کد خبر: ۱۳۰۱۱۰
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۴/۲۳

گزارش ۱۲ ماهه حسابرسی شده سایپا تغییر کرد / مطالب خاص حسابرس

گزارش ۱۲ ماهه حسابرسی شده سایپا تغییر کرد / مطالب خاص حسابرس

سایپا گزارش حسابرسی نشده ۱۲ ماهه سال گذشته را منتشر کرد که نسبت به گزارش حسابرسی نشده با تغییراتی و مطالب خاص حسابرس همراه بود .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت سایپا صورت های مالی حسابرسی شده 12 ماهه 97 را منتشر کرد که طبق آن ، حسابرس مستقل و بازرس قانونی ، سود اعلامی را با تغییراتی اعلام کرد.

به این ترتیب، "خساپا" در این مدت برای هر سهم 1422 ریال زیان حسابرسی شده محقق کرده که نسبت به گزارش حسابرسی نشده 14 درصد افزایش زیان داشته و عمدتا بخاطر افزایش سایر هزینه های عملیاتی در گزارش حسابرسی شده است.این خودروساز بورسی در عملکرد واقعی 5.5 هزار میلیارد تومان زیان خالص محقق کرده است.

تاکید حسابرس بر مطالب خاص

نتایج عملکرد گروه و شرکت اصلی در سال مالی مورد گزارش منجر به زیان خالص به ترتیب به مبالغ ۹.۲ و ۵.۵ هزار میلیارد تومان شده که عمدتا متاثر از مازاد بهای تمام شده نسبت به بهای فروش محصولات و تحمل هزینه های مالی است. مضافا زیان انباشته گروه در پایان سال مالی مورد گزارش بالغ بر مبلغ ۱۸.۴ هزار میلیارد تومان شده و بدهی های جاری شرکت اصلی مبلغ ۱۳.۵ هزار میلیارد تومان بیش از دارایی های جاری آن( حدود ۲.۲ برابر) است.

علاوه بر این، ایفای تعهدات شرکت اصلی و شرکت های پارس خودرو و سایپا دیزل بابت پیش فروش خودرو با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد در مواعد مقرر انجام نشده که در نتیجه، منجر به افزایش هزینه های مالی از بابت احتساب جریمه تاخیر در اجرای قراردادهای پیش فروش شده است. همچنین بابت تحویل ۴۸۱ هزار دستگاه خودرو مبلغ ۱۰.۴ هزار میلیارد تومان پیش دریافت اخذ و تعهد ایجاد شده، این در حالی است که تامین قطعات مورد نیاز تولید(SKD) برخی از محصولات از جمله انواع کامیون در شرکت سایپا دیزل و برخی محصولات در شرکت پارس خودرو به دلیل تحریم با مشکلاتی مواجه شده است.

بابت تعهدات معوق محصولات گروه که شرکت‌ها موظف به تحویل خودرو به نرخ مصوب نیمه اول سال ۹۷ هستند، مبلغ ۱.۱۹ هزار میلیارد تومان( شرکت اصلی مبلغ ۴۷۱.۱ میلیارد تومان) زیان شناسایی شده است. هزینه قطعی گروه بابت ایفای کامل تعهدات مزبور عمدتاً به عوامل خارج کنترل گروه از جمله شرایط اقتصادی آتی و تصمیمات مراجع ذیربط بستگی دارد.

بخشی از زمین کارخانه شرکت فرعی سایپادیزل به متراژ ۵.۲ هکتار در سنوات قبل، بدون انعقاد قرارداد با مالک زمین( شرکت کاوه کار) در تصرف شرکت بوده و از بابت تعهدات ناشی از آن مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان در سنوات قبل در حساب ها منظور شده است. پرونده های حقوقی مطروحه علیه شرکت اصلی بابت خواسته ابطال اسناد بخش از زمین‌های واقع در سایت شمالی کارخانه به متراژ ۳۰ هزار مترمربع و زمین واقع در گرمدره در جریان پیگیری است. پیامدهای ناشی از موارد فوق منوط به توافقات نهایی و تعیین تکلیف پرونده‌های حقوقی مطروحه است.

تسهیلات دریافتنی شرکت فرعی سایپا دیزل از بانک صنعت و معدن در سال ۹۰ بابت اصل، سود و جریمه تاخیر بالغ بر مبلغ ۲۰.۴ میلیون یورو است که مبلغ ۶.۸ میلیون یورو بابت جریمه تاخیر کمتر از تاییدیه واصله از بانک مزبور است. تسهیلات فوق به استناد ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی و آیین نامه اجرایی مربوط به بند ح تبصره ۴ قانون بودجه سال ۹۶ مبنی بر تسویه آن به نرخ ارز روز گشایش اعتبار به نرخ تاریخ ترازنامه، تسعیر نشده است.

استفاده از مزایای قانون فوق برای اجرای کامل مفاد آیین نامه مربوط است اما در این رابطه، مفاد آیین نامه بطور کامل اجرا نشده و صرفاً ۲۵ درصد از اقساط معوق تصویر شده است. ضمن اینکه موضوع نحوه و نرخ بازپرداخت تسهیلات مزبور با طرح شکایت در دیوان عدالت اداری در دست بررسی است که نتیجه آن تا تاریخ این گزارش مشخص نشده است.

همچنین شرکت فرعی مالیبل سایپا نیز در سال ۸۹ اقدام به اخذ مبلغ سه میلیون یورو معادل ۱۴.۶ میلیارد تومان تسهیلات از صندوق ذخیره ارزی به نرخ ارز مرجع کرده که در تاریخ ترازنامه به نرخ هر یورو ۴۷۴۲۴ ریال تسعیر شده، لیکن به موجب مکاتبات با بانک صنعت و معدن در صورت رعایت مفاد ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی، شرکت مشمول استفاده از نرخ ارز مرجع خواهد بود و دیوان عدالت اداری نیز در این خصوص به نفع شرکت رای صادر کرده است. انجام هرگونه تعدیلاتی در این خصوص، منوط به رعایت شرایط مقرر در مفاد مصوبات مذکور و پذیرش و اعلام نظر نهایی بانک صنعت و معدن خواهد بود.

در شرکت سایپا دیزل شکایتی توسط جمعی از خریداران کامیون کشنده دانگ فنگ به تعداد ۱۵۰ دستگاه در خصوص گران فروشی و کیفیت پایین محصولات و ۲۶۵ دستگاه ولوو به دلیل عدم تحویل به موقع در مراجع قضایی و سازمان تعزیرات حکومتی مطرح است. همچنین یک فقره دعاوی حقوقی توسط شهرداری تهران در خصوص اخذ پایان کار ساختمان های کارخانه به مبلغ ۳.۲ میلیارد تومان و علیه شرکت مطرح است که نتیجه دعاوی مزبور تا تاریخ این گزارش مشخص نشده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ