به صورت مکتوب به کمیتههای فنی و تخصصی مربوط منعکس و بر اساس پاسخهای مکتوب دریافتی عمل خواهد شد.
این طرح اکنون در چه مرحلهای است؟
علوی: بررسیهای کارشناسی را در این زمینه تکمیل کردیم و در راستای ایجاد محیط مناسب برای رونق کسب و کار در سال رونق تولید، نظرات پیشنهادی درخصوص حسابرسی مالیاتی و بیمهای به سازمانهای مربوط اعلام شده است. امیدواریم با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در تصویب و اجرای این طرح تسریع به عمل آید.
انتهای پیام