کد خبر: ۱۳۱۸۶۲
۰:۷ - ۱۳۹۸/۵/۱۳

هشدار اقتصاددانان به حذف چهار صفر/ احتمال اشتباه زیاد در پرداخت های اینترنتی

هشدار اقتصاددانان به حذف چهار صفر/ احتمال اشتباه زیاد در پرداخت های اینترنتی

اقتصاددانان با اشاره به تورم بیش از 40 درصدی ، درباره تبعات تصمیم دولت برای حذف چهار صفر و احتمال اشتباه زیاد در پرداخت های اینترنتی هشدار دادند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایسنا، لایحه جدید دولت درباره حذف چهار صفر از ریال یکی از خبرسازترین تصمیمات اقتصادی در ماه‌های گذشته بوده اما کارشناسان می گویند حذف چهار صفر از ریال به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.
 
شاید بتوان پاک کردن چهار صفر از واحد پولی را به پاک کردن صورت مساله یک معادله تشبیه کرد که با انجام آن ممکن است از استرس نگاه کردن به سختی معادله رها شود اما مطمئنا مساله حل نمی شود.
 
اهالی اقتصاد درباره پیامدهای مختلف این تصمیم از جنبه‌های مختلفی به اظهارنظر پرداخته‌اند.
 
هوشنگ شجری عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه حذف صفرها از پول ملی در این شرایط هیچ پیامد مشخصی جز هزینه‌های متعدد در حوزه‌های دفتری و حسابداری‌ ندارد گفت: طرحی مانند حذف صفرها معمولا در چارچوب یک بسته اقتصادی ارائه می‌شود که در آن یکسری اصلاحات اساسی بانکی و مالی برای ایجاد تحولات اساسی پولی در نظر گرفته می‌شود.

شرایط زمانی نکته‌ای است که دیگر اقتصاددان‌ها تاکید کرده‌اند. این شرایط زمانی در وهله اول به تورم بیش از 40 درصدی برمی‌گردد که باعث می‌شود هر طرح و برنامه‌ اقتصادی کوته‌بینانه‌ای را در خود ببلعد و بی‌اثر کند.

آلبرت بغزیان دیگر اقتصاددان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هم با تاکید بر نامناسب بودن زمان برای تغییر واحد پولی گفت: اگر چهار صفر برداشته شود ذهن مردم بی علت درگیر می شود و احتمال دارد اشتباهاتی رخ دهد که به راحتی قابل جبران نباشد. مثلا در پرداخت‌های اینترنتی امکان دارد اشتباهات بزرگی رخ دهد. در صورت اجرای این طرح باید برای این اشتباهات احتمالی راه چاره ای جست.
 
کیوان کاشفی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران هم حذف چهار صفر از پول ملی را در شرایط کنونی کاری عجولانه می‌داند و در این باره گفت: دولت کارهای اقتصادی مهمتری نسبت به حذف صفر از پول ملی دارد که باید به آن بپردازد. این کار در شرایط کنونی کاری عبث است.
 
در روزهای گذشته برخی اقتصاددانان حتی به تبعات تورمی تصمیم جدید دولت برای حذف چهار صفر از واحد پولی پرداختند. استدلال آنها هم این است که زمانی که دولت چهار صفر را از واحد پولی حذف می‌کند برخی از ارقام کوچکتر مانند 930 ریال باید به سمت بالا گرد شوند تا بتوانند به واحد مرجع نزدیک شوند و همین خرده ارقام زمانی که جمع شوند چه بسا بتوانند باعث فشارهای تورمی هم بشوند.
 
انتهای پیام
 

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ