کد خبر: ۱۵۳۸۷۳
۰:۰ - ۱۳۹۹/۳/۴

توضیح پالایشگاه بورسی درباره اثر کرونا بر کاهش قیمت محصولات و ...

توضیح پالایشگاه بورسی درباره اثر کرونا بر کاهش قیمت محصولات و ...

پالایشگاه تبریز درباره عدم ابلاغ دستورالعمل قیمت گذاری نفت خام و فرآورده ها، اثر شیوع کرونا بر کاهش قیمت نفت خام، بنزین و نفت گاز در اسفند و فروردین ماه و ... توضیح داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، پالایشگاه تبریز که در جریان معاملات امروز با افت 5 درصدی قیمت سهام و صف فروش روبرو شده درباره عدم ابلاغ دستورالعمل قیمت گذاری نفت خام و فرآورده ها، اثر شیوع کرونا بر کاهش قیمت نفت خام، بنزین و نفت گاز در اسفند و فروردین ماه، میزان ذخیره در نظر گرفته شده و کرک اسپیرد اکثر محصولات توضیح داد.

براین اساس، "شبریز" اعلام کرد:  تا این تاریخ دستورالعمل قیمت گذاری نفت خام و فرآورده ها در سال 99 به این شرکت ابلاغ نشده و پیگیری های لازم از طرف انجمن صنفی در حال انجام است.

این شرکت در راستای اجرای تصویب نامه هیأت وزیران جهت انجام طرح های کیفی سازی محصولات از سال 93 تا پایان سال 97، رقمی معادل 563 میلیارد تومان از محل 30 درصد سود سالانه تحت عنوان اندوخته طرح های توسعه ای ذخیره و در راستای طرح های کیفی سازی هزینه کرده است. در حال حاضر کل بنزین تولیدی شرکت یورو 5 است و بخشی از گازوئیل تولیدی یورو 5 بوده و برای تولید مابقی، پروژه های بازیافت گازهای انتهایی گوگردسازی ، خالص سازی هیدروژن و واحد جدید گوگردسازی از سال 98 شروع و انتظار می رود تا پایان سال 99 به بهره برداری برسد.

تاثیر پروژه های فوق بر فعالیت همواره در یادداشت های پیوست صورت های مالی، گزارش تفسیری و یا تحت عنوان موارد با اهمیت بطور مفصل افشا شده و درکدال قابل مشاهده است.

با شیوع جهانی بیماری کووید 19 و کاهش بی سابقه تقاضای نفت خام و فرآورده ها و برهم خوردن تعادل قیمت ها در پایـان سال 98 و ادامـه این روند کاهـشی در دو ماه سال جاری که به عنوان مـثال در قیاس با قیـمت های اسفند 98 ، قیمت نفت خام در فروردین و اردیبهشت 99 با 42 تا 43 درصد کاهـش در هر بشـکه، بنزین در فروردیـن 99 با 63 درصد کاهـش و اردیبهشت با 42 درصد کاهش در هر بشکه، نفت گاز با 38 و 46 درصد کاهش در هر بشکه و نفت کوره با 34 و 33 درصد کاهـش در هر بشکه همراه بوده است .

لذا طبـق استانداردهای حسابداری و کسب نظر کارشناسی حسـابرس مسـتقل نسبت به ارزشیابی موجودی فرآورده های نفتی ( نزد خود و یا شرکت پخش) بر مبنای نرخ فرآورده ها در فروردین 99 ( برگرفته از نشریه پلاتس) کرد. تفاوت این نرخ با نرخ فرآورده ها در فروردین 99 مبنای محاسبه کاهش ارزش موجودی و ثبت ذخیره کاهش ارزش موجودی فرآورده ها به مبلغ 504.2 میلیارد تومان شد.

در مورد موجودی نفت خام نیز قیمت در 29 اسفند با میانگین قیمت در فروردین 99 مقایسه و قیمت مابه تفاوت قیمت های فوق به مبلغ رقمی معادل 220.6 میلیارد تومان بدین منظور ذخیره گرفته شد. در شرایط حاضر کرک اسپیرد اکثر محصولات از جمله بنزین (که در ماه های اخیر منفی بوده ) مثبت است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ