کد خبر: ۱۳۵۱۴۹
۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۶/۲۷

بانک‌های اروپایی برای ورود به ساز و کار مالی با ایران آماده شدند
رییس جدید اینستکس :

بانک‌های اروپایی برای ورود به ساز و کار مالی با ایران آماده شدند

رییس جدید اینستکس اعلام کرد: چند بانک اروپایی برای ورود به ساز و کار مالی اروپا برای تجارت با ایران اعلام آمادگی کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، میشائیل ارهارد بوک در جلسه با اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و آلمان و نمایندگان برخی شرکت‌های بزرگ آلمانی ، نسبت به عملی ساز و کار مالی اروپا با ایران ابراز امیدواری کرد و گفت : برخی شرکت‌های اروپایی درخواست‌ تبادل همکاری با ایران را اعلام کردند.

وی افزود: شرکت‌های بزرگ ، دپارتمان‌هایی مجزا برای رعایت این مقررات دارند و حتی ممکن است خارج از این سازوکار هم فعالیت را ادامه دهند. بنابراین در خصوص شرکت‌های کوچک این امر باید در دستور کار قرار گیرد و پرداخت هزینه‌های ارزیابی اعتبار نیز باید توسط  شرکت‌ها پرداخت شود.

به گفته بوک ، برخی بانک‌های کوچک ایتالیایی، آلمانی و فرانسوی برای فعالیت در بخش ایجاد تعادل مالی این تهاترها اعلام آمادگی کردند.

حسام‌الدین حلاج سرپرست معاونت امور بین‌الملل اتاق تهران نیز گفت: در صورت عملی نشدن این ساز و کار و وقت‌کشی ، شرکت‌های ایرانی به ناچار همانند دوران تحریم‌های قبلی با نگاه به شرق، مراودات تجاری را از طریق این کشورها به سرانجام خواهند رساند.

وی افزود: اتاق تهران در حال مطالعه روی کالاهای قابل مبادله از طریق اینستکس بوده و براساس بررسی‌ها، بخش عمده صادرات ایران به اروپا طی سال‌های اخیر به نفت، محصولات خام معدنی و فرآورده‌های نفتی اختصاص داشته است. از همین رو با قرار گرفتن این اقلام و بسیاری از کالاهای دیگر در فهرست تحریم‌ها، عملا با صادرات سایر کالاها همچون خشکبار، فرش، زعفران و ... درآمد کافی برای تزریق منابع به صندوق و در ازای آن حتی واردات کالاهای بشردوستانه مشتمل بر مواد غذایی، محصولات کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی وجود نخواهد داشت.

این مقام مسئول ادامه داد: برای راه‌اندازی این سازوکار، خرید نفت از ایران از طریق اختصاص خط اعتباری 15 میلیارد دلاری که به تازگی باب مذاکرات آن باز شده ، ضروری به نظر می‌رسد.

حلاج گفت: براساس 100 قلم عمده صادراتی و وارداتی ایران طی سال‌های اخیر، فهرستی از اقلام قابل مبادله با کشورهای عضو 4+1 و نیز بیش از 20 کشور دیگر که اغلب همسایگان ایران هستند در اتاق بازرگانی تهران آماده شده و در مرحله دوم در حال شناسایی شرکت‌های ایرانی علاقمند به صادرات یا واردات این اقلام هستیم.

وی افزود:این شرکت‌ها باید از نظر آمادگی صادرات، ارزیابی، اعتبارسنجی و رتبه‌بندی شوند که این امر در معاونت امور بین‌الملل اتاق تهران از طریق تعامل با صندوق ضمانت صادرات ایران، معاونت علمی ریاست جمهوری و نهادهای ذیربط در دست اقدام است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ