کد خبر: ۱۲۹۱۴۶
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۳/۲۸

طرح  امنیتی سیسی به اعراب برای جلوگیری از جنگ با ایران

طرح امنیتی سیسی به اعراب برای جلوگیری از جنگ با ایران

رئیس جمهور مصر یک طرح امنیتی برای جلوگیری از جنگ با ایران به کشورهای عربی پیشنهاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از المانیتور، هم زمان با افزایش تنش ها بین ایران و برخی کشورهای عربی، عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر یک طرح امنیتی به کشورهای عربی پیشنهاد کرده است. وی اخیرا در کنفرانس مکه به میزبانی عربستان در مورد این موضوع صحبت کرد. این کنفرانس در واکنش به نقش ادعایی ایران در حملات اخیر در منطقه برگزار شده بود.

تارک فهمی استاد علوم سیاسی در دانشگاه قاهره در مورد طرح پیشنهادی سیسی برای تامین امنیت کشورهای عربی گفت: اگرچه سیسی طرحی جامع برای مقابله با چالش های پیش روی اعراب ارائه کرده است اما پیاده‌سازی آن به عزم سیاسی و سازوکارهای مناسب نیاز دارد. اتحادیه عرب و کشورهای مهم منطقه از جمله عربستان، اردن و امارات نقش مهمی در اجرایی کردن این طرح خواهند داشت.

وی افزود: موانعی نیز در راه اجرای این برنامه وجود خواهد داشت. برای مثال، کشورهایی همچون عراق، سوریه و قطر به طور کامل از بیانیه پایانی کنفرانس حمایت نکردند. این موضوع نشان می دهد که کشورهای عربی در مورد تهدیدات امنیتی در منطقه با یکدیگر اجماع ندارند. عربستان در بیانیه پایانی اجلاس مکه رفتار ایران در منطقه و حملات حوثی‌ها را محکوم کرد. عراق نسبت به بیانیه پایانی اعتراض کرد زیرا دولت این کشور نقشی در نوشتن نسخه پایانی آن نداشت. عراق همچنین تاکید کرد که ایران یکی از همسایگان مهم کشورهای خلیج فارس است و نقش مهمی در تامین امنیت منطقه دارد. نمایندگان سوریه نیز به اتهامات مطرح شده در این بیانیه درباره دخالت های ایران در امور داخلی سوریه اعتراض کردند. نمایندگان قطر نیز این بیانیه را رد کردند زیرا برخی بندهای آن در تضاد با سیاست خارجی این کشور قرار داشت.

عبدالمنعم سائد رئیس سابق مرکز مطالعات استراتژیک الاهرام نیز گفت: سیسی تاکید کرده امنیت خلیج فارس بخشی از امنیت ملی مصر خواهد بود. سخنان وی منعکس‌کننده بینشی است که قبلا در بین رهبران سیاسی مصر مشاهده نکرده بودیم.

وی افزود: هدف اصلی طرح سیسی پرهیز از درگیری نظامی با ایران است. رهبران مصر تصور می کنند برای پرهیز از درگیری در جنگ های خارجی و تمرکز بر مسائل داخلی چاره ای جز همکاری نزدیک با دیگر کشورهای عربی در مسائل امنیتی ندارند. در گذشته مشاهده کرده ایم که مصر صرفا در مواقع ضروری در امور داخلی کشورهای همسایه از جمله سودان، لیبی و فلسطین دخالت کرده است. گفتنی است، مصر برای جلوگیری از جنگ در منطقه از یک رویکرد سیاسی و دیپلماتیک حمایت می کند. چشم انداز مطرح شده در طرح سیسی نیز منعکس کننده این نگرش است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ