کد خبر: ۱۴۳۶۶۲
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰

علت عدم حضور ظریف در مجمع داووس و آخرین اقدامات پیوستن به FATF
سخنگوی وزارت خارجه توضیح داد:

علت عدم حضور ظریف در مجمع داووس و آخرین اقدامات پیوستن به FATF

سخنگوی وزارت خارجه درباره تصمیم اروپا برای راه اندازی ساز و کار ماشه ، علت عدم حضور ظریف در مجمع داووس و آخرین اقدامات پیوستن به دو کنوانسیون باقیمانده FATF توضیح داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، عباس موسوی در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: قرار بود ظریف همین روزها به سوئیس برای شرکت در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس برود که به رغم دعوت رسمی و حضوری اولیه، برنامه تنظیمی را به هم زدند و ترتیبات دیگری را در نظر گرفتند که این سفر متاسفانه انجام نمی شود. رئیس دومای روسیه هفته آینده به تهران می آید. یکی از مقامات منطقه نیز فردا به ایران می آید که در صورت قطعی شدن اعلام می کنیم.

وی درباره تصمیم اروپا برای راه اندازی ساز و کار حل و فصل اختلافات در برجام گفت: در برجام هستیم و تعهدات را براساس اقداماتی که طرف های مقابل انجام دادند، متوازن کردیم. اینکه یک طرفه در حال انجام هستیم عبارت صحیحی نیست. ایران بعد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد برای اینکه بین حقوق و تکالیف توازن برقرار کند موادی که به حق است را اجرا خواهد کرد که نتیجه آن کاهش تعهدات برجامی بود و آخرین گام آن را برداشتیم.

این دیپلمات ادامه داد: ادعای اروپایی ها قابل قبول نیست چون ایران از 21 ماه قبل ساز و کار حل و فصل اختلاف در برجام را بر اساس بند 36 فعال کرد و اقدامات اخیر اروپایی ها فاقد ارزش و اعتبار حقوقی است البته خود معتقد نیستند ساز و کار ماشه را فعال کردند ولی اعلام رفتن به این سمت فعال کردن ساز و کار حل و فصل غیر قابل قبول است. تاکنون عمل قابل ملاحظه ای که بتوانیم به آن اتکا کنیم مشاهده نشده است. گام پنجم قدم پایانی کاهش تعهدات ذیل برجام بوده و اگر روال ادامه یابد گام نهایی و موثرتر را ایران برخواهد داشت.

موسوی درباره آخرین اقدامات وزارت خارجه برای پیوستن به دو کنوانسیون باقیمانده FATF گفت: وزارت خارجه نه تصمیم گیر است و نه کاری می تواند بکند و به عنوان دیده بان نظام هر آنچه بود را به مقامات تصمیم گیر منتقل کرده است.جلساتی را با مجمع تشخیص و سایر دستگاه ها داشتیم و نگرانی ها و عواقب را اعلام کردیم. به دلیل مسائلی که پیش آمد نتوانستند به جمع بندی برسند نمی دانم هنوز وقت داریم و می توانیم کاری کنیم یا نه. در حال حاضر ایران اولویت های دیگری پیدا کرده و نمی دانیم در چه وضعیتی قرار خواهد گرفت. امیدواریم باز مصلحت را آنهایی که باید تشخیص دهند بصورت دقیق و جدی مورد ملاحظه قرار دهند.

وی درباره شکایت عراق از ایران به شورای امنیت درباره حمله موشکی عنوان کرد: اقدام دفاعی و پاسخ ایران به آمریکایی ها پاسخ قاطع به اطلاع دولت و نیروهای مسلح عراق رسیده بود و علت اینکه شکایت کردند را رسانه ها باید از آنها بپرسید. امنیت و حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق برای ایران به عنوان همسایه مقتدر و دوست و یار دیرینه برای ایران بسیار مهم است. همواره خواهان عدم دخالت نیروهای بیگانه و خارجی ها بودیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ