کد خبر: ۱۳۶۹۶۹
۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۷/۲۳

تحلیل سفیر پیشین ایران از حضور عمران خان در تهران و سفر امروز در ریاض

تحلیل سفیر پیشین ایران از حضور عمران خان در تهران و سفر امروز در ریاض

سفیر پیشین ایران در افغانستان با تحلیلی از حضور نخست وزیر پاکستان در تهران گفت: عمران‌خان با وکالت سیاسی امروز به سوی ریاض بدرقه شد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ابوالفضل ظهره‌وند با اشاره به سفر نخست‌وزیر پاکستان به تهران و دیدار با حسن روحانی به ایلنا اعلام کرد: سفر عمران‌ خان دومین سفر رسمی طی یک سال اخیر به تهران بود که دو ماموریت را در بطن خود داشت. نخست، ایفای نقش میانجی میان ایران و عربستان و دوم، کنشگری برای حل‌وفصل یا کاهش تنش میان ایران و آمریکا.

هر دو موضوع به‌عنوان مسوولیت برای عمران خان بوده و اگر بتواند در اجرای این دو موفق باشد نه تنها برای پاکستان بلکه برای منطقه پیام‌های مثبتی در بر خواهد داشت. سخنان روحانی به‌صورتی بود که دست نخست‌وزیر پاکستان برای سفر به عربستان را پر می‌کند. به عبارتی دیگر رئیس‌جمهور ایران به نوعی وکالت مشخص به نخست‌وزیر پاکستان داده تا بتواند مسائل را حل‌وفصل کند.

از این جهت سفر امروز عمران‌خان به عربستان می‌تواند اهمیت ویژه‌ای داشته باشد که باید منتظر بود تا نتایج آن از سوی اسلام‌آباد مشخص شود.

نکته کلیدی که در سخنان نخست‌وزیر پاکستان وجود داشت و باید مورد توجه قرار گیرد، اشاره به بحران یمن است. اسلام‌آباد به‌صورت واضح اعلام کرد جنگ در یمن باید پایان یابد. در مورد امنیت خلیج‌فارس هم این همگرایی به چشم می‌خورد که به خوبی نشان می‌دهد نگاه تهران و اسلام‌آباد در مورد این مسائل با یکدیگر همسویی کامل دارد.

رئیس‌جمهوری ایران در بخشی از سخنان به عدم نیاز حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج‌فارس اشاره کرد که مورد تایید پاکستان هم بود اما ممکن است سوال شود که مبدا سفر فعلی عمران‌خان کجا بوده است؟ بر اساس داده‌ها، مبدا حضور وی در تهران را باید سفر اخیر نخست‌وزیر پاکستان و دیدار با ولیعهد عربستان در ریاض دانست.

عمران خان حدود یک‌ماه پیش به عربستان سفر و صحبت‌هایی با ولیعهد کرد که تحرکات فعلی نخست‌وزیر پاکستان از آنجا نشأت می‌گیرد. چراکه پاکستان و عربستان روابط خاصی با هم دارند و همین موضوع باعث شده تا ماموریت جدید به عمران‌خان محول شود اما یکی از مسائلی که می‌تواند در روند فعالیت عمران‌خان اخلال ایجاد کند، دعوت ریاض از آمریکا برای حضور سه هزار سرباز در خاک عربستان است.

سفر نخست‌وزیر پاکستان به تهران مثبت بود اما مساله‌ای که در اینجا مطرح می‌شود حضور نیروهای خارجی در منطقه (از خلیج‌فارس تا خاورمیانه و جنوب‌آسیا) است. باید توجه داشت کشورهایی مانند عربستان تعریف برون‌زا از امنیت دارند. یعنی امنیت را معطوف به حضور نیروهای خارجی می‌کنند که این موضوع می‌تواند ثبات و صلح را در منطقه دستخوش تغییر کند.

در مقابل، طرح هرمز که از سوی رئیس‌جمهور ایران در مجمع سازمان ملل مطرح شد ، طرح امنیتی درون‌زا به حساب می‌آید که می‌توانست بسیاری از مشکلات را در منطقه حل‌وفصل کند اما باید توجه داشت منافع اسرائیل و آمریکا در این میان به خطر افتاد و مخالفت‌هایی با آن صورت گرفت.

انتهای پیام
 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ