کد خبر: ۱۵۴۸۴۹
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۴/۲

آینده حجم مبنا و کارمزدها ، هسته ، عرضه اولیه ، رانت اطلاعات، تابلوی برتر و ...
رییس سازمان بورس درپاسخ به سوالات خبرنگاران گفت:

آینده حجم مبنا و کارمزدها ، هسته ، عرضه اولیه ، رانت اطلاعات، تابلوی برتر و ...

رییس سازمان بورس به سوالات خبرنگاران از جمله هسته معاملات، حجم مبنا و دامنه نوسان و کاهش کارمزدها، مجوز کارگزاران، رانت اطلاعاتی، تابلوی برتر،علت کاهش عرضه های اولیه و ... پاسخ داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن قالیباف اصل در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه ، ضمن اعلام مهمترین برنامه های سازمان بورس با پاسخ به سوالات در خصوص مذاکره برای بهبود وضعیت هسته معاملات گفت: شرکت مدیریت فناوری بورس سه برنامه کوتاه، میان و بلند مدت را دنبال می کند. از سوی این شرکت برنامه ای به سازمان ارائه که صحه گذاری شده است. در کوتاه مدت کندی ها و قطعی های سامانه حل می شود و عمدتاً از حوزه بیزینس به هسته معاملات و سپرده گذاری کمک می شود.

وی افزود: با اینکه حجم ارزش معاملات از ابتدای سال جاری نسبت به سال گذشته 8 برابر شده، قطعی ها و کندی ها خیلی کمتر شده است. باتوجه به اینکه بازار سرمایه مشتری پایه است و با تجربه تجمیع سفارشات در آزادسازی سهام عدالت ، کارگروهی تحت نظر سازمان بورس تشکیل شده تا بازار سرمایه به کارگزار پایه تبدیل شود که در صورت نتیجه بخش بودن بسیار به کاهش بار سیستم معاملات کمک می کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در میان مدت بحث خرید دنبال می شود، ادامه داد: شرکت مدیریت فناوری بورس با دو مورد وارد مذاکره شده که در صورت مشخص شدن نتیجه اعلام می شود.  در بلند مدت نیز چاره ای جز توسعه سامانه ترید و پست ترید بومی نداریم و این کار بطور مشترک با دانشگاه تهران در حال انجام است.

قالیباف اصل  عنوان کرد: مسئولیت اجرایی شرکت مدیریت فناوری بورس به بورس ها محول شده و سازمان فقط مسئولیت نظارت را بر عهده دارد.اگر نهاد ناظر مطمئن شود انصاف در سیستم معاملات رعایت شده و امور محوله به انجام می رسد وارد بحث های اجرایی فناوری بازار سرمایه نمی شود.

اعمال حجم مبنا و دامنه نوسان و کاهش کارمزها

وی درباره اعمال حجم مبنا و دامنه نوسان و کاهش کارمزها نیز توضیح داد: درمورد کاهش کارمزدها  در هیات مدیره دو جلسه برگزار و با کانون کارگزاران بورس بررسی شد. جمع بندی این بود که کارگزار باید کارمزدها را کاهش دهد اما اینکه چقدر و در چند مرحله کاهش دهد هنوز در حال بررسی است. درمورد کارمزدهای سازمان، شورای عالی بورس تصمیم گیری می کند که پیشنهاد آماده شده و پس از نتیجه گیری اعلام خواهد شد.

رییس سازمان بورس اضافه کرد: بر این اعتقاد هستیم که هزینه معاملات در بازار سرمایه باید کاهش پیدا کند و در این راستا هم در حال حرکت هستیم اما از طرف دیگر باید عدم آسیب صنعت کارگزاری و نهادها هم مورد توجه باشد. اصلاح حد دامنه نوسان و حجم مبنا نیاز به مطالعه بیشتر دارد اما مطالعات آن آغاز شده و امکان اصلاح آن وجود دارد. در ایران قیمت پایانی با روش حجم مبنا تعیین می شود . پیشنهاد تغییر دامنه نوسان را نیز باید بورس ها ارائه دهند تا در هیات مدیره سازمان تصمیم گیری شود.

احتمال برخورداری از رانت اطلاعاتی

قالیباف اصل درخصوص اینکه آیا احتمال برخورداری از رانت اطلاعاتی در بازار سرمایه وجود دارد یا خیر؟ گفت: اطلاعات شرکت ها به سرعت و مستقیم روی سامانه کدال قرار می گیرد و شرکت ها حداقل 16 مرتبه در سال گزارش های مالی را در کدال منتشر می کنند. بازار سرمایه نماد شفافیت اقتصاد است و احتمال برخورداری از رانت اطلاعاتی در این بازار نزدیک به صفر است. هرکسی در هرجایی و با هر ابزاری در بازار سرمایه اختلال ایجاد کند، دستکاری قیت انجام دهد یا توسط هر فردی حق سهامداران نادیده گرفته شود نهاد ناظر بازار سرمایه به موضوع ورود می کند.

صدور مجوز جدید برای کارگزاری ها

وی درباره ورود شورای رقابت به صدور مجوز جدید برای کارگزاری ها عنوان کرد: در مورد صدور مجوزها محدودیتی وجود ندارد و درخواست های سبدگردان ها و شرکت های مشاور تامین سرمایه بطور معمول در سازمان در حال انجام است.اما در مورد کارگزاری ها با بررسی وضعیت آنها متوجه شدیم جزو کشورهایی هستیم که بیشترین آمار کارگزاری را داریم که دلیلی برای عدم صدور مجوز جدید نیست اما متغیرهای تصمیم گیری را افزایش می دهد.

این مقام مسئول تصریح کرد: کارگزارانی می توانند به بازار سرمایه کمک کنند که خود را تقویت کرده و تبدیل به شرکت های بزرگ شده و ریسک بازار را بالا نبرند. در هیات مدیره با بررسی این مورد به این برداشت رسیدیم که در بحث کارگزاری ها باید برای موارد سرمایه، کارمزدها و مجوزهای جدید همزمان تصمیماتی اتخاذ شود که به سرعت جمع بندی شده و اعلام می شود.

انتشار صورت های مالی سازمان بورس

قالیباف اصل درباره شفاف سازی سازمان مبنی بر انتشار صورت های مالی گفت: منعی نمی بینیم که اطلاعات منتشر شود ولی عدم نشر باعث می شود یک سری تصور کنند حتماً اتفاقاتی در جریان است که صورت های مالی منتشر نمی شود. هنوز سازمان مجمع برگزار نشده اما این مطلب با شورای عالی بورس بررسی می شود.

علت کاهش سرعت عرضه های اولیه

وی در واکنش به سئوال بورس پرس درباره علت کاهش سرعت عرضه های اولیه در ماه های اخیر گفت: مسئویت پذیرش شرکت ها به بورس ها محول شده و مطمئن هستم پذیرش ها سرعت می گیرد. حدود 40 تا 50 شرکت نزد شرکت بورس و حدود 90 تا 100 شرکت هم در فرابورس درخواست پذیرش دادند. یک طرف بحث پذیرش، بورس و فرابورس است اما طرف دیگر به آمادگی ناشر برای ورود به بازار سرمایه برمی گردد.برخی شرکت ها اطلاعات درخواستی را دیر ارائه می کنند ولی اگر ناشری از طولانی شدن امور پذیرش و درج شکایت داشته باشد باید به سازمان نامه بنویسد.

وضعیت ایجاد تابلوی برتر

قالیباف اصل درخصوص وضعیت ایجاد تابلوی برتر در بورس تهران نیز به بورس پرس گفت: با کمی فکر به این نتیجه رسیدیم که تابلوی اصلی می تواند به نوعی تابلوی برتر باشد. این تابلو اگر به نقدشوندگی و شفافیت کمک کند، می توان روی آن فکر کرد. پیشنهاد قبلی رد و مقرر شد درصورت ارائه پیشنهاد جدید بررسی شود.

تلاش برای احیای معاملات آتی سکه

وی با بیان اینکه تجربه آتی و گواهی سکه نشان داد بسته شدن آن درست نبود، تاکید کرد: با دو روز مچ نشدن معاملات گواهی سپرده سکه طلا و ثبت قیمت های بالای سکه در کف بازار، اثبات شد گواهی سکه به بازار نقدی خط نمی دهد. در تلاش هستیم با برنامه ریزی بورس کالا، معاملات آتی سکه را دوباره احیا کنیم چراکه تجربه نشان دادن توقف معاملات آتی سکه، اقدام درستی نبود.مزایای بهره گیری از اوراق مشتقه در بازار سکه برای بازار سرمایه و اقتصاد، شفافیت بازار و قیمت ها، کاهش هزینه های معاملاتی و مدیریت صحیح بازار است.بانک مرکزی می تواند از بازار قراردادهای آتی برای مدیریت در حوزه سکه و حتی ارز استفاده کند.

مخالفت با قیمت گذاری دستوری

قالیباف اصل در خصوص مشکلات ناشی از قیمت گذاری دستوری کالاها توسط ستاد تنظیم بازار عنوان کرد: این ستاد اختیارات فرادستگاهی دارد که در قانون هم دیده شده است. اما رفع این مشکل در دستور کار شورای عالی بورس قرار دارد تا کشف قیمت کالایی که در بورس عرضه می شود براساس ساز و کار های بورس باشد. در همین رابطه، مذاکرات سازمان بورس و بورس کالا با ستاد تنظیم بازار و وزارت صنعت در حال پیگیری است که هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده اما به دنبال حل و فصل این موضوع هستیم. قیمت کالاها در بورس کالا باید براساس سا زو کار بورس و عرضه و تقاضا انجام شود و ما مخالف قیمت گذاری دستوری هستیم.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ناشناس | ساعت ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۴/۲
0
0
پاسخ
لطفا حتما این پیشنهاد دا بنحوی به اطلاع دست اندرکاران برسانید .
در حالت فعلی بعداز عرضه اولیه تا یکماه امکان خرید لن سهام برای سهامداران معمولی میسر نیست حتی درست سر ساعت خرید را بزنند همانند خرید اینترنتی خودرو که فقط به کسان خاص می رسید
پیشنهاد می شود پس از در یافت کلیه پیسنهادات خرید در مهلت مقرر ۱۲ونیم تا ۱۲/۳۵دقیقه ،سیستم بصورت شانسی و رندم خریدار را مشخص،کند نه برحسب اولویت در زمان سفارش .
واین رویه تا ده روز ویا اولین منفی شدن قیمت ان سهم ادامه داشته باشد
» حامد از اصفهان | ساعت ۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۴/۳
0
0
پاسخ
چرا رانت های صف در پیش گشایش ها رو بر نمی دارید. هر در خواست را به تکه های کوچکتر تقسیم کنید و تکه ها را با توابع رایانه به صورت تصادفی در صف تقسیم کنید. این گونه عادلانه می شه و کارگزاری ها سوء استفاده نمی کنند.
» علی | ساعت ۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۴/۳
0
0
پاسخ
کارگزاری مفید واقعاً گندش را درآورده!! از یک طرف سیستم آنلاین جوابگو نیست و پس از ارسال سفارش، ابتدا یک پیام میدهد که سفارش ارسال شد، و چندین و گاهی تا ۱۰-۲۰ دقیقه بعد پیام میدهد که سفارش ثبت شد!! و از طرف دیگر در مواقع حساس و درخواست خرید از فردای عرضه اولیه، انواع حیه‌ها و ترفند را برای عدم ثبت سفارش انجام میدهد!! بیش از ۵ روز سفارش خرید «پیزد» در ساعت ۱۲۳۵ دقیقه فرستادم ولی هر بار پیام خطا داد! جالب است که پس از یک دقیقه سفارش پذیرفته شد!‌ تنها هدفشان اینست در صف به غیرخودیها نفروشند!!
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ