کد خبر: ۱۴۶۲۲۵
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹

ابزارهای مالی بورس کالا متنوع تر می شوند/ حمایت از تولید ملی
معاون سازمان بورس :

ابزارهای مالی بورس کالا متنوع تر می شوند/ حمایت از تولید ملی

معاون سازمان بورس با بیان اینکه توسعه ابزارهای مالی متنوع در دستور کار بورس کالا قرار دارد بر ضرورت حمایت از تولید ملی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن امیری با بیان اینکه بورس کالا همچنان باید در طراحی و عرضه قراردادهای مدرن مالی و ابزارهای تخصصی تامین مالی پیشتاز باشد به کالا خبر گفت: توسعه ابزارهای مالی متنوع در دستور کار بورس کالا قرار دارد تا با ارایه خدمات بهتر و برآورده شدن نیاز فعالان صنعت در حوزه پوشش ریسک های قیمتی در آینده و امکان برنامه ریزی برای تولید به شیوه ای مطلوب از تولید و کالای ایرانی حمایت شود.

وی افزود:با توجه به تنوع محصولاتی که در بورس کالا وجود دارد، باید ابزارهای مختص به هر صنعت را متناسب با ویژگی های آن صنعت طراحی کرد تا بتوان بهتر پاسخگوی نیاز فعالان آن حوزه بود که در این زمینه ارایه ابزارهای مالی متنوع تر، نقش آفرینی بورس کالا در حمایت از صنایع بیشتر می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: همواره یکی از مشکلات فعالان بازار سنتی کالاهای مختلف، بحث قیمت گذاری های دستوری و تضمین کیفیت و حقوق خریدار و فروشنده در یک معامله است. بازار سنتی در حالی با این مشکلات درگیر بوده که در بورس کالا قیمت ها به صورت رقابتی و در فضایی شفاف تعیین می شود و بورس به عنوان بستر معامله و بی طرف، تضامین لازم را از عرضه‌کنندگان کالا دریافت می‌کند تا در صورت بروز اختلاف کمی و کیفی محصول با نمونه اعلام ‌شده، حقوق خریداران استیفا شود.

امیری اضافه کرد: تضامین ریالی، بانکی و دامنه گسترده‌ای از انواع تضامین وجود دارد که به کمک آن و در صورت طرح شکایت و بررسی در کمیته‌های موردنظر در بورس، حقوق خریدار به‌طور کامل استیفا می‌شود.

وی افزود: بورس وظیفه قیمت گذاری نداشته و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای کشف قیمت را بر عهده دارد. قیمت های پایه بورس با سازوکارهای مختلفی تعیین می شود. البته اگر ستاد تنظیم بازار روی یک کالا حساسیت داشته باشد، قیمت پایه را تعیین کرده و براساس آن کالای موردنظر در بورس عرضه می‌شود.

معاون سازمان بورس ادامه داد:اولین مزیت بورس کالا در کشف قیمت کالاهای مختلف این است که تعداد زیادی عرضه کننده و متقاضی خرید کالا در مقابل هم قرار می‌گیرند که هرچه این تعداد بیشتر باشد کشف نرخ بهتری صورت می‌گیرد و دومین مزیت آن شفافیت و استانداردسازی است. کالاهایی می‌توانند در تابلوی بورس نمایش داده شده و قابل معامله هستند که از قبل در بورس پذیرش‌شده باشند. بنابراین کسی که از بورس خریداری می‌کند این اطمینان را دارد که کالای نمایش داده‌شده تأییدیه های مربوط به استاندارد و کیفیت را دارد.

امیری اضافه کرد: بورس در زمینه نظارت بر استاندارد کالاهای عرضه شده بسیار قوی عمل کرده است و اگر کالایی که تحویل می‌شود با موارد مندرج در اطلاعیه عرضه مغایرت داشته و تطابق نداشته باشد، خریدار می‌تواند طرح شکایت کند. همچنین کمیته‌هایی وجود دارد که پس از بررسی‌های لازم حقوق خریدار را استیفا می‌کند و مغایرت‌های مقداری تا حدود ۵ درصد با توافق ریالی بین خریدار و فروشنده قابل حل‌وفصل است.

وی افزود: مغایرت‌های کیفی نیز ابتدا در کمیته‌ای در بورس کالا با حضور متخصصان فنی همان صنعت بررسی می‌شود و اگر توافق بین طرفین حاصل نشد موضوع از طریق کمیته سازش کانون کارگزاران و در صورت عدم سازش از طریق هیات داوری سازمان بورس پیگیری شده و رأی صادره با استفاده از تضامین فروشندگان قابل اجرا است. توسعه ابزارهای مالی هم اکنون در دستور کار جدی بورس کالا قرار دارد تا خدمات متنوعی به فعالان صنعت ارایه شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ