کد خبر: ۱۳۶۴۷۶
۰:۰ - ۱۳۹۸/۷/۷

عوامل موثر در روند صعودی شاخص،شائبه حباب و پیش بینی ادامه صفوف خرید
یک تحلیلگر اعلام کرد :

عوامل موثر در روند صعودی شاخص،شائبه حباب و پیش بینی ادامه صفوف خرید

یک تحلیلگر ضمن اشاره به عوامل موثر در روند صعودی شاخص و شائبه تشکیل حباب قیمتی، از مسیر ورود نقدینگی به سمت سهام قدرتمند دارای صف خرید و پیش بینی ادامه در روزهای بعد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حافظ عزیزی درخصوص روند معاملات بازار سهام در اولین روز هفته جاری اعلام کرد: نماگر بازار در معاملات نخستین روز هفته با رشد بیش از 5600 واحدی به کانال 320 هزار واحدی وارد شد. شاخص کل هم‌وزن نیز رشد حدود حدود 2.6 درصدی را به ثبت رساند.

سهام در حالی‌ مسیر پرشتاب صعودی را در پیش گرفته که طی هفته‌های قبل، بار دیگر بر تعداد افرادی که بر حبابی شدن سهام اعتقاد داشتند افزوده شده بود. ادامه رویه کنونی سهام گرچه ریسک ورود به بازار را به تدریج افزایش می‌دهد اما حسرت جاماندگی از رالی صعودی در کنار ارزش بالای معاملات ثبات شاخص را در مسیر صعودی رقم زده است.

حسرت جاماندگی از رالی صعودی سهام یک از مواردی است که در بازار به شدت مشاهده می‌شود و عدم کنترل این موضوع حتی می‌تواند به زیان سنگین تبدیل شود. در بورس تهران نیز احتمالا معامله‌گران بسیار این حس را تجربه کرده‌اند. این حس به خصوص برای معامله‌گرانی که بدون هیچ‌گونه پشتوانه تحلیلی در معاملات سهام شرکت می‌کنند بیش از دیگران است.

اما نکته جالب توجه اینکه پس از یک دوره تورمی قدرتمند و جولان پرقدرت نقدینگی معمولا حسرت جاماندگی برای تحلیل‌گران بیش از همه است. تحلیلگرانی که معمولا نمی‌توانند موارد خودساخته بازار (مانند تجدید ارزیابی در بورس تهران) در حمایت از سهام را باور کنند و بر عقیده خود پایدار هستند. با این حال همین تحلیلگران نیز با وجود تمام باورها، احتمالا با حسرت عظیمی از جاماندگی از سهام همراه هستند.

پیش از این، برخی از تحلیل‌گران از سطوح کمتر از 250 هزار واحدی شاخص کل به حبابی شدن سهام اشاره می‌کردند و اکنون شاخص بورس 70 هزار واحد معادل 28 درصد بالاتر از سطح حبابی مورد باور آن‌ها بود. به تدریج بر تعداد این تحلیل‌ها افزوده شد تا در سطح کمتر از 300 هزار واحد نیز بر تعداد نظرات مخالف صعود سهام افزوده شود اما سهام همچنان مسیر صعودی را در پیش گرفته است.

به هیچ‌وجه نمی‌توان نظرات تحلیلی را مورد اشکال دانست اما شاید بتوان علت اصلی خطای تحلیلی را قضاوت یک‌طرفه معاملات در بازار دانست. در این خصوص بارها بر لزوم توجه به حجم عظیم نقدینگی در بورس تهران که بیش از ظرفیت بازار سرمایه ایران است اشاره شد. همچنان ارزش معاملات سطوح بالای خود را حفظ کرده و تا ساعت 12:15 نیز حدود 1.8 هزار میلیارد تومان بود. این رویه ممکن است با تقویت حسرت جاماندگی حتی به تغییر باور تحلیلی تبدیل شود گرچه که شائبه تشکیل حباب قیمتی در بازار به شدت تقویت شده باشد.

نشانه‌های ورود سرمایه کم‌تجربه

معاملات امروز بازار سهام بار دیگر تحت تاثیر قدرت نقدینگی به روند پرقدرت صعودی ادامه داد. انتشار گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها در شهریور ماه کماکان تاثیر چند روزه را بر معاملات سهام متکی بر عملکرد بنیادی می‌گذارد اما برخی صنایع مورد توجه معامله‌گران طی ماه‌های اخیر فارغ از عملکرد واقعی شرکت‌ها صعود پرشتاب را دنبال می‌کنند.

رشد پرقدرت شاخص کل در کنار تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی مثبت در مقطع فعلی حکایت از تداوم ورود نقدینگی به بازار سهام می‌دهد. نقدینگی‌ای که در سکوت و خمودگی بازارهای رقیب با چشم‌انداز کسب سودهای زیاد در بازه زمانی کوتاه به سمت سهم‌هایی متمایل می‌شوند که اقبال عمومی روی آنها زیاد است.

تشکیل صف‌های خرید و تقویت آنها و عدم عرضه‌های سنگین جز در نمادهایی که فروشنده حقوقی نقش پررنگی را ایفا می‌کند، مسیر پول‌های وارد شده را به سمت سهامی هدایت می‌کند که صف‌های خرید آنها قدرتمند شده‌است. ارزش صف‌های خرید در نمادهای بورسی در روز جاری از این واقعیت پرده برمی‌دارد.

بیش از 400 میلیارد تومان ارزش نقدینگی موجود پشت صف‌های خرید در داد و ستد‌های امروز بود که با توجه به عدم عرضه سنگین به نظر می‌رسد در صورت عدم بروز اتفاق خاصی، این صف‌های خرید به روزهای بعد منتقل شود. یکی از نسبت‌های مهم معاملاتی امروز، نسبت بالای 20 درصدی ارزش صف‌های خرید به ارزش معاملات خرد روزانه‌ است که نشان می‌دهد تا چه اندازه میل برای کسب سودهای پرشتاب در بازار بالا است.

این رویکرد سرمایه‌گذاران می‌تواند مانند یک تیغ دولبه عمل کند و در شرایطی که بازار مسیر اصلاحی در پیش گیرد به وارونه شدن اساسی بینجامد. سیگنالی که از ورود پول‌های کم تجربه خبر می‌دهد.

حجم تقاضا برای خرید سهام از برخی گروه‌های بورسی بطور خاص مشهود است. صنایعی چون زراعت، لاستیک، محصولات فلزی، خودرو، غذایی بجز قند، انبوه‌سازی، مواد دارویی، سرمایه‌گذاری‌ها، لیزینگی‌ها، بانکی‌ها و بیمه‌ای ها بطور ویژه جریان ورودی نقدینگی سرمایه‌گذاران در روز جاری بودند.

اقبال سرمایه‌گذاران به سهام این گروه‌ها اگرچه در برخی موارد از فیلتر عملکرد ماهانه و برآوردی نیمه نخست سال عبور کرده‌ است و شاهد غربال‌گری نسبی در این زمینه هستیم اما رشدهای قیمتی در برخی از نمادها و صنایع به هیچ وجه با سودآوری مورد انتظار تحلیلگران همخوانی ندارد و نسبت‌های تحلیلی P/E بالایی را به سهام می‌دهد.

نکته مهم در این خصوص این است در صورتی که بازار از تب و تاب صعودهای پیاپی بیفتد، بلافاصله سرمایه‌گذاران و فعالان بورسی برای توجیه ریزش قیمت‌ها به عوامل بنیادی رجوع می‌کنند و نسبت‌های بالای P/E را ملاک حباب‌های بزرگ خواهند دانست. بنابراین اولین گزینه برای خروج نقدینگی و اصلاح قیمتی پرشتاب از میان شرکت‌هایی خواهد بود که سودهای لاغر توانایی پوشش قیمت‌های بزرگ را ندارند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ