کد خبر: ۱۳۳۶۲۰
۱۳:۷ - ۱۳۹۸/۶/۹

طبقه‌بندی بی سر و صدای بانک‌ها و افتخار به رشد تولیدات شرکت های بورسی
رئیس بانک مرکزی اعلام کرد:

طبقه‌بندی بی سر و صدای بانک‌ها و افتخار به رشد تولیدات شرکت های بورسی

رئیس بانک مرکزی با اشاره به مهمترین دغدغه و اعلام طبقه‌بندی مالی بانک‌ها در سکوت خبری گفت: افزایش ۵.۶ درصدی تولیدات شرکت های بورسی، نشانه‌ای از بهبود تدریجی صنایع است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عبدالناصر همتی در سی‌امین همایش بانکداری اسلامی با اشاره به تلاش‌ها برای اجرای بانکداری بدون ربا به عنوان پیش نیاز و بخشی از بانکداری اسلامی، اقدامات سال‌های گذشته را ناکافی و در زمینه اجرا همراه با چالش‌ها و تنگنا‌های متعدد خصوصاً در تجهیز و تخصیص منابع دانست.

وی با توجه به تاثیر سیاست‌های اخذ شده در حوزه پولی و ارزی بر کنترل نوسانات اقتصادی ناشی از بی سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه ایران ، افزود: شاهد بازگشت ثبات به اقتصاد هستیم که اساس و پایه آن ثبات در بازار ارز همراه با کاهش تدریجی آن در چند ماه اخیر است.

این مقام مسئول با اشاره به روند کاهش تدریجی نرخ تورم ماهانه از اسفند سال گذشته تا مرداد و رسیدن به سطوح کمتر از یک درصد در مرداد ماه را نشانگر میرآیی آثار تکانه ارزی بر سطح قیمت‌ها دانست.

همتی ادامه داد: در حال حاضر در کنار تلاش برای کنترل نقدینگی، مهمترین دغدغه بانک مرکزی نحوه تأمین مالی تولید و رونق آن است. طرح‌های مهمی در دست اقدام است که به تدریج نتایج آن آشکار می‌شود. در چهار ماه اول سال جاری ۱۳۱هزارمیلیارد تومان از سوی بانک‌ها برای سرمایه درگردش واحدهای تولیدی اختصاص یافته که ۶۰ درصد کل تسهیلات است.

وی از اجرای عملیات بازار باز بانکی تا پایان شهریور با هدف کنترل نقدینگی و مجموعه وجوه خبر داد و با اشاره به منفی شدن روند قیمت مسکن بعد از سه سال ، افزود: انتظار می رود کاهش قابل توجه و ۷۲.۶ درصدی معاملات مسکن تهران در دیگر شهرستان‌ها رخ دهد .

همتی به رشد تولیدات شرکت‌های بورسی اشاره کرد و افزایش ۵.۶ درصدی تولیدات نسبت به تیر را نشانه‌ای از بهبود تدریجی صنایع دانست و ادامه داد: بهبود نسبی برخی شاخص‌های اقتصادی هم نشانه شکست اهداف آمریکا بوده اما به این معنا نیست که ساختار مشکل‌دار اقتصاد اصلاح شده و بهبود یافته است. رفع مشکلات اقتصادی خصوصا اصلاح ساختار بودجه نیاز به اقدامات و سیاست‌های اصولی دارد که باید در چارچوب تفاهم ملی حل شود .

وی با اشاره به ناترازی مالی برخی بانک‌ها گفت : ۹۰ درصد تامین مالی توسط بانک‌ها انجام می‌گیرد و بانک‌ها نقش مهمی در توسعه اقتصادی داشته و دارند اما باید پذیرفت مشکلات برخی بانک‌ها سابقه دیرینه دارد و یک شبه ایجاد نشده که یک شبه برطرف شود. با حساسیت ویژه‌ بانک‌ها، طبیعی است اصلاحات در سایه تدبیر و برنامه زمان‌بندی پیش برود که در حال انجام است. 

همتی از عملکرد نظارت بانک مرکزی در چند ماه اخیر برای جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌ها، مدیریت و کنترل نرخ سود و جلوگیری از شناسایی سودهای موهوم در ترازنامه تشکر و ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌هایی برای  پایش مستمر و سیستمی جزئیات پرونده‌های تسهیلات کلان بانک ها، نظارت برسقف قانونی و مقرر سهامداری و برخورد جدی با تخلفات بانک‌ها از مقررات ابلاغی، شاهد بهبود عملکرد بانک‌ها بود.

وی ادامه داد: ادغام بانک‌های نیروهای مسلح در بانک سپه ، اقدام بزرگی است و برخی‌ها از اجرای آن بر حذر می‌داشتند اما تاکنون نیمی از راه طی شده‌ و به مراحل پایانی رسیده‌ است. از سوی دیگر طبقه‌بندی مالی بانک‌ها بدون اطلاع رسانی در حال انجام است .

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ