کد خبر: ۱۴۶۸۴۵
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۹

بازگشت کامل ایران به برجام بدون برآورده شدن انتظارات مقدور نیست
معاون وزیر خارجه:

بازگشت کامل ایران به برجام بدون برآورده شدن انتظارات مقدور نیست

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه اینستکس تقریبا به مراحل عملیاتی رسیده، گفت: بدون برآورده شدن انتظارات در حوزه‌های اقتصادی بازگشت کامل ایران به برجام مقدور نیست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عباس عراقچی در پایان کمیسیون مشترک برجام در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این نشست هر سه ماه یک بار برگزار می‌شود و آخرین وضعیت اجرای برجام در حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها را بررسی می‌کند و این روال از قبل از اجرایی شدن برجام تاکنون در جریان بوده است.

وی افزود: موضوع اصلی در این جلسه بررسی تاثیرات خروج آمریکا و بازگشت تحریم‌‌ها علیه ایران بود و اینکه چگونه می‌توان به نوعی منافع اقتصادی ایران از برجام را تامین کرد. همه اعضای باقیمانده در برجام با تاکید بر اهمیت این توافق مهم بین‌المللی که جنبه‌های امنیتی و اقتصادی دارد تأکید کردند و حمایت را از ابتکاراتی که منجر به بهره مندی ایران از منافع اقتصادی ناشی از برجام شود، اعلام کردند.

این دیپلمات ادامه داد: در این جلسه ایده‌های جدی‌تر و متمرکزتری از سوی کشورهای اروپایی برای تقویت سازوکار اینستکس ارائه شد. اینستکس تقریبا به مراحل عملیاتی رسیده و اینکه چگونه می‌توان آن را تقویت کرد، مورد بحث قرار گرفت. انتظارات از برجام محدود به این موارد نیست و به دلیل برآورده نشدن انتظارات، ایران تعهدات در برجام را در پنج قدم کاهش داد ولی اعلام کردیم حاضریم تعهدات را از سر بگیریم به شرط اینکه انتظارات از برجام محقق شود.

عراقچی گفت: به نوعی برجام از نوعی تعادلی برخوردار شده متاسفانه تعادلی که در سطح پایین است. با بازگشت تحریم‌ها، انتظارات اقتصادی ایران برآورده نشد و در مقابل ایران تعهدات را کاهش داد. با این حال تلاش کشورهای باقیمانده برای حفظ برجام ادامه دارد و ایران هم در هر جلسه و از جمله این جلسه تأکید کرده بدون برآورده شدن انتظارات در حوزه‌های اقتصادی بازگشت کامل ایران به برجام مقدور نیست. با این حال نیت حفظ برجام را کماکان داریم و در این جهت تلاش می‌کنیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ