کد خبر: ۱۳۱۸۸۴
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۵/۱۳

چند و چون بازار جدید ، اثر حذف ۴ صفر ، سرانجام بازار پایه و عرضه های اولیه
مدیرعامل و معاونین فرابورس مطرح کردند:

چند و چون بازار جدید ، اثر حذف ۴ صفر ، سرانجام بازار پایه و عرضه های اولیه

مدیرعامل و معاونین فرابورس با اعلام تاریخچه ۱۰ ساله فرابورس،درباره چگونگی عملیات بازار باز، اثر حذف ۴ صفر بر اقتصاد، سرانجام بازار پایه و پیش بینی عرضه های اولیه سال جاری توضیحاتی دادند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، صبح امروز نشستی خبری درخصوص انتقال نماد فرابورس از بازار پایه به بازار اول با حضور امیرهامونی مدیرعامل فرابورس، محمدحسن ابراهیمی سرو علیا رئیس هیات‌مدیره فرابورس ،معاونین این بورس و اصحاب رسانه برگزار شد تا 26 مرداد ماه شاهد ارتقا این نماد باشیم .

ابراهیمی سرو علیا در آغاز نشست با بیان اینکه فرابورس یکی از شرکت‌های حاکمیتی بازار سرمایه است، گفت: فرابورس با یک بازار فعالیت را آغاز کرد و اکنون 9 بازار دارد و علاوه بر اینکه از نظر بازارها و ابزارهای معاملاتی پا به پای شرکت‌های برتر دنیا حرکت می‌کند از نظر عملکرد سهام نیز بازده مناسبی طی مدت یک دهه فعالیت داشته است.

تاریخچه شکل گیری فرابورس

هامونی هم ضمن بیان تاریخچه‌ای از شکل‌گیری فرابورس گفت: این رکن بازار سرمایه با 3 نیروی انسانی آغاز به کار کرد و طی سال‌های گذشته ارزش بازاری آن از 8 میلیارد تومان به 350 هزار میلیارد تومان و نیروی انسانی آن به 133 نفر افزایش یافته است. در ده سال اخیر 406 هزار میلیارد تومان انواع اوراق بهادار معامله شده و حجم معاملات به 731 میلیارد ورقه بهادار  رسیده، ضمن اینکه 770 میلیون بار معامله در 2393 روز معاملاتی انجام شده است.

بازده 140 برابری

وی با بیان اینکه به زودی عرضه اولیه سهام فرابورس ایران در بازار اول از طریق گشایش نماد انجام می‌شود، گفت: سهامداران حقیقی 27 درصد سهام فرابورس را تشکیل می دهند و به همین دلیل در حال حاضر عرضه اولیه سهام فرابورس به روش بوک بیلدینگ را نخواهیم داشت و کشف قیمت به روش گشایش نماد در بازار اول صورت می گیرد.

این مقام مسئول گفت: شاخص کل فرابورس امروز در ارتفاع 3393 واحدی قرار دارد که نسبت به ابتدای سال بازدهی 50 درصدی را به ثبت رسانده است. همچنین قیمت هر سهم فرابورس در ابتدا 100 تومان پذیره‌ نویسی شده که در حال حاضر این رقم 140 برابر بازده کسب کرده و رشد قیمت سهم نیز 10 برابر شده و تعداد سهامداران نیز در سال گذشته به 13 هزار نفر رسیده است.

تامین مالی 42 هزار میلیاردی طی سال گذشته 

هامونی در خصوص تامین مالی صورت گرفته از طریق فرابورس در سال 97 گفت: 42 هزار میلیارد تومان حجم تامین مالی صورت گرفته از سوی فرابورس طی سال گذشته بوده که به بنگاه ها، دولت و خانوارها خدمات رسانی شده است به نحوی که در حوزه میکروفاینانس ها 7.3 هزار میلیارد تومان از طریق صدور اوراق تسه صورت گرفته و در بخش شرکت ها و اسناد خزانه نیز 1.9 و 25 هزار میلیارد تومان تامین مالی انجام شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته 91 هزار خانوار از محل اوراق تسه تامین مالی شده اند، افزود: در کنار این در حوزه صندوق های قابل معامله که از سال 93 راه اندازی شده اند، رشد مناسبی حاصل شده به نحوی که طی سال جاری ارزش معاملات ETF ها حدود 4.5 هزار میلیارد تومان بوده است.

رتبه 55 دنیا از نظر ارزش بازار

مدیرعامل فرابورس به جایگاه بین المللی این مجموعه اشاره کرد و گفت: به لحاظ عملکرد شاخص فرابورس در فدراسیون جهانی بورس ها توانستیم با 106 درصد بازدهی، رتبه اول را در میان اعضا بدست آوریم ضمن اینکه به لحاظ ارزش بازار نیز رتبه 55 دنیا و در میان 81 بورس، موفق به کسب این رتبه شده ایم. جایگاه فرابورس به لحاظ ارزش معاملات در بین 80 بورس دنیا دارای رتبه 50 و در منطقه خاورمیانه، غرب آسیا، شمال آفریقا و شرق اروپا رتبه اول بازدهی را به خود اختصاص داده و رتبه 8 در ارزش بازار، رتبه 8 در ارزش معاملات و رتبه 2 در ارزش معاملات صکوک و بازار بدهی را به ثبت رسانده است.

چگونگی عملیات بازار باز

هامونی در خصوص راه اندازی عملیات بازار باز نیز گفت: عملیات بازار باز با کمک بانک مرکزی راه اندازی خواهد شد ضمن اینکه بانک مرکزی تا سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان اجازه دارد اسناد خزانه دولتی را خریداری کرده و در بازار به فروش برساند. به نحوی که این بانک به عنوان بازارگردان اصلی بازار بدهی سیاست های ابزار محور پولی را در دست خواهد گرفت و مسائل پولی را در بازار هدایت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه عملیات بازار باز به توسعه ابزارهای بازار محور سیاست های پولی کمک کرده،ادامه داد: تاکنون در تاریخ ایران سیاست بازارمحور برای اعمال منویات و سیاست های پولی نداشته ایم و بانک مرکزی سیاست های کلی را اعلام کرده که در قالب آن نرخ سود کوتاه و بلندمدت و تسهیلات مطرح می شود و در کنار آن از ابزارهای نظارتی استفاده کرده و بازرسی بانک ها نیز صورت می گرفت اما اکنون شاهد هستیم ابزارهای بازار محور از سوی بانک مرکزی ارائه خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به طراحی عملیات بازار باز به کمک سازمان بورس،شورای پول و اعتبار و نیز شورای بورس گفت: فرابورس به عنوان یکی از همکاران و ارکان بازار سرمایه با بانک مرکزی، این عملیات بازار باز را هدایت خواهد کرد.عملیات بازار باز، ابزار را به دست بانک مرکزی داده که نه تنها دستوری عمل نکند بلکه هدفمند و پیشگیرانه در بازار بدهی و صکوک ورود کرده و نرخ کف و سقف سود را در میان و کوتاه مدت تغییر دهد.

هامونی گفت: عملیات بازار باز می تواند به بازار سهام و بدهی نیز کمک کند. همانطور که چند سال قبل شاهد نوسان در بازار بدهی بودیم و بازار سهام نیز تحت تاثیر قرار گرفت. اما با تعیین کف و سقف نرخ سود اوراق بدهی، بانک مرکزی می تواند کار را مدیریت کرده و بازار را به تعادل نزدیک کند و اینطور بازار سهام نیز منتفع خواهد شد.در حال حاضر طبق مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و بنا به درخواست بانک مرکزی، این بانک یک معامله گر مستقل در فرابورس خواهد بود و به بانک مرکزی اجازه خواهد داد در اوراق سخاب و اخزا ورود و مدیریت کند.

خط قرمز بازار سرمایه

وی در خصوص درخواست استارتاپ‌ها در حوزه ورود به فرابورس گفت: چند شرکت استارتاپ خواستار ورود به فرابورس بودند اما به دلیل فقدان صورت های مالی معتبر شفاف و نظام مالی مقتدر و اصولی نتوانستند به هدف برسند. اکنون از سوی این شرکت‌ها درخواستی نداریم و خود پیگیر ورود به بازار سرمایه نیستند ضمن اینکه تا کنون ۲۹ شرکت دانش‌بنیان در بورس و فرابورس عرضه اولیه شده‌اند که ارزش آن‌ها بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

به گفته مدیرعامل فرابورس، خط قرمز  بازار سرمایه عدم شفافیت مالی و حاکمیت شرکتی است و با رعایت این موارد در آینده می‌توان رشد استارتاپ‌ها در بازار سرمایه را بیش از همیشه شاهد بود.

زمان راه اندازی بازار متشکل ارزی

هامونی در خصوص راه اندازی بازار متشکل ارزی نیز گفت: فرابورس در راستای تشکیل بازار متشکل ارزی سهم ۲۰ درصدی در همکاری با بانک مرکزی برای این بازار دارد.از اردیبهشت‌ ماه فرایند ثبتی بازار متشکل ارزی انجام شده و طبق قول بانک مرکزی، ظرف هفته آینده و تا عید قربان راه‌اندازی می‌شود.

آخرین وضعیت عرضه سهام استقلال و پرسپولیس

وی به آخرین وضعیت عرضه سهام باشگاه استقلال و پرسپولیس نیز اشاره کرد و گفت: فرابورس از این دو باشگاه ورزشی صورت های مالی دریافت کرد ولی تاکنون درخواست رسمی برای ورود به فرابورس از سوی این باشگاه‌ها نداشتیم. با مذاکره ای که با وزیر ورزش و جوانان انجام شد،قرار است در این باره به جمع‌بندی برسیم اما به هر حال فرابورس بطور کامل آمادگی پذیرش این دو باشگاه را دارد و به محض دریافت رسمی، بررسی شرایط آن‌ها را برای ورود به فرابورس آغاز می‌کند.

مهمترین برنامه های فرابورس

این مقام مسئول مهمترین برنامه‌های فرابورس را راه‌اندازی عملیات بازار باز با کمک بانک مرکزی و به منظور استفاده از ابزارهای بازارمحور سیاست‌های پولی عنوان کرد و افزود: ادامه تمرکز بر حوزه فناوری، سرمایه‌گذاری در فین‌تک‌ها و تقویت سایر فناوری های مالی از دیگر برنامه‌ها است که در دستور کار قرار دارد.

اثر سیاست حذف 4 صفر بر اقتصاد

هامونی در خصوص سیاست حذف 4 صفر از پول ملی و تاثیر آن بر اقتصاد گفت: این اقدام قطعا تاثیری بر بخش واقعی اقتصاد نخواهد داشت و صرفا آثار محاسباتی دارد، اما باید توجه داشت، این اقدام در کشورهایی توانسته موفق عمل کند که ثبات مالی در اقتصاد آنها حاکم بوده و البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که این سیاست بخشی از بسته بزرگتری از اصلاحات اقتصادی خواهد بود.با توجه به جلساتی که در این خصوص برگزار می‌شود به نظر می‌رسد بانک مرکزی سیاست‌های تکمیلی نیز تعریف کرده است.

سرانجام بازار پایه

بهنام محسنی معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس درخصوص سرانجام بازار پایه و زمان اجرایی شدن آن گفت: سال گذشته دستورالعمل جدید بازار پایه از سوی سازمان بورس تصویب و اجرای آن به خرداد ماه جاری موکول شد. با توجه به نظرات فعالان بازار درباره شرعی بودن معاملات، پس از بررسی‌های کمیته فقهی این ابهامات روشن شد.

وی افزود: دومین بحث، اخذ مجدد نظرسنجی بود که قرار شد در شکلی تازه و با گروه‌بندی 6 طبقه‌ای فعالان بازار همراه شود. سپس از نخبگان بازار سرمایه نیز نظرسنجی و نتایج مورد بررسی قرار گرفت.هیات مدیره و شورای عالی بورس نیز با کلیات این تصمیمات موافقت کرد. رنگ‌بندی بازار پایه به زرد، نارنجی و قرمز، برگزاری حداقل یک حراج برای بازارها در هفته و دامنه نوسان سه، دو و یک درصدی برای تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز مورد تایید قرار گرفته است که جزئیات بیشتر و زمان عملیاتی شدن دستورالعمل منوط به تایید توسط هیات مدیره سازمان بورس است.

پیش بینی  20 عرضه اولیه

رضا غلامعلی‌پور معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس هم با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون تعداد 7 شرکت در این بورس درج شده اند، گفت: درصورتی که شرکت‌ها بعد از پذیرش الزامات لازم را رعایت کنند، پیش‌بینی می‌شود حدود 20 شرکت تا پایان سال عرضه اولیه شود.

وی به رقم 41 هزارمیلیارد تومانی انتشار اوراق در بودجه سال جاری اشاره کرد و گفت: از این میزان 31 هزار میلیارد تومان در قالب 16 نماد اسناد خزانه اسلامی در نمادهای اخزا801 تا 816 به زودی در فرابورس پذیرش می‌شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ