کد خبر: ۱۲۶۴۰
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۳/۱۶

ثبت متفاوت ترین اتفاق سال در بورس و دلایل رکود بازار
یک مشاور سرمایه گذاری اعلام کرد:

ثبت متفاوت ترین اتفاق سال در بورس و دلایل رکود بازار

یک مشاور سرمایه گذاری کاهش روزانه حجم معاملات را عجیب ترین و متفاوت ترین اتفاق سال بورس دانست و خواستار توجه بیشتر دولت و مجلس به مقوله بازار سرمایه شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،مهدی دانایی در گفت و گو با ملت بازار به شرایط منفی بازار و ادامه دار شدن آن اشاره کرد و گفت: در خصوص این روند حرف و حدیث فراوان است و تحلیل های مختلفی نیز ارایه می شود. به طوریکه عنوان می شود بورس دیگر تحلیل نمی شناسد و به هیچ خبر خوبی هم واکنش نشان نمی دهد.

وی با بیان اینکه از نظر کاهش روزانه حجم معاملات شاهد عجیب ترین و متفاوت ترین سال بورس هستیم، گفت: روزها است که شاهد افت بازار و کم شدن حجم معاملات هستیم. به نحوی که در روز جاری حجم معاملات به پایین ترین میزان خود 58 میلیارد تومان رسید.

دلایل رکود بورس

دانایی دلایل رکود بورس در شرایط فعلی را تشریح کرد و گفت: واقعیت این است که اقتصاد کشور در وضعیت رکود سخت به سر می برد و نه رفع تحریمی صورت گرفته و نه در اقتصاد شکوفایی رخ داده است که بخواهیم منتظر معجزه باشیم اما مباحث روانی مربوط به توافق و ارزندگی و جذاب بودن قیمت ها و... از دلایلی است که انتظار رشد را برای اهالی تالار شیشه ای به وجود آورده است.

وی در بیان دلایل عدم واکنش مثبت بازار به انتظارات شکل گرفته، اظهار داشت: این که چرا بازار به این اتفاقات روی خوش نشان نمی دهد دلایل زیادی را می توان برای آن برشمرد. شاید به دلیل اوج گیری مجدد مسئله هسته ای ایران و احتمال تشدید تحریم ها، بیم آن می رود که در صورت عملی شدن تحریم ها این بار علاوه بر تخریب جو بازار به صورت عملی نیز موجب اختلال در فعالیت ها و سود آوری برخی شرکت ها شود که در مجموع افزایش ریسک را موجب خواهد شد.

این فعال بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار این روزها همچنان به دلیل ابهامات سیاسی و اقتصادی کم رمق است، گفت: در کنار کمبود نقدینگی، حجم معاملات نیز به صورت روزانه رو به کاهش است و حتی بازار به تعدیل های مثبت برخی از شرکت ها بی توجه است.

ضدونقیض بودن وعده ها

دانایی به ضدو نقیض بودن این موضوعات که بازار رو به بی عملی و بی واکنشی روی آورده پرداخت و با اشاره به وعده حمایت از بازار توسط بانک ها توسط وزیر اقتصاد،گفت: نه تنها شاهد عملی شدن این اتفاق در بازار نبودیم بلکه طبق گفته وزیر اقتصاد در روزهای گذشته، تکلیفی برای بانکها در حمایت از بازار وجود ندارد.

وی به مهمترین انگیزه های سهامداران در وضعیت منفی بورس اشاره کرد و گفت: در وهله اول باید اذعان کرد شناسایی سود توسط افراد حقیقی و حقوقی در اولویت هر کاری قرار دارد. بالاخص سهامداران حقوقی که خود به نوسان گیران بزرگ بازار تبدیل شده اند.

این مشاور بورسی ادامه داد:افزایش فشارها سایر معامله گران را نیز به صحنه فروش می کشاند و باعث تشدید روند منفی بازار می شود. از دیگر دلایل تداوم روند منفی بورس می توان به نیاز به نقدینگی افراد و شرکت ها و یا ترجیح بر نقد ماندن تا شفاف تر شدن شرایط اشاره کرد.

دانایی با بیان اینکه به نظر می رسد یک حس عدم اطمینان در موضوع مذاکرات هسته ای به وجود آمده ،ادامه داد: اما نباید از این نکته غافل شد که بازار هنوز به توافقات خوش بین است و موضع گیری های انجام شده همچنان در راستای رسیدن به توافق است.

تاثیر جلسات حمایتی از بازار

وی درباره تاثیرات برگزاری جلسات دولتمردان، مجلسیان و مسئولان وزارت اقتصاد و سازمان بورس بر وضعیت بازار سهام، گفت: انتظار می رود با برگزاری این جلسات ضمن دریافت نظرات متخصصان و فعالان بازار به مسئولان عالی رتبه اقتصاد و نمایندگان مجلس مرتبط با بازار سرمایه، زمینه بهبود بازار سرمایه و توسعه بیشتر بازار فراهم شود. اما واقعیت این است که در یک سال و نیم اخیر جلساتی از این دست زیاد بوده و گویا عزم راسخی در تیم اقتصادی دولت جهت سر و سامان بخشیدن به بورس وجود ندارد.

دانایی ادامه داد: هراز گاهی برای آرام کردن سهامداران زیان دیده جلسه هایی در سطح های مختلف برگزار می شود و از مردم برای سرمایه گذاری در بورس دعوت می شود. اما به هر حال نباید فراموش کرد که بورس آیینه تمام نما از اقتصاد یک کشور است و با مسکن های زودگذر، که البته بازار ما دیگر نسبت به آن هم واکنشی نشان نمی دهد، نمی توان برای این درد مزمن چاره اندیشی کرد.

وی خواستار توجه بیشتر دولت و مجلس به مقوله بازارسرمایه کشور شد و گفت: باید نهادهای بالادستی عزم جدی در جهت خروج از رکود و سامان بخشیدن و شکوفایی اقتصادی که خواست مردم و همواره مورد نظر و تاکید مقام معظم رهبری بوده است، داشته باشند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ