کد خبر: ۱۴۷۹۶۶
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱/۱۵

رشد ۵۶ و ۸۷ درصدی ارزش معاملات و محصولات صنعتی و معدنی در بورس کالا
برای سال گذشته اعلام شد:

رشد ۵۶ و ۸۷ درصدی ارزش معاملات و محصولات صنعتی و معدنی در بورس کالا

بورس کالا با اعلام رکوردهای جدید سال گذشته از رشد ۵۶ درصدی و معاملات ۱۶۹ هزار میلیارد تومانی و جهش ۸۷ درصدی محصولات صنعتی و معدنی و معامله ۹ میلیون فولاد و... خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بورس کالا ، گزارش معاملات سال گذشته را که با رکوردهای جدیدی همراه شده منتشر و اعلام کرد: در بازار فیزیکی بیش از ۲۶.۳ میلیون تن انواع کالا به ارزش ۶ .۱۳۷ هزار میلیارد تومان داد و ستد شد که از نظر حجم و ارزش کل با رشد ۶.۱ و ۵۶ درصدی نسبت به سال ۹۷ همراه بود .

همچنین از کل معاملات این تالار حدود ۱۰ میلیون و ۴۰۸ هزار تن به صورت سلف، ۶۲۵ هزار تن به صورت نسیه و بیش از ۱۵ میلیون و ۳۲۱ هزار تن کالا به صورت نقدی مورد معامله قرار گرفت.

جدول معاملات بازار فیزیکی بیانگر آن است که در کارنامه ای قابل قبول، حجم و ارزش معاملات تالارهای صنعتی و معدنی، فرآورده های نفتی، بازار فرعی و طلا افزایش یافته است. همچنین ارزش معاملات تالار پتروشیمی رشد داشته و حجم معاملات با کاهش ٢ درصدی تقریبا به اندازه حجم بازار سال ٩٧ باقی مانده است.

در این میان تنها حجم و ارزش تالار کشاورزی کاهش یافته که تمرکز اصلی در این حوزه به توسعه ابزارهای مالی معطوف بود که در پی آن شاهد معاملات پرحجم زعفران، پسته و زیره سبز در بازارهای مالی بودیم.

معامله ٩ میلیون تن فولاد

در تالار محصولات صنعتی و معدنی هم بیش از ۹.۷ میلیون هزار تن کالا به ارزش ۶۱.۲ هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت تا رشد ۲۴.۸ درصدی در حجم و ۸۷ درصدی در ارزش معاملات سال گذشته را به پایان برساند.

بیشترین حجم معاملات این تالار مربوط به محصولات گروه فولاد بود به طوری که بیش از ۹ میلیون تن انواع محصولات فولادی به فروش رسید. معامله ۲۱۸ هزار تن انواع مس، ۱۹۸ هزار تن آلومینیوم و ۱۱۵ هزار تن سنگ آهن نیز از دیگر معاملات پرحجم سال گذشته بورس کالا بود. محصولاتی همچون روی، انواع کنسانتره، کنسانتره مولیبدن، کک، خاک روی و سرب نیز در بازار معامله شد.

یکه تازی زعفران و خرما در تالار کشاورزی

در تالار محصولات کشاورزی نیز ۴۰۵۱ تن انواع محصول به ارزش حدود ۹ میلیارد و ۳۵۸ میلیون تومان خرید و فروش شد که زعفران و خرما دو محصول اصلی  بود.

دادوستد ۴.۶ میلیون تن محصول شیمیایی و پلیمری

در تالار محصولات پتروشیمی هم حدود ۴.۶ میلیون تن کالا به ارزش ۴۲ هزار و ۴۵۲ میلیارد تومان معامله شد که با رشد ۳۸ درصدی نسبت به سال پیش از آن همراه بود و بیش از ۳.۲ میلیون تن محصول به صورت نقدی و ۱.۳ میلیون تن به صورت سلف فروخته شد. ارزش معاملات نیز ۲ درصد کاهش یافت و حجم معاملات نسیه نیز به ۶۰۱۶ تن کالا رسید. همچنین حدود ۱.۳ میلیون تن محصول شیمیایی و ۳.۲ میلیون تن محصولات پلیمری معامله شد.

بازار ۳۳ هزار میلیارد تومانی فرآورده های نفتی

در تالار فرآورده های نفتی نیز حجم و ارزش معاملات به ترتیب رشد ۱۵ و ۵۱ درصدی را به نسبت معاملات سال ٩٧ ثبت و بالغ بر ۱۱ میلیون و ۹۴۲ هزار تن انواع کالا به ارزش ۳۳ هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان معامله شد .

در این تالار وکیوم باتوم با دادوستد ۵.۴ میلیون تن، انواع قیر با ۴.۶ میلیون تن و لوب کات با حجم ۱.۴ میلیون تنی عمده حجم معاملات را به خود اختصاص دادند. روغن، گوگرد، عایق رطوبتی و سلاپس واکس دیگر محصولات معامله شده در این تالار بودند. عمده معاملات این تالار به صورت نقدی انجام شد. به طوری که از ۱۱.۹ میلیون کالای دادوستد شده، بیش از ۱۰ میلیون تن آن به صورت نقدی مورد معامله قرار گرفت.

رشد ۲۲ درصدی حجم معاملات تالار فرعی

معامله ۹۲ هزار و ۵۱۴ تن کالا در بازار فرعی بورس کالا نیز رشد ۲۲ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال پیش از آن رقم زد. ارزش معاملات این تالار نیز با افزایش ۴۰ درصدی به رقمی حدود ۴۷۵ میلیارد تومان رشد کرد. کالاهایی از جمله محصولات گروه فولاد، ضایعات، پلیمر، محصولات کشاورزی و شیمیایی، روی، خاک معدنی و فرآورده های نفتی در این تالار دادوستد شد.

روزهای طلایی در تالار نقره ای

سال گذشته ۵۳۱ کیلوگرم طلا در تالار نقره ای به ارزش ۲۹۵ میلیارد و ۴۲۱ میلیون تومان معامله شد که نشان از رشد ۲۲۴ و ۳۵۷ درصدی حجم و ارزش معاملات دارد.

انعقاد بیش از ۱۵ میلیون قرارداد مشتقه

معامله گران طی سال گذشته در بخش معاملات بازار مشتقه بورس کالای ایران بیش از ۱۵ میلیون و ۷۸۸ هزار قرارداد آتی و اختیار معامله را در حالی منعقد کردند که از نظر حجمی با رشد ۳ درصدی نسبت به سال پیش از آن همراه شد. ارزش معاملات سالانه این بازار نیز به رقمی نزدیک ۲۵ هزار میلیارد تومان رسید.

به این ترتیب، عمده حجم و ارزش معاملات این بازار از انعقاد بیش از ۱۵ میلیون و ۷۳۴ قرارداد آتی رقم خورد. با این حال قراردادهای اختیار معامله در سال گذشته با رشد ۱۲۹ و ۶۷ درصدی در حجم و ارزش قراردادهای منعقده رو به رو شد.

بازار ۶.۵ هزار میلیارد تومانی ابزارهای مالی

ارزش معاملات بازار ابزارهای مالی بورس کالا هم به بیش از ۶.۵ هزار میلیارد تومان رسید و بیش از ۲۱ میلیون و ۶۳۶ هزار اوراق سلف موازی استاندارد به ارزش ۸۱۳ میلیارد تومان معامله شد. معامله ۶۷ میلیون و ۹۰۸ هزار اوراق گواهی سپرده کالایی نیز با ارزش ۳ هزار و ۹۹۵ میلیارد تومانی همراه بود .

همچنین معامله گران بیش از ۸۳۰ میلیون و ۹۲۴ هزار واحد سرمایه گذاری را در صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر کالا خریداری کردند که ارزش این تعداد واحد به بیش از ۱.۷ هزار میلیارد تومان رسید.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ