کد خبر: ۱۵۳۴۸۹
۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۲/۲۴

سهام سایپا و ایران خودرو فوری عرضه شود / تامین ۱۳ هزار میلیاردی برای سایپا
۷۲ نماینده مجلس و ... در نامه به روحانی :

سهام سایپا و ایران خودرو فوری عرضه شود / تامین ۱۳ هزار میلیاردی برای سایپا

۷۲ نماینده مجلس، عضو هیات علمی دانشگاه و ... در نامه ای به رییس جمهور خواستار عرضه فوری سهام سایپا و ایران خودرو توسط شرکت های زیرمجموعه شدند .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، 72 نماینده مجلس یازدهم ، عضو هیات علمی دانشگاه و کارشناس اقتصادی در نامه ای به حسن روحانی خواهان  عرضه فوری سهام شرکت های زیرمجموعه سایپا و ایران خودرو شدند.

متن نامه :

همانگونه که مستحضرید، صنعت خودرو کشور سال هاست گرفتار سه سطح (حکمرانی و رگولاتوری، سیاست صنعتی و بنگاهداری) در خودرو از مسائل جدی و عمیق است که متاسفانه بدون تعیین تکلیف به صورت روزمره و متاثر از گروه های ذینفع ذی نفوذ اداره می شود.

اکنون در شرایط خاص بازار سرمایه، فرصتی وجود دارد که بخشی از مسائل سطح بنگاهداری بویژه پیوندهای معیوب مالکیتی - مدیریتی با زیرمجموعه و مفاسد سیستمی ناشی از آن، تاحدی شفاف و اصلاح شود.

سال هاست که دو خودروساز بزرگ کشور (سایپا و ایران خودرو)، به دلیل پرداخت هزینه های گزاف مالی با زیان سنگین مواجه هستند. آن چه بیشتر جلب توجه می کند آن است که بخش قابل توجهی از بدهی ها و هزینه های مالی شرکت سایپا، مربوط به خرید سهام سایپا توسط شرکت های زیر مجموعه خود در سنوات گذشته پدید آمده است. به گونه ای که بر اساس صورت های مالی تلفیقی سال ۹۷ آن شرکت کل هزینه های مالی بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان است که در سال ۹۸ به بیش از ۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. 

از طرفی بر اساس ماده ۲۸ دستورالعمل حاکمیت شرکتی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، شرکتها نمی‌تواند تملک سهام شرکت اصلی خود را داشته باشند و شرکت‌هایی که سهام شرکت اصلی خود را در تملک دارند، باید سهام خود را واگذار کنند.

این در حالی است که شرکت سایپا از طریق شرکت های سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا، پیشگامان بازرگانی ستاره تابان، گروه سرمایه گذاری سایپا، تجارت الکترونیک خودرو تابان، تولیدی موتور گیربکس و اکسل سایپا و سرمایه گذاری و توسعه صنعتی نیوان ابتکار که خود مدیریت آنها را بر عهده دارد، حدود ۴۵.۶ درصد از سهام خود را در اختیار دارد که مغایر با اصول حاکمیت شرکتی است.

همچنین تملک ۲۷درصدی سهام توسط شرکتهای گروه صنعتی رنا و گروه سرمایه گذاری سایپا مغایر با مفاد ماده ۲۸ دستورالعمل مذکور است .

اکنون که نماد شرکت سایپا بعد از ثبت افزایش سرمایه، در ۲۲ اردیبهشت با تقاضای خرید بیش از هزار میلیارد تومانی و با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت بازگشایی شده و  صرفا ۳۱ میلیارد تومان از تقاضا عرضه شده ، لازم است سهام آن توسط شرکت های تابعه سایپا به عموم عرضه شود تا علاوه بر رعایت قوانین و مقررات، بخشی از نیازهای مالی مجموعه از این طریق تامین مالی شود .

در صورت عرضه سهام با در نظر گرفتن قیمت فعلی تابلوی سهم (نه قیمت بلوک مدیریتی)، حداقل ۱۱ هزار میلیارد تومان وجوه نقد حاصل خواهد شد که به کمک آن می توان بخش عمده تسهیلات مالی ۱۳ هزار میلیارد تومانی سایپا و شرکتهای تابعه آن را بازپرداخت و با کاهش هزینه های مالی قیمت تمام شده خودرو را کاهش داد.

این موارد در خصوص شرکت ایران خودرو که نماد آن فعلا بسته است و به زودی بازگشایی خواهد شد نیز صادق است و در زمان بازگشایی لازم است مورد توجه قرار گیرد.

خواهشمند است دستور فرمایید این موضوع هر چه سریعتر با همکاری وزیر اقتصاد و سرپرست وزارت صنعت، توسط رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع که اکثریت هیات مدیره این دو شرکت توسط ایشان منصوب می گردد پی گیری شود .

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ