کد خبر: ۱۵۲۹۸۰
۰:۲ - ۱۳۹۹/۲/۱۱

رشد ۳۲ درصدی صادرات سیمان و کلینکر/ افزایش قیمت سیمان صحت ندارد

رشد ۳۲ درصدی صادرات سیمان و کلینکر/ افزایش قیمت سیمان صحت ندارد

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان از رشد ۳۲ درصدی صادرات سیمان و کلینکر در سال گذشته خبر داد وگفت: قیمت سیمان افزایش نیافته است.

 به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،عبدالرضا شیخان با اشاره به این که سال ۹۸ برای صنعت سیمان همراه با رشد تولید،مصرف و صادرات بوده به میزان گفت: در سال گذشته ۶۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیمان تولید شد و صادرات سیمان و کلینکر رشد ۳۲ درصدی داشت.

وی افزود: اعمال افزایش قیمت در تیرماه سال گذشته موجب شد تا شرکت‌های تولیدی از حاشیه زیان خارج شده و بدون تعدیل نیروها به فعالیت ادامه دهند.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان ادامه داد: در سال گذشته ۶۶ میلیون تن کلینکر تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۹ درصد رشد داشته و ۱۰میلیون و ۸۰۰ هزار تن از آن به عراق، کویت، کشور‌های حاشیه خلیج فارس، چین، بنگلادش، هند و آسیای میانه صادر شد که بیش از ۶۰ درصد آن از سال گذشته بود.

شیخان گفت: با توجه به اینکه از تیرماه فقط شرکت‌های سیمان اجازه صادرات پیدا کردند،شرکت‌ها با تعامل با بانک مرکزی ارز‌های حاصل از صادرات را برگرداندند.در غیر این صورت وزارت صنعت اجازه صادرات مجدد را نمی‌دهد. پایه صادراتی هر تن کلینکر ۱۵ دلار و هر تن سیمان حدود ۲۵ دلار است.

وی افزود: شرکت‌ها برای حمل به سایر استان‌ها یارانه حمل و نقل پرداخت می‌کردند، اما درسال جاری به دلیل کرونا ناچار به فروش تولیدات در شهر‌های اطراف شده و احتمالا پرداخت یارانه حمل را حذف کرده اند که شائبه افزایش قیمت به وجود آمده در حالی که هیچگونه افزایشی صورت نگرفته است. قیمت‌ها در سامانه ۱۲۴ ثبت شده و مصوب است و هیچکدام از شرکت‌های تولیدی اجازه فروش بالاتر از این قیمت را ندارند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ