کد خبر: ۱۴۲۱۶۷
۱۶:۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵

جلسه مهم ایران درخصوص گام پنجم امشب برگزار می‌شود/ عواقب اقدام آمریکا
سخنگوی وزارت امور خارجه:

جلسه مهم ایران درخصوص گام پنجم امشب برگزار می‌شود/ عواقب اقدام آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه ضمن اشاره به تهدید اخیر ترامپ مبنی برهدف قرار دادن ۵۲ نقطه فرهنگی و تاریخی از جلسه مهم امشب درخصوص گام پنجم خبر داد و گفت: این تصمیم خط مشی ایران در خصوص اجرای برجام و گامی که در پیش است را مشخص می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا، عباس موسوی در نشستی خبری با تشریح اقدامات وزارت خارجه بعد از ترور سردار سلیمانی اظهار داشت: با دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت ارتباط برقرار کردیم. وزیر خارجه با مقامات و شخصیت‌های خارجی تماس‌هایی داشتند و تحولات پس از ترور سردار دل‌ها را بررسی، مواضع ایران را اعلام کرده و تاکید کردند این اقدام نابخردانه و حماقت‌آمیز، خبط برزگی از سوی آمریکا بود و مسئولیت کلیه عواقب، پیامدها و شرایط بعدی برعهده این کشور است. 

مجمع گفت و گوهای منطقه‌ای سه شنبه برگزار می‌شود

وی با اشاره به سفر ظریف به روسیه و چین افزود: سه‌شنبه مجمع گفت‌وگوهای تهران با حضور شخصیت‌های داخلی و خارجی با تکیه بر طرح صلح هرمز برگزار می‌شود که در کنار دیگر طرح‌های مطرح شده از اهمیت بسیاری برخودار است.

این دیپلمات عالی رتبه در پاسخ به سوالی درباره مذاکره با آمریکا زیر سایه تهدید که از سوی برخی افراد مطرح شده، گفت: ایران و وزارت خارجه مذاکره زیر سایه تهدید را نمی‌پذیرد کما آنکه نشان دادیم مذاکره‌ای زیر سایه تهدید نکردیم. این مسئله مضر برای شرایط فعلی است. وزارت خارجه تابع و مجری دستورات نظام است و هر گاه دستوری بگیرد در کمال دقت اجرا می‌کند.

موسوی درباره پیگیری‌های حقوقی وزارت خارجه درباره ترور سردار سلیمانی گفت: فارغ از نتیجه پیگیری‌ها، موظف هستیم مراتب اعتراض را اعلام کنیم. تماس ظریف با دبیرکل سازمان ملل و نامه نمایندگی ایران در سازمان ملل به دبیرکل و شورای امنیت هم در همین راستا است. این اقدام را تروریسم دولتی می‌دانیم و عواقب آن برعهده مرتکبین به ویژه دولت تروریستی آمریکا است.

آمریکایی‌ها دست از لفاظی و تهدید بردارند

وی درباره جزئیات پیام آمریکا که از طریق سفیر سوئیس داده شده ، گفت: از ذکر جزئیات و پاسخ ایران معذوریم. پیامی بی ادبانه از سوی وزیر خارجه آمریکا و خارج از روال و تشریفات دیپلماتیک بود که این نامه را بررسی و با همان لحن شایسته مقامات آمریکایی در سطح پایین‌تری پاسخ داده شد که فکر نکنند خبری است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تهدید اخیر ترامپ مبنی برهدف قرار دادن ۵۲ نقطه فرهنگی و تاریخی گفت: موضع ایران از سوی ظریف در توییتی داده شد. واقعا متاسفم که در جهانی زندگی می‌کنیم که رییس‌جمهور کشور به اصطلاح قدرت جهانی، چنین موضعی گرفته و مشاورانی دارد که لای کتاب قانون را باز نکرده و بدیهیات حقوق بین‌المللی را به سخره می‌گیرند. تهدید را با تهدید پاسخ می‌دهیم و در مقابل تهدیدات آماده بوده و دست بسته نیستیم.توصیه می‌کنیم دست از این لفاظی‌ها و تهدیدات بردارند.

موسوی درباره عمل متقابل ایران در برابر ترور سردار سلیمانی عنوان کرد: وزارت خارجه وظایفی دارد که به آنها عمل می‌کند. اینکه عمل متقابل ایران چیست در بیانیه شورای عالی امنیت ملی آمده و وزارت خارجه در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی حرکت می‌کند و به وظایف عمل می‌کند.

سفر وزیر خارجه قطر از قبل برنامه‌ریزی شده بود

وی درخصوص جزئیات رایزنی‌های دیروز وزیر خارجه قطر در تهران و اینکه گفته می‌شود قطر از سوی آمریکا پیامی آورده مبنی بر اینکه اگر ایران پاسخ متقابل ندهد تحریم‌ها برداشته می‌شود، گفت: این حرف‌ها صحت ندارد. سفر وزیر خارجه قطر از چند روز قبل برنامه‌ریزی شده بود و منتظر بود اگر این سفر از سوی ایران لغو شود، سفر به تهران را به زمان دیگری بیندازد که این کار را نکردیم.

این دیپلمات عالی رتبه افزود: محور گفت‌وگو با وزیر امور خارجه قطر و با مقامات کشورهای دیگر، تشریح شرایط منطقه‌ای پس از این حادثه ناگوار بود که وزیر خارجه اعلام کرد یک مقام رسمی نظامی ایران در خاک کشور ثالث و یک مقام رسمی نظامی عراقی در خاک خود توسط نیروهای تروریست آمریکا مورد هدف قرار گرفتند.این اقدام ضمن خدشه وارد کردن به تمامیت ارضی عراق و استقلال و امنیت ملی این کشور، اقدامی خطرناک و حماقت‌گونه‌ بوده است.

موسوی گفت: در این گفت‌وگوها به صراحت اعلام شد اقدام آمریکا عواقبی دارد و هرگونه عواقب متوجه آمران و عاملان این حادثه است،. طرف‌های مقابل خواستار خویشتنداری شده و کسی خواستار میانجیگری نشد ولی اعلام کردیم خویشتنداری حدی دارد و کسانی که این کار را کردند باید متوجه عواقب اقدام باشند. کسانی که خواستار خویشتنداری هستند، باید این مسئله را قبلا به آمریکا اعلام می‌کردند.

هیاتی از عمان به ایران نیامده است

وی درباره شایعه سفر هیاتی از عمان به تهران و عدم موفقیت آنها برای میانجیگری گفت: این خبر صحت ندارد. هیاتی از عمان به تهران نیامده است. آخرین تعامل ایران و عمان مربوط به همان سفری است که ظریف به مسقط رفت و تقریبا با تمامی مقامات ارشد عمانی دیدار کرد.

امشب درباره‌ آینده برجام تصمیم گیری می‌شود

موسوی درباره دعوت اتحادیه اروپا از ظریف برای سفر به بروکسل گفت: رایزنی در این باره در حال انجام بود که وی به بروکسل سفری داشته باشند ولی هیچ چیز نهایی نشده است. تصمیماتی برای برداشتن گام پنجم اتخاذ شده بود ولی با توجه به شرایط کنونی، امشب جلسه مهمی درخصوص گام پنجم برگزار می‌شود که می‌تواند تصمیمات اتخاذ شده را تحت الشعاع قرار می‌دهد. تصمیم امروز خط مشی ایران در خصوص اجرای برجام و گامی که در پیش است را مشخص می‌کند.

انتهای پیام
 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ