کد خبر: ۱۴۶۵۶۳
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰

حذف ۴ صفر از پول ملی تصویب شد / برنامه بانک مرکزی برای اجرا
در کمیسیون اقتصادی مجلس:

حذف ۴ صفر از پول ملی تصویب شد / برنامه بانک مرکزی برای اجرا

با تصویب حذف ۴ صفر پول ملی در کمیسیون اقتصادی مجلس ، بانک مرکزی از فراهم شدن مقدمات اجرایی این قانون طی دو سال آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک مرکزی اعلام کرد: لایحه اصلاح ماده یک قانون پولی و بانکی برای حذف چهار صفر در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شد و با تصویب نهایی در صحن مجلس، بانک مرکزی موظف است طی و سال مقدمات اجرای این قانون را فراهم سازد.

در طول چند سال گذشته اقدامات مناسبی در خصوص توسعه کمّی و کیفی نظام‌های پرداخت الکترونیکی و افزایش اعتبار نظام پردازش چک صورت پذیرفته اما در خصوص نظام پرداخت نقدی به دلیل وجود نرخ‌های تورم بالا در دهه‌های گذشته و عدم بازبینی در ساختار پولی کشور، تناسب میان قطع های مختلف اسکناس و مسکوک و ارزش مبادلات مالی روزانه افراد به طور ملموسی از میان رفته است.

تداوم این وضعیت علاوه بر افزایش قابل ملاحظه حجم اسکناس در گردش (حدود 8 میلیارد قطعه) و به تبع آن تحمیل هزینه‌های بالای چاپ، توزیع، جمع‌آوری و امحاء اسکناس، زمینه‌ساز افت حیثیت ظاهری واحد پول ملی در مقابل سایر ارزها و همچنین عدم کارایی مسکوکات در مبادلات روزمره بوده است. 

بر همین اساس، بانک مرکزی بر پایه مطالعات بنیادین و بررسی تجربیات کشورهای مختلف، موضوع حذف چهار صفر از پول ملی را در قالب لایحه اصلاح ماده یک قانون پولی و بانکی کشور تدوین و 15 دی 97 جهت بررسی و تصویب به هیات وزیران ارائه داد.  

پس از تصویب این لایحه در 13 مرداد سال جاری هیات وزیران، موضوع برای طی تشریفات در30 مرداد به مجلس ارسال شد و نمایندگان در جلسه 7 مهر  ضمن تصویب یک فوریت این لایحه آن را جهت بررسی‌های تکمیلی و ابعاد مختلف اجرایی به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع کردند. 

پس از چند جلسه بحث و بررسی‌ با حضور اعضای کمیسیون، مسئولان دستگاه‌های اجرایی و کارشناسان مربوطه،‌ این لایحه با انجام اصلاحات جزئی در عنوان و متن در 6 بهمن مورد تصویب کمیسیون قرار گرفت و مقدمات طرح موضوع در جلسات صحن علنی مجلس فراهم شد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ