کد خبر: ۱۲۵۷۶۸
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۲/۲۱

پیشنهاد ۷۵ تحلیلگر به ترامپ برای بهترین اقدام درباره ایران و آینده معامله بزرگ

پیشنهاد ۷۵ تحلیلگر به ترامپ برای بهترین اقدام درباره ایران و آینده معامله بزرگ

۷۵ تحلیلگر در ۱۰ کشور جهان برای بهترین اقدام آمریکا درباره ایران پیشنهاداتی را به ترامپ مطرح کردند و گروهی پیش بینی کردند معامله بزرگ با ایران دست‌یافتنی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای اقتصاد، کارشناس ارشد برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در واکنش به کاهش تعهدات ایران در ذیل برجام با عنوان هنر توافق جدید با ایران، این سوال که طرح جاه‌طلبانه خروج ترامپ از برجام تا چه اندازه انجام شدنی است را مطرح کرده و در پاسخ آن به نشریه فارن افرز اعلام کرد: با همکارانم این پرسش را به ۷۵ تحلیلگر و سیاست‌گذار در ۱۰ کشور آمریکا، ایران، انگلیس، فرانسه، آلمان، اسرائیل، روسیه، چین، امارات و عربستان ارائه کردیم. پاسخ‌دهندگان، این امکان را بررسی کردند که آیا آمریکا می‌تواند این معامله بزرگ را با ایران صورت دهد یا خیر. و به پرسش‌هایی درخصوص مسائل هسته‌ای، منطقه‌ای و موشک‌های بالستیک پاسخ دادند.

بیشتر پاسخ‌دهندگان بیش از حد بدبین بودند و به کمبودهای بسیار زیاد و مشابه در این سیاست اشاره می‌کردند. تیم ترامپ خواهان توافق شده که این امر مستلزم دیپلماسی است اما فقط به‌طور مستمر از بی‌پرده‌ترین ابزارهای قهرآمیز استفاده می‌کند. واشنگتن دورنمای موفقیت را در این معامله با ناتوانی در پشتیبانی کردن از متحدان اروپایی‌ یا خلق شرایط مناسب برای تهران برای شرکت در گفت‌و‌گوها تضعیف کرده است.

بیشتر افراد مصاحبه شونده احساس می‌کردند سیاست فشار حداکثری واشنگتن بر ایران به هدف اعلامی بازگرداندن ایران به پای میز مذاکره نرسیده است. کمتر از ۲۰ درصد پاسخ‌دهندگان فکر می‌کردند معامله بزرگ با ایران دست‌یافتنی است. باقی‌مانده پاسخ‌دهندگان چند دسته بودند. برخی از آنها فکر می‌کردند امکان دستیابی به توافق بهتری نسبت به برجام وجود دارد. بعضی دیگر فکر می‌کردند پتانسیل بیشتری (برای دستیابی به توافق) در مذاکرات جداگانه‌ای بر سر مسائل مجزایی وجود دارد. این در حالی بود که همچنان عده‌ای فکر می‌کردند اصلا نمی‌توان (با ایران) به توافق رسید.

وقتی سوال کردیم چرا سیاست تیم ترامپ تا به این لحظه موفق نبوده است؟ نزدیک به نیمی از مصاحبه‌شوندگان به اختلافات و رقابت در داخل تیم ترامپ بر سر سیاست ایران اشاره کردند. پاسخ‌دهندگان گفتند: در حالی که ترامپ علنا تمایل به توافق با ایران ابراز کرده ، سایر اعضای تیم وی پیام‌های متناقضی در این خصوص ارسال کرده‌اند. تعداد زیادی نیز سیاست تیم ترامپ نسبت به ایران را رویکرد با حاصل جمع صفر توصیف کرده بودند.

در مورد 12 شرطی که پمپئو برای دستیابی به هرگونه توافق جدید با ایران وضع کرده بود، تعدادی از مصاحبه‌شوندگان، فهرست مذکور را موضع آغازین آمریکا در مذاکره توصیف کردند گرچه هرگز چنین برداشتی از خواسته‌های پمپئو به‌طور عمومی شکل نگرفته است.

پاسخ‌دهندگان ذکر کرده‌اند اگرآمریکا فرض کرده تهران تحت فشار تسلیم می‌شود، ثبات آن را بسیار دست کم گرفته است و برداشت غلطی از برآورد امنیتی و جهان‌بینی تهران داشته است. تکیه بیش از اندازه تیم ترامپ بر قدرت قهرآمیز تحریم‌ها نشانه ناتوانی آنها در فهم روند تصمیم‌گیری در تهران است.

سیاست تحریم‌ها شاید بر این باور مبتنی باشد که ایران در سال ۲۰۱۲ به‌خاطر صدمات ناشی از تحریم نفت و محدودیت‌های مالی پای میز مذاکره با تیم اوباما حاضر شد. اما حتی در آن زمان نیز تحلیلگران سراسر جهان به تغییر موضع آمریکا در خصوص غنی‌سازی به‌عنوان نقطه اتکای واقعی اشاره کردند.

اینکه تیم ترامپ ظاهرا بستر مذاکره را هموار نکرده بسیاری از کارشناسان را به تامل واداشته است. آنها می‌گویند واشنگتن با مذاکره‌کنندگان سابق آمریکا یا شرکای اروپایی مشورت نکرده است. از زمان خروج آمریکا از برجام تقریبا یک سال گذشته و واشنگتن برای فروخواباندن خشم پایتخت‌های اروپایی کاری نکرده است. شاید تیره شدن این روابط در کوتاه‌مدت قابل‌توجه به‌نظر نرسد چون اروپا تلاش می‌کند برجام را زنده نگه دارد اما همکاری اروپا برای اینکه هر گونه مذاکره جدید نتیجه بدهد حیاتی است.

تعداد بسیار قابل‌توجهی از کارشناسان در سراسر جهان بدبین بودند که تیم ترامپ بتواند معامله بزرگ را تسهیل کند. بیشتر مصاحبه‌شوندگان اهل عربستان و امارات حتی نمی‌توانستند گفت‌و‌گوهای مجدد بین و ایران و آمریکا را تصور کنند و ارزیابی کارشناسان روسی و چینی این بود که کشورهای آنها مایل نیستند بیش از میزانی که تا به حال برای حفظ برجام تلاش کرده‌اند اقدام کنند.

با این اوصاف ، اگر ترامپ واقعا در پی توافق بهتر است، تیم وی باید استراتژی ایران را از نو مورد بازنگری قرار دهد و به جای اینکه فقط تحریم‌های یک‌جانبه را دوچندان کند که هیچ نتیجه معناداری نداشته، باید رابطه با اروپا را ترمیم کند و اقداماتی را که در گذشته موجب شد ایران به‌طور ثمربخشی پای میز مذاکره حاضر شود، انجام دهد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ