کد خبر: ۱۴۴۶۹
۱۴:۵ - ۱۳۹۴/۵/۱۳

آمارهای تازه از بانک ها و گچ و خاک دانستن یک افزایش سرمایه جذاب
رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی اعلام کرد:

آمارهای تازه از بانک ها و گچ و خاک دانستن یک افزایش سرمایه جذاب

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی با اعلام آمارهای تازه از بانک ها ، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها که برای سهامداران جذاب است را در حکم گچ و خاک معرفی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عبدالناصر همتی امروز در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: هر چند مشکلات سیستم بانکی بسیار زیاد است اما کسی را متهم نمی‌کنیم . ولی به خاطر سیاست‌های خلق‌الساعه و تحریم طی یک دهه گذشته به مشکلات نظام بانکی دامن زده شد. از سوی دیگر نحوه نگاه به بانک،‌ ضعف مدیریتی و ضعف ساختاری از دیگر ریشه‌های مشکلات بانک‌ها است.

وی افزود: درحالی ترازنامه برخی بانک‌ها رنگ رخساره آنها را نشان می‌دهد که به رغم عدم افزایش سرمایه حتی یک ریالی بانک های دولتی در 10 سال گذشته و تامین مالی از طریق افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها ، 90 درصد تامین مالی کشور توسط  این گروه انجام می‌شود.

این مقام مسئول افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها که برای سهامداران بسیار جذاب است را در حکم گچ و خاک دانست. چون رسما پولی به بانک ها اضافه نمی‌شود بلکه فقط ارزش دارایی‌ها در ترازنامه تغییر می‌کند.

همتی با بیان اینکه نقدینگی کشور به 800 هزار میلیارد تومان رسیده،مجموع سرمایه‌ بانک‌های دولتی و خصوصی را 30،40 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و از سپرده بانکی 750 هزار میلیارد تومانی خبر داد که کمتر از 10 درصد آن به عنوان سرمایه بانک‌ها تلقی می‌شود.

وی با انتقاد از پایین بودن سرمایه بانک‌های دولتی ،گفت: چوب سامانتایی نداریم که به هر جا بزنیم تبدیل به منابع برای بانک‌ها شود تا در قالب تسهیلات بپردازیم. در این میان تقاضای نقدینگی در بازار زیاد بوده که به حق است اما بانک‌ها به تخریب اقتصاد کشور متهم می‌شوند درحالی که نگاهی به بخش‌های مختلف نشان می‌دهد بانک‌ها نقش بی‌بدیلی در توسعه اقتصادی کشور دارند.

به گفته وی در این میان کلیت بانک‌ها وظیفه خود را به درستی انجام می دهند و نباید به خاطر یک تخلف، بانک‌ها با چوب زده شوند.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها ادامه داد: فعال شدن بورس موجب کمک به نظام بانکی می شود و اگر این مهم عملی شود بانک‌ها می‌توانند به سمت تسهیلات خود بروند.

همتی در خاتماه گفت: سال 94 سخت‌ترین سال بوده و به عنوان سال خشکسالی مالی کشور است و بسیاری از مشکلات فعلی سیستم بانکی به ارث رسیده از گذشته بوده که وضعیت خوبی نیست.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ