کد خبر: ۱۴۰۵۰۵
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۸/۱۸

ایران ۸۳ میلیون نفری شد / افزایش ۲۶ درصدی سالمندان در ۱۴۳۰
مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار:

ایران ۸۳ میلیون نفری شد / افزایش ۲۶ درصدی سالمندان در ۱۴۳۰

مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار از رشد ۱.۲۴ درصدی جمعیت و رسیدن به ۸۳ میلیون نفر در سال ۹۸ خبر داد و گفت: نرخ رشد جمعیت سالمند ۳.۶۲ درصد است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از میزان، علی اکبر محزون با اشاره به اینکه جمعیت در سال ۹۵ بالغ بر ۸۰ میلیون نفر بود، گفت: برآورد‌ها نشان می‌دهد در سال جاری جمعیت به حدود ۸۳ میلیون نفر رسیده که رشد ۱.۲۴ درصدی در فاصله بین ۲ سرشماری اخیر وجود داشته است. متوسط طول عمر از ۵۹ سال در اوایل انقلاب به ۷۴ سال رسیده که ۷۵.۵ سال برای زنان و ۷۲.۵ سال برای مردان است. ۲۵.۶ میلیون خانوار در ایران وجود دارد که بطور متوسط هر خانوار شامل ۳.۲۳ نفر است.

وی افزود: حدود ۲۴.۶ درصد جمعیت کمتر از ۱۵ سال و ۲۲ درصد معادل ۱۸ میلیون و ۲۶۹ هزار نفر جمعیت، جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال، ۴۷ درصد جمعیت میانسال ۳۰ تا ۶۴ ساله و ۶.۴ درصد جمعیت بیش از ۶۵ سال است.اکنون جمعیت سالمند دارای بیش از ۶۰ سال با رقم ۸ میلیون و ۲۳۱ هزار نفر حدود ۹.۹ درصد جمعیت است.

این مقام مسئول گفت: تا پیش از سال ۷۵ بیش از ۴۰ درصد زیر ۱۵ سال بودند و از سال ۷۵ تا ۹۰ در فاز جوانی جمعیت قرار داشتیم و از سال ۹۰ به بعد وارد فاز میانسالی شدیم. نرخ رشد جمعیت سالمند ۳.۶۲ درصد است. برآورد‌های رسمی نشان می‌دهد تا افق سال ۱۴۳۰ کاهش شاخص رشد جمعیت ادامه خواهد داشت.

محزون ادامه داد: در سال ۹۰ بیست و سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت جوان ۱۵ تا ۲۹ سال داشتیم و در مدت ۵ سال این رقم به ۲۰ میلیون نفر و اکنون به ۱۸ میلیون نفر کاهش داشته یعنی جمعیت جوان با نرخ رشد منفی ۳.۲۴ درصد در حال کاهش است. سال ۱۴۰۰ سهم سالمندی جمعیت از مرز ۱۰ درصد عبور می‌کند در سال ۱۴۲۰ از مرز ۱۹.۴ درصد و در سال ۱۴۳۰ از مرز ۲۶.۱ درصد عبور خواهد کرد . یعنی در آن زمان یک‌چهارم جمعیت سالمند خواهند بود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ