کد خبر: ۱۴۷۱۳۴
۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷

پیش بینی این هفته بورس و چند صنعت با تکیه برچند عامل و لغو کاهش دامنه نوسان
توسط یک کارگزاری اعلام شد:

پیش بینی این هفته بورس و چند صنعت با تکیه برچند عامل و لغو کاهش دامنه نوسان

وضعیت این هفته بازار سهام به همراه پیش بینی چند صنعت با توجه به آخرین تحولات بازارهای جهانی ، قیمت دلار و لغو کاهش دامنه نوسان از ۵ به ۲ درصد توسط یک کارگزاری، بررسی و پییش بینی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در حالی بازار سهام نیمه دوم اسفند را با رفع نگرانی کاهش دامنه نوسان از 5 به 2 درصد و شاخص 555 هزار تایی شروع می کند که کارگزاری آبان در مورد وضعیت روزهای گذشته و آینده اعلام کرد: هفته گذشته، بازار رشد خود را ادامه داد و رکوردهای جدیدی را ثبت کرد. فوران نقدینگی در بازار ادامه رشد قیمت ها را در پی داشت.

در بازارهای جهانی،  شیوع بیماری کرونا در چین تا حدودی کنترل شده اما افزایش آمارها در دیگر کشورها ، بازارهای جهانی را ترسانده است. کاهش ناگهانی نرخ بهره فدرال رزرو تا حدودی بازارها را سردرگم کرد و طلا تنها برنده این تصمیم ناگهانی بود.

همچنین نوسانات زیادی در بازارهای سهام در جریان است و در بازارهای کالایی، نفت که به کاهش تولید اوپک و غیر اوپک دل بسته بود با عدم همراهی روس ها ، شاهد افت سنگین است و این در حالی است که فلزات به واسطه احتمال کاهش مجدد نرخ بهره افت چندانی نداشته اند.

بازار اوراق قرضه آمریکا هم شاهد رفتار عجیب و غریب سرمایه گذاران است و به نوعی حاکی از ترس کم سابقه سرمایه گذاران بوده و همچنان دارایی های امن نیز مورد توجه اند.

اما در بازار ارز ، دلار پایین تر از سطح مقاومتی تکنیکی 15700 تومانی در نوسان است. به نظر می رسد با توجه به کاهش تقاضای واردات و تقاضای فصلی به دلیل شیوع کرونا در ایران، نوسانات محدودتر شود و البته کاهش معنادار محتمل نیست.

پایان هفته های پر ماجرای بازار سهام هم ادامه دارد و این بار تصمیم عجیب و غریب کاهش دامنه نوسان همه نمادها از 5 به 2 درصد فصل جدیدی را در ساز و کار تصمیم گیری ها رقم زد.

فرایند تصمیم گیری ها از افزایش حجم مبنا با روشی غیرحرفه ای در کنار جلوگیری از ورود افراد جدید به بازار و افزایش شدید عرضه های اولیه در روزهای پایانی و پرتنش سال (در حالی که از ابتدای سال فرصت زیادی برای بورسی شدن این شرکت ها وجود داشت) آغاز شد و با محدود کردن دامنه نوسان به مرحله پایانی یعنی تعطیلی غیر رسمی بازار پیش می رفت اما دخالت وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی از این امر جلوگیری کرد.

وجود کمیته های مطالعات تطبیقی در نهادهای ناظر و تلاش این کمیته ها در بهینه کردن تصمیمات با بهره گیری از تجارب کشورهای پیش رو در صنایع مالی می تواند نقش مهمی را در جلوگیری از تکرار تصمیماتی که بارها نتایج آن در بازار داخلی نیز تجربه شده، ایفا کند که به نظر می رسد طبق انتظار و رویه مرسوم این کمیته ها ، وزنی در تصمیمات نهادهای ناظر ندارند. این در حالی است که تصمیم گیرندگان امر در سطوح بالای آموزش عالی قرار دارند و منطقا باید ارزش بیشتری برای طی فرایندهای علمی و تاثیرگذاری تحقیقات در تصمیم گیری ها قایل باشند.

شفاف سازی های نهادهای ناظر نیز تا حدودی تاکید به ورود این نهادها به امر ارزشگذاری دارد و اشاره مبهم به وضعیت شاخص ها و عدم همخوانی با واقعیت های اقتصادی صرفا می تواند سردرگمی سهامداران و فعالان بازار را به دنبال داشته باشد. قطعا ورود به بازارهای مالی ، ریسک های خاصی را به همراه دارد و رویه های محدودیت گذاری صرفا از جذابیت این بازارها می کاهد و احتمالا هدایت بخشی از نقدینگی را به سمت بازارهای غیر مولد به دنبال خواهد داشت.

به هرحال اتفاقات چند روز اخیر به هیچ عنوان رنگ و بوی مثبتی ندارد و در وضعیتی که بازار سهام به سمت شناساندن خود به سطوح عمومی جامعه و پررنگ تر شدن در تصمیم گیری های کلان اقتصادی حرکت می کند، تصمیمات نسنجیده به ریسک بزرگی در این بازارها تبدیل شده و از بین رفتن سطح اعتماد در بازار می تواند اثرات مخربی برای اقتصاد به دنبال داشته باشد.

باید توجه داشت پرداختن به بهبود زیرساخت های فناوری ، امری بسیار جدی تر است و وضعیت غیرقابل تحمل معاملات و نمایش داده ها نیاز به توجهی جدی دارد که البته مغفول مانده است.

با این اوصاف به نظر می رسد وضعیت قیمت های جهانی تا حدودی گروه های بزرگ را تحت تاثیر قرار خواهد داد و خصوصا افت نفت می تواند روند گروه های مرتبط را متاثر کند اما چشم انداز تورمی و فوران نقدینگی در بازار، قطعا می تواند معاملات پر حجمی را به دنبال داشته باشد.

در بانکی ها و خودرویی ها نیز نزدیکی به پایان سال و مجامع افزایش سرمایه و اخبار مرتبط می تواند تنور معاملات را گرم نگه دارد.

در دیگر گروه ها نیز همچنان کوچکتر ها می توانند مورد توجه باشند و همچنان توصیه به توجه و دقت به وضعیت بنیادی و قیمتی در این گروه ها و نمادها می شود.

به صورت کلی به نظر می رسد در ابتدای هفته و با توجه به رویدادهای اخیر ، سردرگمی در رفتار سهامداران وجود داشته باشد و رفته رفته تصمیمات خلق الساعه به ریسکی جدی برای بازار تبدیل شده و این موضوع پیش بینی پذیری بازار را تحت تاثیر قرار داده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ