کد خبر: ۱۳۱۸۰۳
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۵/۱۱

واکنش دولت ها ، نهادها و افراد به تحریم وزیر خارجه ایران توسط آمریکا

واکنش دولت ها ، نهادها و افراد به تحریم وزیر خارجه ایران توسط آمریکا

تحریم وزیر خارجه ایران توسط دولت آمریکا ضمن بازتاب گسترده در رسانه های داخلی و خارجی با واکنش های از سوی دولت ها و برخی افراد هم همراه بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، تحریم محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران توسط دولت آمریکا با واکنش هایی همراه شد و حسن روحانی این اقدام را کاری کودکانه خواند و گفت: از یک سو می گویید آماده مذاکره هستیم و از یک سو وزیر را تحریم می کنید.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل هم خواستار خویشتن‌داری حداکثری همه طرف‌ها شد و گفت: وقتی که از خویشتن‌داری حداکثری حرف می‌زنم، منظور  خویشتن‌داری در همه سطوح است .

سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفت: اتحادیه اروپا از این تصمیم آمریکا متاسف بوده و به همکاری با ظریف به عنوان بالارتبه‌ترین دیپلمات ایران ادامه می‌دهد . چرا که اروپا حفظ کانال‌های دیپلماتیک را مهم می داند .

چین نیز اعلام کرد : موضع پکن در این مورد خیلی مشخص و واضح است و مخالف تحریم های یکجانبه آمریکا علیه تهران و تحریم وزیر خارجه ایران است . امید است آمریکا با گفت و گو و مذاکره مشکل با ایران را حل و فصل کند.

فرانسه با ابراز نگرانی نسبت به پیامدهای این اقدام اعلام کرد همراه با آلمان و بریتانیا مخالف تصمیم واشینگتن بوده و معتقد است تمام راه‌های دیپلماتیک همچنان باید باز بماند. به خصوص با توجه به اینکه تنش‌ها افزایش یافته است.

کریس مورفی سناتور کنگره آمریکا هم اعلام کرد: اگر موضع آمریکا این است که می‌خواهد با ایران مذاکره کند نباید مذاکره‌کننده ارشد را تحریم می کرد.

داین فاینستاین نماینده دموکرات مجلس آمریکا هم به فاکس نیوز گفت: تحریم ظریف اشتباه است. پانزده سال وی را می‌شناسم و عقاید متفاوتی داریم اما یک دیپلمات است و این اقدان آمریکا را به صلح نزدیک‌تر نمی‌کند .

وندی شرمن مذاکره‌کننده ارشد پیشین آمریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای گفت: تحریم ظریف نشان می‌دهد درخواست ترامپ برای مذاکره بدون پیش‌شرط دروغ است. تحریم ظریف به دیپلماسی کمکی نمی‌کند.

عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز این اقدام را اوج تناقض و حماقت رهبران آمریکا خواند و گفت: مقام‌های آمریکایی از منطق و هنر مذاکره" وزیر امور خارجه ایران به شدت واهمه دارند.

سپاه پاسداران هم در بیانیه ای با محکومیت و مضحک خواندن این اقدام غیر قانونی و نابخردانه، آن را در امتداد راهبرد به اصطلاح فشار حداکثری بر ایران قلمداد و اعلام کرد.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان هم در توئیتر اعلام کرد: آمریکا نه تنها از موشک که از سخن گفتن ایران نیز هراس دارد.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ