کد خبر: ۱۴۶۶۵۳
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۴

فروش تعهدی بر روی ۸ نماد راه اندازی شد/کسب سود از محل ریزش قیمت سهام
مدیرعامل بورس تهران:

فروش تعهدی بر روی ۸ نماد راه اندازی شد/کسب سود از محل ریزش قیمت سهام

مدیرعامل بورس تهران از راه اندازی فروش تعهدی بر روی ۸ نماد بورسی و فرابورسی، تکمیل جعبه ابزار کلاسیک بازار سرمایه و امکان کسب سود سهامداران از محل ریزش قیمت سهام تحت این ساز و کار خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی صحرایی در آئین رونمایی از سازوکار فروش تعهدی اظهار داشت: در راستای سلسله ابزارهای نوین بازار سرمایه سازوکار فروش تعهدی راه‌اندازی شد. سال گذشته آتی سبد سهام با کارکرد شاخص و سال قبل از آن اختیار معاملات رونمایی شده بود و حال با این سازوکار جدید معاملاتی جعبه ابزار کلاسیک بازار سرمایه تکمیل شد.

وی افزود: در اغلب بورس‌های دنیا فروش تعهدی تحت عنوان فروش استقراضی کارکرد دارد. در بورس شنزن 800 نماد از 2000 نماد مورد معامله تحت سازوکار فروش استقراضی هستند و در سال 2018 حدود 16 درصد از معاملات این بورس از طریق سازوکار فروش استقراضی صورت می گرفت.

این مقام مسئول با بیان اینکه بورس ژاپن نیز در ژانویه 2020 حدود 5 درصد از معاملات را از طریق این سازوکار انجام می داد، ادامه داد: سرمایه‌گذاران تاکنون در بازار سرمایه ایران از محل افزایش قیمت دارایی‌های مالی منتفع می‌شدند و حال با سازوکار فروش تعهدی علاوه بر پوشش ریسک، امکان انتفاع و سودآوری از محل ریزش قیمت سهام و دارایی مالی موردنظر نیز که تحت این سازوکار است، وجود دارد.

صحرایی کارکرد اصلی این ابزار را کمک به نقدشوندگی بازار عنوان کرد و توضیح داد: استفاده از سود در کاهش قیمت‌ها و نیز ابزار پوشش ریسک دو مولفه اصلی این ابزار هستند که البته این موضوع به نگاه مالک سهام باز می گردد. فروش تعهدی امروز با ۵ نماد در بورس تهران و ۳ نماد در فرابورس شروع می شود. از این طریق طرف‌های عرضه و تقاضا به یکدیگر نزدیک می‌شوند و بازار می تواند قیمت‌ها را با پشتوانه بیشتری تصویب کند.

بنابراین گزارش، امروز علاوه بر 5 نماد بورسی بانک تجارت، سرمایه گذاری سایپا، ماشین سازی اراک، ملی مس و سیمان فارس خوزستان، سه شرکت فرابورسی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو ) ، بیمه پاسارگاد و سرمایه گذاری مس سرچشمه هم مشمول فروش تعهدی شدند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ناشناس | ساعت ۹:۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۵
0
0
پاسخ
سهامیکه در 4 سال اخیر اصلا رشد نداشته و حتی به کمتر از قیمت خودش در سال 94 خریدوفروش میشود چرا در لیست فروش تعهدی گذاشته شده؟ ندانم کاری بوده یا ضرر زدن به سهامداران ان سهم؟
وساپای 320 تومن 1394در شاخص 89000 و 250 تومن 1398در شاخص 500.000.آدم از این همه تناقض نمیدونه بخنده یا گریه کنه؟
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ