کد خبر: ۱۴۷۶۲۸
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۱/۲

واکنش ظریف به پیشنهاد کمک آمریکا / برجام نمرده و بسیار هم زنده است

واکنش ظریف به پیشنهاد کمک آمریکا / برجام نمرده و بسیار هم زنده است

وزیر خارجه با اعلام اینکه پیشنهاد کمک آمریکا برای مقابله ایران با کرونا منافقانه بود ، مرگ برجام را رد کرد و گفت: توافق هسته ایی بسیار هم زنده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدجواد ظریف درباره اثر تحریم های ایران در مقابله با کرونا و پیشنهاد آمریکا برای کمک به روزنامه "فولیا دی سان پائولو" برزیل، گفت : تحریم‌ها نه تنها ذخایر نفت بلکه بخش خصوصی را نیز تحت تاثیر قرار داده و منابع کمتری برای سرمایه گذاری وجود دارد .

وی ادامه داد: علاوه بر این، شرکت‌های سازنده تجهیزات پزشکی اروپا به دلیل تهدیدات آمریکا با ایران تجارت نمی‌کنند. بنابراین اعمال تروریسم اقتصادی و درمانی علیه ایران آمریکا، اشکال مختلفی دارد و از منظر حقوقی، جنایت علیه بشریت است.

این مقام مقام درباره مخالفت ایران با دریافت کمک های آمریکا هم توضیح داد : این پیشنهاد منافقانه بود. چند روز پیش مایک پمپئو از سایر کشورها خواست شرایطی کمک به ایران در مبارزه با کرونا فراهم شود در حالی که تنها کاری که آمریکا بایدی انجام دهد این است که تروریسم اقتصادی را متوقف کند. چون ایران از خود مراقبت خواهد کرد و دوستان کافی دارد که کمک کنند. مردم ایران دارند از دست می‌روند و دیگران فقط به این امید که صدمه نبینند، قلدری آمریکا را می پذیرند. این روش موثر نخواهد بود.

ظریف در واکنش به این سئوال که آیا برجام از بین رفته ، پاسخ داد. خیر . بسیار هم زنده است. حقوق بین‌الملل به واسطه نقض یک مجرم که قطعنامه شورای امنیت را هم نقض می‌کند ، نمی‌میرد. درست همانند قوانین مربوط به قتل که وقتی چنین جنایتی ارتکاب می‌شود، نمی‌میرد. این یک واقعیت است که اثرات برجام برای روابط بین‌الملل و برای اقتصاد ایران بسیار کمتر از آن است که می‌توانست به دست بیاورد اما بدان معنا نیست که برجام مرده است.

براساس این گزارش ، پمپئو مدعی شده است : آمریکا در حال انجام هر کاری برای تسهیل انتقال کمک‌های ضروری به ایران و انجام معاملات مالی بوده و
هیچ تحریمی در ارسال دارو و کمک‌های بشر دوستانه وجود ندارد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ