دبیر انجمن قطعه سازان با بیان اینکه 150 هزار خودرو ناقص در انبارها معطل قطعه مانده،گفت: با توجه به قیمتهای جدید مواد اولیه به 15 هزار میلیارد تومان نیاز داریم تا قطعات مورد نیاز را تامین و خط تولید را تغذیه کنیم.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایلنا، آرش محبی نژاد درخصوص آخرین وضعیت قطعهسازان و میزان تولید آنها گفت: متاسفانه پس از تسهیلات ۴ هزار میلیاردی که در شب عید به خودروسازان پرداخت شد علی رغم مصوبه دولت برای پرداخت 844 میلیون یورو که قرار بود بهصورت ریالی باز پرداخت شود با وجود گذشت دو ماه از سال هیچ واریزی صورت نگرفته است.
وی افزود: شب عید با واریز بخشی از تسهیلات و افزایش تیراژ توانستیم 50 هزار خودرو مانده در کف انبارهای خودروسازان را تجاری کنیم این در حالی بود که خط تولید نیز به فعالیت روزانه ادامه میداد.پس از عید نیز قطعهسازها به دلیل کاهش نقدینگی و سرمایه در گردش نتوانستند با تیراژ قبل به تولیدات ادامه دهند و شرایطی پیش آمد که اکنون 150 هزار خودرو ناقص در انبارها معطل قطعه مانده و از آن طرف تولید هم ادامه دارد. ارزش این خودروها بیش از 10 هزار میلیارد تومان است و سرمایه مردم و خودروسازان امروز دارد آفتاب میخورد.
این فعال صنعت قطعه سازی در خصوص نحوه پرداخت مطالبات از سوی قطعهسازان افزود: به دلیل شرایط اقتصادی دوره پرداخت مطالبات افزایش یافته و به تازگی قیمتهای 6 ماه دوم سال گذشته اصلاح شده از طرف دیگر قیمت مواد اولیه نیز مانند سایر صنایع در حال افزایش است به طور مثال مواد پلمیری که شب عید کیلویی 32 هزار تومان میخریدیم دیروز 65 هزار تومان خریداری شد. این یعنی اگر بخواهند امروز 844 میلیون یورو را هم بدهند به اندازه دو ماه پیش کارکرد ندارد. الان با توجه به قیمتهای جدید مواد اولیه به 15 هزار میلیارد تومان نیاز داریم تا بتوانیم قطعات مورد نیاز 150 هزار خودرو کف انبار را تامین و خط تولید را تغذیه کنیم.
محبینژاد در پاسخ به سوال با وجود تعهدات بیش از 700 هزار دستگاهی خودورسازان چرا همچنان فروش فوری صورت میگیرد و تعهدات در اولویت قرار ندارد، ادامه داد: طبق مصوبه وزارت صنعت، خودورسازان تا 20 درصد تولید را میتوانند فروش فوری بگذارند تا سرمایه در گردش و نقدینگی را تامین کنند. آن میزان محدودی که قطعه به آنها میرسد برای همین فروش فوریها صرف میشود.
وی با بیان اینکه قطعهسازی مورد تحریم مستقیم آمریکا قرار گرفته، گفت: با توجه به اشتغال زیاد و سرمایه عظیمی که در این صنعت وجود دارد، لازم است کمیتهای فراتر از مجلس، دولت و قوه قضائیه برای این صنعت تشکیل شود که مصوبات آن برای همه دستگاهها لازمالاجرا باشد. در آن صورت میتوان این صنعت را نجات داد وگرنه کمکهایی که به این صنعت میشود همانند تسهیلات قبلی که مصوب شد اما هنوز قسمت اعظم آن داده نشده، کارکردی نخواهد داشت.
محبینژاد افزود: امروز نیاز قطعه سازان برای تامین قطعات 15 هزار میلیارد است اما با این شدتی که قیمتها دارد افزایش پیدا میکند شاید دو ماه دیگر این عدد 25 هزار میلیارد تومان شود. الان برخی همکاران به امید وعدههای شیرین مسئولین و بدهی سنگینی که به بانکها دارند به حداقل تولید، آنهم با قیمتی کمتر از نقطه سربهسر ادامه میدهند یعنی به ازای هر قطعه تولید ضرر میدهند که امیدواریم این وضعیت هر چه زودتر تغییر کند.
انتهای پیام